2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
BX vs CX?
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 17 oktober 2010 08:31 PM
  [ # 16 ]
Hilko16TZI schreef:

Echt specifieke problemen heeft de BX niet, een ADAL of lekke leiding daargelaten.

*zet de rose bril even af….*

Euh… rottende deurscharnieren waardoor je plots met de deur los in je hand naast je auto staat, ramen die soms heel erg goed naar beneden willen, en daarna niet meer omhoog, lekke koppakkingen bij de TU-tjes, uitzakkende konten waardoor op den duur de hoedenplank tussen de zijkanten door naar beneden valt, rottende kofferbakbodems waardoor je uitlaat er bij neer valt, dashboardkastjes die niet meer willen sluiten…

Nee, prima karren, die BX-en.  Laughing  Echte Citroens!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 17 oktober 2010 08:49 PM
  [ # 17 ]

[quote author=“waterman” date=“1287303253
Ja, één tikkie op de goede plek bij een BX en je bent DOOD.

Is dat niet met elke auto uit die tijd?

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 17 oktober 2010 08:56 PM
  [ # 18 ]
patje74 schreef:
Hilko16TZI schreef:

Echt specifieke problemen heeft de BX niet, een ADAL of lekke leiding daargelaten.

*zet de rose bril even af….*

Euh… rottende deurscharnieren waardoor je plots met de deur los in je hand naast je auto staat, ramen die soms heel erg goed naar beneden willen, en daarna niet meer omhoog, lekke koppakkingen bij de TU-tjes, uitzakkende konten waardoor op den duur de hoedenplank tussen de zijkanten door naar beneden valt, rottende kofferbakbodems waardoor je uitlaat er bij neer valt, dashboardkastjes die niet meer willen sluiten…

Nee, prima karren, die BX-en.  Laughing  Echte Citroens!

Elke auto heeft zijn specifieke problemen, ook de BX. Zo’n lijstje kan ik bij elk type auto wel maken.

Maar jij overdrijft hierbij wel erg. Als je een BX goed onderhoud zoals het hoort en ook de carroserie netjes bijhoud is er niks aan de hand.
Ik rij nu zo’n 15 jaar in dezelfde BX zonder er elke vrije dag omheen te slikken om hem netjes te houden. De BX heeft nu 215 dkm. gereden. Alleen de koppakking is vervangen, voor de rest nog niks!!
En dan bedoel ik aandrijfassen, koppeling, dynamo, startmototor enz.

Er zit inderdaad een beetje roest rond het voorschanier, direct behandeld toen ik hem kocht en het gaat niet verder.

Kortom, een BX heb je een zeer goede auto aan!! Als je maar met de juiste basis begint. Type 1 wil wel best roesten, type 2 niet meer.
En een BX kun je met aico krijgen, zie marktplaats. Daar staat een 1,9 TRS uit 1989 met airco.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 17 oktober 2010 09:04 PM
  [ # 19 ]
citro-power schreef:
patje74 schreef:
Hilko16TZI schreef:

Echt specifieke problemen heeft de BX niet, een ADAL of lekke leiding daargelaten.

knip verhaaltje…

Elke auto heeft zijn specifieke problemen, ook de BX. Zo’n lijstje kan ik bij elk type auto wel maken.

Maar jij overdrijft hierbij wel erg.

Neen, ik noem volstrekt correcte specifieke punten op. Hieraan is niets overdreven.
En ja, iedere auto heeft specifieke punten, alleen de ene iets meer dan de andere.

En v.w.b. de roestgevoeligheid, een type 2 kan prima rotten. Gezien de verhalen vind ik de rot-gevoeligheid van een type 1 t.o.v. een type 2 nog meevallen.

Als je een goede wagen wil voor wat dagelijks gooi en smijtwerk, dan is een BX prima te doen. Maar als je met een beperkt budget meer kwaliteit wil dan kan je beter omkijken naar een Xantia of een ZX.
Kortom, je moet voor een BX kiezen omdat je voor een BX kiest, bewust met al zijn nadelen, gewoon omdat je ze leuk vind. En dan is er niets aan de hand.

Het zou niet correct zijn om deze specifieke BX-punten hier te verzwijgen in een topic van iemand die een BX wil aanschaffen. Of zou je dat wel willen?

