pavang schreef:Ik wil de radiateur weer gaan plaatsen en nu heb ik de waterpomp even schoongemaakt en van kalk ontdaan.
Nu kwam ik een behoorlijk aangetaste waterpomp tegen.Dit is waar de slang met thermostaat op gaat.
Zou ik dat nog goed dicht krijgen? met al die kraters.Zo ziet het er van dichtbij uit.
En de onderkant naar de radiateur is ook al niet meer zo fris.
Wat zal ik doen? gewoon weer monteren of een nieuwe pomp plaatsen?
Hoe komt zoiets eigenlijk?Peter.
Beste is een nieuwe pomp plaatsen , van binenn zal het nodige ook wel aangevreten zijn. Kost je ongeveer 60 Euro, maar je bent dan wel van de problematiek af.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik zou ook de putten kunnen uitvullen met een epoxy materiaal voor aluminium en metaal.
Dit daarna gladschuren zodat er weer een waterdichte afsluiting mogekijk is.
Heeft iemand dit wel eens aan de hand gehad?
jantje 1948 schreef:
Let er op dat er een klein gaatje in de slangthermostaat zit.
Hier had vlietmansje het ook al over, waar maak ik zo’n gaatje?
Het heeft nu zonder gaatje toch ook altijd gefunctioneerd.
Peter.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
DiverD schreef:
Zoals vaker: Even kijken in het onderdelenboek. En wat zien we? Een fiber ring, 18,3x24x1 mm. Hoewel: er staat bij: TT Sauf Ch -15’ , dus het kan zijn dat de orginele plug wel een ring hoort te hebben, en de sensor dus NIET.
Ik heb zitten bladeren in het onderdelenboek, en ik kom de sensor inderdaad zonder ring tegen.
En de plug altijd met fiber ring.
Toch handig zo’n boek .
Peter.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
pavang schreef:Ik zou ook de putten kunnen uitvullen met een epoxy materiaal voor aluminium en metaal.
Dit daarna gladschuren zodat er weer een waterdichte afsluiting mogekijk is.
Heeft iemand dit wel eens aan de hand gehad?jantje 1948 schreef:
Let er op dat er een klein gaatje in de slangthermostaat zit.
Hier had vlietmansje het ook al over, waar maak ik zo’n gaatje?
Het heeft nu zonder gaatje toch ook altijd gefunctioneerd.Peter.
Fototje van een slechte en een goede thermostaat:
Boren in het vlakke gedeelte, het gaatje is met 2 mm al groot genoeg: zo wijkt de lucht onder de thermostaat en komt er ook water bij het thermogedeelte. Anders moet de opening na het bijvullen verricht worden door waterdamp, en dat duurt veel te lang.
Met zo’n gaatje kun je het hele systeem eerst afmonteren en dan rustig vullen.
De grote slang aan binnenzijde met schuurpapier opruwen voor goede afdichting.
Zoals jij met je auto omgaat zou ik een nieuwe waterpomp adviseren, zoals ik er mee omga zou ik hem laten zitten…ha ha!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zie alleen een vieze en een schone thermostaat. Hoe kun je met zekerheid zeggen of ie goed is of slecht afgaande van het uiterlijk?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Misschien is het plaatje niet zo duidelijk, in de rechtse thermostaat ligt de veer los.
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nog even herhalen…. ik denk dat bij een aantal mensen iets niet overgekomen is. De verticale pijp, die zo gecorrodeerd is, zit niet op de waterpomp, maar op het DEKSEL. En over dat gaatje: als er geen gaatje of anderssoortige opening bij de thermostaat zit kan de koelvloeistof niet de bovenste slang instromen omdat die doodweg geblokkeerd is. Dan zal hij dus ook niet (op tijd) opengaan. Gewoon logisch nadenken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ehhh…dat “deksel” is geen deksel, maar een huis. Dat heet dus het waterpompHUIS
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Oke, maar dat krijg je dus niet met de post als je bij chyparse een waterpomp bestelt, daar ging het mij even om.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Even een plaatje uit het onderdelenboek:
@jantje1948: Wat noem je het deksel in bovenstaand plaatje? Ik zie een waterpomp, met de grote pijp horizontaal naar rechts.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Goede aanvulling, had hier in de gauwigheid ook overheen gelezen.
De bovenste buis zit in het waterpomphuis en de onderste in de waterpomp.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Oke dus als ik alles wil vernieuwen, heb ik nodig:
a)Een waterpomphuis en een waterpomphuis pakking.
b)Een waterpomp en een waterpomp pakking.
Beide staan in de catalogus van Chyparse kost 189,10 alles bij elkaar.
En dan hopen dat de tapeinden allemaal heel blijven.
Ik kan natuurlijk ook de kraters proberen uit te vullen.
En dinsdag is het clubmagazijn geopend misschien is dit spul daar ook op voorraad?
Ik denk er nog even over na.
Peter.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Waterpomp en pakking heb ik daar vorige week gehaald, was € 65.
Waterpomphuispakking hebben ze niet.
Waterpomphuis zelf weet ik niet.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
pavang schreef:Oke dus als ik alles wil vernieuwen, heb ik nodig:
a)Een waterpomphuis en een waterpomphuis pakking.
b)Een waterpomp en een waterpomp pakking.Beide staan in de catalogus van Chyparse kost 189,10 alles bij elkaar.
En dan hopen dat de tapeinden allemaal heel blijven.Ik kan natuurlijk ook de kraters proberen uit te vullen.
En dinsdag is het clubmagazijn geopend misschien is dit spul daar ook op voorraad?
Ik denk er nog even over na.Peter.
Dinsdag mag je gerust even bellen naar het magazijn, dan kijk ik het ter plekke voor je na. Vooraf een email naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) kan ook!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterpomphuis pakking kan je uit standaard pakking papier knippen. Waterpomphuis ligt bij mij op de plank. 50 eu - gebruikt.
gaten opvullen met alu-epoxy gaat ook prima.
tapeinden bij chyparse en de autmaterialen zaak want deels M8.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>