













































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
mbender schreef:
Weet iemand wat een gemiddeld verbruik van een 2400 c-matic moet zijn? Rij nu in de stad met de CX 1 op 5 en op de snelweg 1 op 6/7 wel op LPG en een break.
Wen er maar vast aan. Een CX 2400 met carbu en C-matic zuipt giga, en met LPG wordt dat nog effe naarder. 1 op 5 in stad klinkt mij niet zo vreemd in de oren. 1 op 6 a 7 op de buitenweg ook niet. Je kan mischien een kleine verbetering halen na een grote onderhoudsbeurt en een rondje afstellen, maar beter dan 1 op 7,5 op de snelweg gaat het toch eigenlijk niet worden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dan nog even terug naar de blowers. Mijn camera doet het wel.
Dit is een vroege horizontale blower (beetje stoffig, sorry):
En de wat latere verticale blower :















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Thanks voor de foto’s, morgen aan de auto klussen en gelijk de blower bekijken!
Had ook niet verwacht dat de auto veel zuinig zou moeten rijden, goed om te horen. Binnenkort na een gasboer om alles netjes te laten afstellen, nieuw lucht filter gekocht dus CX in progres.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tip: eerst kleppen laten stellen anders is afstellen zinloos!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Goede morgen iedereen,
Ben even met de CX bezig geweest en wat kleine dingen gekocht zoals een nieuwe V-snaar, nieuwe slotjes, luchtfilter, bougies, gele lampjes.
De auto bevalt nog altijd goed, natuurlijk mankeren er wat kleine dingen aan maar wat verwacht je na 30 jaar. Mijn blower heeft het onder andere begeven, na de foto’s bekeken te hebben heb ik de iets latere blower (minder stoffige). Heeft iemand deze te koop (PB aub)??? Waar moet ik op letten als ik de blower wil vervangen?
Als ik de c-matic olie wil controleren moet dat met een draaiende motor?
Dank voor alle hulp
Maarten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Check eerst even of de blower wel stroom krijgt, voordat je hem vervangt!















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
De blower krijgt zeker stroom, vorige week werkte het ding nog op verschillende snelheden, nu alleen op max. Maakt een takken herrie, zeker weten dat het lager compleet op is
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik heb die van mij met smerende contactspray bewerkt. Dat biedt wel weer even soelaas. Of in elk geval rust aan de oren.















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
WD40 achtig iets of echt contact spray??
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nee, ik ben een ontzettende fan van WD40, maar hier heb ik toch gewoon netjes een goede contactspray gebruikt. Voorlopig geeft dat soelaas. Mijn fan wilde opeens helemaal niet meer draaien - ‘t lager maakte ook al een tijdje lawaai. Ik denk nu ook over vervangen na, maar ik heb dus wel voor even weer een werkende (en geruisloze) fan.





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er is ook teflonspray. Hielp bij het stroeve contactslot van m’n DS meer dan 7 jaar!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Balen, gisteren even naar de ouders gegaan om een fiets op te halen en toen ik daar aankwam hoorde ik dat mijn uitlaat kapot was gegaan. Heb nog niet onder de auto gelegen maar ga straks even naar de kwikflut om de schade te bekijken.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou naar een andere toko gaan. Kwik-fit en cx’en is niet altijd een succes en zeker in amsterdam niet. probeer garage huisman in de lumeijstraat eens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Waterman thanks voor de tip! Ik ben puur naar de Kwikflut gegaan om te kijken waar het lek zat en even te informeren of het onderdeel uberhaut nog leverbaar is. Is leverbaar binnen 1 dag en kost 124 euro inclusief btw en montage, geen kwaliteits verschillen mogelijk volgens de kwikfit. Ik had nog een paar onderdelen nodig dus maar naar vd Laan gegaan en die hebben mij prima geholpen. De middendemper was lek maar was verder nog redelijk. Hadden al een nieuwe demper klaar liggen en toen besloten om de oude demper even te lassen aangezien deze verder nog goed te redden was. Dat vind ik goede eerlijke service! Een van de monteurs viel ook op dat een van de waterslangen een scheur in de lengte richting had, was mij nog niet opgevallen, deze gelijk vervangen, weer een hoop schade en ellende voorkomen.
Verder wat klein spul zoals een ander blower, klepdeksel pakking en kachel weerstand gekocht. Heeft mij wel een complete middag gekost maar met een tevreden gevoel naar huis gegaan.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Beste mensen van het forum, ik wil het weekend wat onderhoud aan de CX plegen.
1) Het stellen van de kleppen, heeft iemand in een ander topic al eens beschreven hoe dat moet en wat de waarden zijn die ik moet aanhouden?
2) Wil ook gelijk mijn contact punten stellen, heb dat nog nooit eerder gedaan, waar op te letten?
3) Bruikbare andere tips altijd welkom!
Al gekocht: lucht filter, olie filter, benzine filter, 6 liter olie 10w40, rotor, verdeelkap, 4x V-snaren, klepdeksel pakking, bougies. Bougiekabels niet aangezien deze nieuw lijken.
Voor alle duidelijkheid het gaat om een CX 2400 Super Break C-matic met carburateur en LPG uit 1980. Waarschijnlijk de combinatie die het minst zuinig is en je moet zeker geen haast hebben, verder een heerlijke auto.
groeten Maarten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973