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 17 oktober 2010 09:20 PM
  [ # 20 ]

En Xantia heeft niet zijn zwakke punten huh Kom op toch.

En bij een BX type 1 rotten de subframe’s voor heel erg, de deuren ook. Dat heeft type 2 niet.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 17 oktober 2010 09:28 PM
  [ # 21 ]
Tinfoil schreef:

nou viel de kreukelzone van een CX me ook tegen;
met 10 km/u tegen een paal en de hele deur is naar de kl***
Ik kan me alleen maar voorstellen wat er gebeurt als daar een moderne auto naar binnen zeilt met 50 ofzo ...

Dat de deur omgevouwen is zegt natuurlijk erg weinig. Over de zijdelingse kreukelzones maak ik me echter niet teveel voorstellingen, er zitten geen balken in de deur.

Het schijnt wel dat een CX een frontale botsing goed opvangt vanwege de positionering van de motor. Die vangt de eerste klap op. Maar moderne auto’s zijn natuurlijk veel veiliger.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 17 oktober 2010 09:30 PM
  [ # 22 ]

In reactie op mijn eerste bericht schrijf je over de goede BX die je in bezit hebt en sluit je, nadat je deze beschreven hebt af met “Kortom, een BX heb je een zeer goede auto aan!!”.

Ik heb drie BX-en gehad van het eerste type, allen met een bikkelhard subframe. Met alles trouwens bikkelhard. Maar ik durf daar geen conclusies aan op te hangen.

En natuurlijk heeft een Xantia zwakke punten. Een stuk minder dan een BX, maar ze zijn er.

Wat is nu je punt Citropower? Op welke punten ben je het niet met mij eens? En onderbouw dit graag even met feiten waar ook de TS iets aan heeft.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 17 oktober 2010 09:39 PM
  [ # 23 ]

Veel mensen hier rijden bewust in een BX en ik kan ze niet ongelijk geven. Het zijn prima rijdende auto’s. De meesten hier onderhouden daarom hun BX ook beter dan de gemiddelde nederlander die opzoek is naar goedkoop vervoer en dat zal in Frankrijk niet anders zijn. Daardoor zijn er erg veel slechte BX-en te koop. Dat was ook een bekend probleem met de CX en XM. Het is naief (sorry ik wil echt niemand beledigen) om te zeggen dat een BX probleemloos is. Dat is hij namelijk niet. Onlangs voor mijn broer nog opzoek geweest naar een BX en daar een hoop narigheid gezien. Slecht lopende motoren, ramen die niet meer open of dicht willen, centrale vergrendelingen die niet meer werken, lekke octopus, kapotte ADALS, hoedeplanken die niet meer passen, roest op verschillende plaatsen en noem het maar op. Ook de auto die hij heeft gekocht hebben we, dachten we, goed bekeken en naast dat er dingen zijn die we wel wisten komen er steeds meer verrassingen onder weg.We wisten van de trillende remmen(komt vaker voor bij een BX)We wisten van zwetende hogedrukregelaar(komt ook vaker voor bij een BX). De BX waarmee ik vorig jaar rond deze tijd mee reed had een volledige Citroen onderhoudshistorie, maar deze BX was ook niet kraakhelder. Verre van dat. Ik heb zelf meerdere BX-en gehad en het waren echt wel fijne auto’s, vooral mijn TZD turbo, en ze hebben allemaal wel wat gehad en zeker de dingen die patje noemt als typisch BX. Ik snap ook de discussie wel hoor. Als mijn vrouw een flauw geintje maakt over mijn XM vind ik dat ook niet leuk, maar als iemand advies vraagt moeten we wel realisisch zijn.

Maar zoals eerder gezegt ik snap de liefde voor een BX wel en ik kijk regelmatig op marktplaats en zie BX voorbijkomen waarbij wel eens denk:“das ook wel weer erg gaaf.”


Met andere woorden wil je een BX kopen en lijkt het je leuk, DOEN!!!!! Maar er zijn gewoon problemen te verwachten. TS rijdt nu een CX en das ook niet bepaald de toyota van Citroen.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 17 oktober 2010 09:42 PM
  [ # 24 ]
patje74 schreef:

Wat is nu je punt Citropower? Op welke punten ben je het niet met mij eens? En onderbouw dit graag even met feiten waar ook de TS iets aan heeft.

