ronjo bedankt
Ik ben op zoek naar die module, als ik dus goed begrijp moet ik hem zoeken onder de blowermotor?
Gisteren ben ik tot zover gekomen, dashboardkastje eruit en dat paneeltje onder de blower eruit gehaald, maar ik kon verder niets vinden.
Edit:
Overigens mijn blower blaast alleen nog maar volop, op alle standen. Het is zo’n traploze met airco.
sinds een vijftal maand hebben we een Xsara break 1.9 D van 2004.
en nu het eerste probleempje: de aanjager blaast opeens enkel volle bak. dankzij jullie weet ik nu waar het probleem ligt; nu moet ik de knoop doorhakken of ik daarvoor naar een garage ga (doe ik zelden, mijn schoonpa onderhoudt de auto), een nieuwe aanjager bestel voor 100 euro of zelf 2 weerstanden soldeer voor 15 euro.
ik voel natuurlijk het meest voor het laatste, maar ben ab-so-luut geen soldeerheld. mijn enige deftig soldeersel dateert van een twintigtal jaar geleden in de les ‘technologie’ in het middelbaar (ja, toen in het VSO moest iedereen “alles” kunnen). al kan ik ook wel naar iemand toe rijden die probleemloos kan solderen… misschien moet ik dat maar doen en over z’n schouder meekijken…
o ja, wat anderen nog kan helpen: ik kan NIET rijden met die blazer volle bak. daar word ik zot van. voorlopig heb ik gewoon de zekering 40A van de airco uitgetrokken (onder de motorkap, de enige 40A). nu doet ie natuurlijk niets, dus heel lang kan dat niet, maar liever zo dan het gevoel te hebben dat ik in het hart van een stofzuiger zit…
Ooit had ik het bekende doorgebrande gedoe in de kachelbediening-unit van m’n toenmalige Xant. Juiste spulletje voor iets meer dan een euro gekocht en (de-)monteren maar. Bleek de weerstand al eens eerder te zijn vervangen en gemonteerd met KLEMMETJES! Geen risico dat een te zware soldeerbout direct de boel te heet dus waardeloos maakt. Ook handig als je geen soldeerheld bent.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
toch maar even doorvragen alvorens ik alles eruit haal:
- solderen: waar? de nieuwe weerstand op de eenheid solderen waar de vijzen zaten? of elders?
- indien met klemmen: welke klemmen? tussen het enorme aanbod op conrad bvb vind ik mijn weg niet, maar misschien kan iemand van jullie me onmiddellijk helpen?
http://www1.conrad.be/scripts/wgate/zcop_be3/~flN0YXRlPTE1MzY4NTc0Mzk=?direkt_aufriss_area=SHOP_B2C_TAB_COMPONENTS&~template=PCAT_AREA_S_browse&p_page_to_display=&catalogs_sub_id=sub6&aktiv=6&navi=oben_1
alvast bedankt!
dank,
die transistor had ik inderdaad al gevonden; m’n extra vraagje was met welk soort klem dit vastgemaakt kan worden ipv te solderen…
maar ik ben al blij dat ik het dankzij dit forum en jullie berichten waarschijnlijk zelf zal kunnen oplossen, het prijsverschil tussen 200+ in de garage en 10 euro indien je het zelf doet vind ik toch de moeite!
In de topic waar over klemmetjes wordt geschreven gaat het om een Xantia als ik het goed lees.
Bij de Xsara moet je de transistoren solderen.
Mijn opmerking betrof het gebruik van klemmetjes i.p.v. een soldeerverbinding, de Xant doet verder niet ter zake. Met klemmetjes verkrijg je een deugdelijke (elektrische-) verbinding zonder het risico van oververhitting, that’s all! De mechanische belasting is afwezig, dat kan geen reden zijn om te solderen. De klemmen leken op een open gesneden stukje buis, dia ca. 2mm en lengte 10 mm, gemaakt van een tamelijk zachte legering.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
O.K.
Maar zijn de klemmetjes niet om een gespleten kabel te omklemmen en daarna in een schroefverbinding te bevestigen?
De transistoren op de kachelweerstand komen van onder door de printplaat,ik zou niet weten hoe je die met een klemmetje kunt vastzetten zonder solderen.
Defecte onderdeel niet los solderen maar vlakbij de tor afknippen, dan houd je draad genoeg over.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
het is gelukt! dank aan iedereen!
de werkwijze zoals al beschreven is inderdaad perfect - en het losboren, lossolderen en opnieuw solderen van de nieuwe weerstanden is goed tedoen, zelfs voor iemand zoals mij die zelden met een soldeerbout omspringt.
hopla vooruit met de xsara, weer gewapend tegen kou & vocht voor amper tien euro en een goed uurtje werk (mocht het een tweede keer nodig zijn over enkele jaren, doe ik er maar een halfuurtje meer over).
merci merci !
het is gelukt! dank aan iedereen!
de werkwijze zoals al beschreven is inderdaad perfect - en het losboren, lossolderen en opnieuw solderen van de nieuwe weerstanden is goed tedoen, zelfs voor iemand zoals mij die zelden met een soldeerbout omspringt.
hopla vooruit met de xsara, weer gewapend tegen kou & vocht voor amper tien euro en een goed uurtje werk (mocht het een tweede keer nodig zijn over enkele jaren, doe ik er maar een halfuurtje meer over).
merci merci !
OK, na verschillende problemen gehad te hebben met de kachelweerstand, na die vervangen te hebben heb ik net een nieuwe ventilator gekocht. Is keurig ingebouwd, maar… hij doet niets! Na heel wat kracht termen toch even de garage gebeld. Volgens hem kan het ook liggen aan de verbindingen bij je rechterknie (bestuurderskant) daar zouden ook verbindingen zitten. En volgens hem heeft hij dan geen massa.
Echter meten is weten. Er staat potverdrie gewoon spanning op! Heeft iemand nog een goed idee waar het aan kan liggen. En weet iemand inmiddels waar dat roze draadje (waar eerder over gesproken werd) voor dient?
Help?
Groetjes,
Doortje
(voorheen Daantje)