Het STOP licht knippert af en toe samen met het rode lichtje in de temperatuurmeter van mijn Xantia Break 2.0 HDI.
De temperatuurmeter geeft dan een temperatuur aan die exact hetzelfde is als anders. Ik kan er ook rustig mee rijden zonder dat de auto raar doet of zo. De temperatuur van de motor blijft gewoon stabiel.
De knipper is erg willekeurig. Af en toe blijft-ie een paar weken weg en soms blijft het een paar dagen achter elkaar knipperen.
Ik denk dat het weinig kwaad kan. Het instructieboekje is duidelijk en geeft aan dat er een temperatuurprobleem zou moeten zijn en wat er dus niet is. Mijn vrouw wordt er erg nerveus van.
Wie kan er licht in deze duisternis schijnen?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Laat wel duidelijk zijn dat het lampje en de temperatuurmeter ieder door een andere sensor aangestuurd worden. Daarbij is de temperatuur meter een bijzonder onnauwkeurig instrument. Deze geeft hoogstens een indicatie van de temperatuur.
De sensor voor de meter zit bij de thermostaat. De sensor voor het lampje zit, als ik het wel heb, in de radiator.
Mogelijke oorzaken: 1) lucht in het koelsysteem 2) Sensor defect 3) Bedrading maakt sluiting naar massa (isolatie doorgeschuurd oid).
Is het koelvloeistofniveau gecontroleerd en op de juiste stand? Heb je airco in de wagen? Werken de radiatorventilator(en) zoals het behoort?
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
De Xantia HDI heeft een sensor voor het kvs-niveau, mogelijk is het peil te laag of de sensor is defect. Deze sensor zit in het expansie vaatje gestoken, ik weet niet hoe het bij een HDI werkt, aangezien e.e.a. door de ECU word aangestuurd voor de motorkoeling. De voorbereiding is namelijk bijna altijd aanwezig voor deze sensor, heb je deze sensor niet en je haalt een sensor van de sloop, sluit deze aan, dan gaat het stoplampje en het lampje in de temp.meter branden. Dompel je de sensor in vloeistof, dan gaan ze uit, je zou het dus kunnen uitsluiten door deze sensor los te koppelen wanneer het stoplampje gaat branden. Gaat het lampje uit en niet meer aan, dan heb je de boosdoener te pakken.
Hé deze had ik even gemist. Gaan we uitproberen.
Is er een goede garagehandleiding of zo voor de HDI. De Haynes is hier weinig behulpzaam.
Jos van der Voort
Je heb 2 Haynes boeken, een oude en een nieuwere, in deze laatste staat de HDI ook beschreven, en alle andere zaken voor een type-2. Het is wel zo dat sleutelen aan een HDI brandstofsysteem, de nodige voorzorgsmaatregelen en kennis vereist. Ik heb nog een Haynes boek, specifiek over diesels in het algemeen, daar staat best wel veel in over commonrail systemen.