Een punt heb ik zo niet. Maar jij komt gelijk met een hele waslijst van de spcifieke BX kwalen. Ik probeer aan te geven dat het wel meevalt en dat elke auto zo’n zijn eigen problemen wel heeft en dat een boel afhangt van hoe gezond de basis is die je koopt. Vaak worden er slechte BX’en gekocht en daar valt werkelijk alles af. En dan is een BX gelijk een hok van een auto.

En een BX vergelijken met een Xantia kan natuurlijk niet. Daar zit 10 jaar tussen. De 1e BX kwam in 1983 en de 1e Xanti in 1993.

Profiel  
 
BX19TZI
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 974
Geregistreerd: 04-03-2007

Gepost: 17 oktober 2010 09:43 PM
  [ # 25 ]

Je moet gewoon je tijd nemen met het kiezen van de auto.
De bx (alle types) hebben hun zwakheden.
Voordeel van een diesel in daarintegen dat de moterblokken praktisch onoverwinnelijk zijn.
De mijne staat nu lachend op 588.000 kilometer. De auto rijdt nog altijd briljant.

De koets was er erg slecht aan toe. Maar als je er vervolgens een paar duizend euro’s tegenaan gooit bij een goede garage dan kun je weer heel veel jaren vooruit.
Dat heb ik toen ik de auto had moeten doen. Iedereen verklaarde me voor gek. Was eigenlijk ook wel zo was, maar vervolgens heb ik nooit meer problemen gehad. Nu weet ik wat ik eraan heb en genieten doe ik elke dag. Ik heb veel vertrouwen in de auto.

Maja aangezien ik 5 bx-en heb moeten er een aantal weg. Magoed dat is weer een ander verhaal.
Ik heb nooit en zal nooit cx gaan rijden dus daar kan ik niet over oordelen. Ik vind bx-en geweldig, maar smaken verschillen en je zult zelf moeten kiezen. Wat wij ook allemaal roepen @ dit forum.
Succes zou ik zeggen!

BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 17 oktober 2010 09:49 PM
  [ # 26 ]
citro-power schreef:

En een BX vergelijken met een Xantia kan natuurlijk niet. Daar zit 10 jaar tussen. De 1e BX kwam in 1983 en de 1e Xanti in 1993.

Natuurlijk kan dat wel als je op zoek bent naar….

Tinfoil schreef:

....gewoon een lekkere dagelijkse auto, zonder de sores van de CX.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11790
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 oktober 2010 10:06 PM
  [ # 27 ]

Maar eerlijk is eerlijk, een Xantia is van een heel ander kaliber. Of je dat leuker/beter vindt is een kwestie van smaak/eigen beleving.

Geen van beide komt natuurlijk in de buurt van een CX.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 17 oktober 2010 10:06 PM
  [ # 28 ]
patje74 schreef:
citro-power schreef:

En een BX vergelijken met een Xantia kan natuurlijk niet. Daar zit 10 jaar tussen. De 1e BX kwam in 1983 en de 1e Xanti in 1993.

Natuurlijk kan dat wel als je op zoek bent naar….

Tinfoil schreef:

....gewoon een lekkere dagelijkse auto, zonder de sores van de CX.

Ik bedoel ermee te zeggen dat het logisch is dat de Xantia op meerdere punten beter in elkaar kan zitten dan een BX omdat die 10 jaar later in productie gegaan is. In die 10 jaar is er veel gebeurd qua verbetering o.a. op roest gebied. Want dat doet de Xantia niet zover ik weet.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 17 oktober 2010 10:10 PM
  [ # 29 ]
Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 17 oktober 2010 10:11 PM
  [ # 30 ]

Om even in te haken op het vergelijken van Xanten met BXen….. Ik heb diverse BXen gehad en rij nu een Xant. Ik vind (mijn persoonlijke mening dus Wink) de Xant erg saai en derhalve voor een diesel de belasting ook te hoog voor de hoeveelheid auto die je ervoor hebt.
Een BX is in mijn ogen gewoon een karakterbak, de Xant zal dat nooit worden (don’t get me wrong, er is niets mis met een Xant, maar toch)

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook