Dank voor de tip; ik heb het topic nu gelezen. Het is nu natuurlijk een financieel aantrekkelijke manier om meer vermogen te krijgen. Er zitten ook nadelen aan, zoals blijkt uit de wat gemengde reacties. Voor Alfa is er in ieder geval één deskundige en gespecialiseerde tuner (Squadra), waar goede ervaringen mee zijn. Verder blijft het m.i. een beetje een gok: zowel wat de resultaten betreft en als de invloed op extra slijtage van diverse onderdelen. Bovendien kunnen er garantieproblemen ontstaan. Ik weet ook niet in welke opzichten die motor in de DS3 racing (en bv in de Cooper S ...works)aangepast zijn naast andere software. Ik hoop dat iemand met technische verstand van zaken hierover nog iets wil zeggen.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
De 1.6THP met 200pk is door PSA bedachte motor, als basis is het de 1.6THP met 156pk maar dan met valvetronic (in- en uitlaatklepbediening met gasklep functie, fysieke gasklep staat continue open (BMW systeem)) erbij zoals op de 1.6VTI. Mini gebruikt deze combinatie niet ondanks dat die 1.6THP motor 211pk levert zonder valvetronic.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Citrophile schreef:De 1.6THP met 200pk is door PSA bedachte motor, als basis is het de 1.6THP met 156pk maar dan met valvetronic (in- en uitlaatklepbediening met gasklep functie, fysieke gasklep staat continue open (BMW systeem)) erbij zoals op de 1.6VTI. Mini gebruikt deze combinatie niet ondanks dat die 1.6THP motor 211pk levert zonder valvetronic.
Deze interessante verschillen waren mij ontgaan. In mijn naiviteit dacht ik dat de motoren technisch vrijwel hetzelfde waren en alleen verschillende software instellingen hadden. Het doet wel de vraag rijzen naar het verschil in karakteristiek van beide motoren: welke is het meest geschikt is voor de C5. Is het niet zo dat valvetronic motoren het van een hun hoge toerental moeten hebben? Of zit ik er helemaal naast? In mijn herinnering maakten o.a. de MG-(T)F en (niet toevallig) ook Honda ooit gebruik van deze techniek in de snelste uitvoeringen.
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Citrophile schreef:Volgend jaar komt de 2.0THP met max 240pk en wordt dan ook door BMW toegepast.
Dan kan de 3.0 V6 benzine zo bij het oud vuil…
Lijkt me dan behoorlijk overbodig.
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
3.0 v6 is toch al bij het oud vuil?
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo te zien wel ja…
Dus de 1.6 THP is het topmodel benzine… Dat doen de concurenten dan toch beter.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Daarom komt PSA en BMW met de 2.0THP, een 1.6THP als topmodel benzine kan inderdaad niet . Het heeft lang geduurd bij PSA, maar komt gelukkig .
@solon, de combinatie van een twinscroll turbo met valvetronic zal het beste van beide leveren. Een efficiente turbo met een gasklepbediening zonder gasklep.
Honda heeft VTEC, dat is anders dan BMW`s valvetronic.
De VTEC is een variabel kleptijd en liftsysteem en hiermee worden twee koppel-karakteristieken gecombineerd. Dit gebeurt d.m.v. het overschakelen van een “tamme”(lage en middentoerentallen) nokprofiel naar een “scherp” nokprofiel (hoge toerentallen tot ruim 8000tr/min). Zo werd een racemotor verkregen met een gunstig gedrag bij lage en in het middentoerengebied.
O.a. Mercedes, Porsche, Lotus, Fiat en Alfa Romeo hebben nokkenas-verstelsystemen gehad waarbij alleen de fase van de inlaatnokkenassen werd verschoven.
Valvetronic van BMW heeft als eerst het doel om de gasklep open te houden om smoorverliezen te beperken tijdens deellast. De inlaatkleppen nemen de functie van de gasklep over en daarbij is er ook een variabele kleptijd en kleplift.
Alleen met een koude start, tijdens de opwarmfase en tijdens een storing wordt de gasklep wel normaal gebruikt. Eenmaal op bedrijfstemperatuur zonder storing staat de gasklep continu open.
Fiat heeft nu met de multi-air techniek een vergelijkbaar systeem als valvetronic van BMW. Constructief gezien een eenvoudiger en een efficienter model dan valvetronic .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
155 pk is voor een dergelijke wagen echt goed te doen hoor, je komt niet snel iets te kort. Mijn vorige wagen was een Saab 9-3, ietsje lichter maar een 2.0 low pressure turbo. Meer dan zat, ik reed er regelmatig lange stukken mee in Dld, 200 tot 210 op de teller cruisen is echt geen probleem met dit soort wagens. Zeker als je hem gaat chippen naar 193pk, dan heb je gewoon een behoorlijk stevig gemotoriseerde wagen (niet overdreven sportief maar wel comfortabel).
@Citrophile
Dank voor deze kleine bijscholingscursus. Altijd boeiend om te horen, ook al ligt dit aan de grenzen van mijn bevattingsvermogen. Uiteraard begrijp ik het principe van de verbrandinsgmotor en de rol van de kleppen daarin. Hoe die kleppen prcies (kunnen) functioneren is al wat lastiger voor te stellen. Is er op internet een basale uiteenzetting te te vinden hierover (Wikipedia?)
@Jev
Je hebt natuurlijk gelijk dat 155 pk praktisch ruim voldoende is, maar ik geniet nog al van de luxe van een wat oversized motorisatie (tegen de trend in). Psychoanalytici zouden zeggen dat ik nog steeds bezig ben over de frustraties van mijn 2 cv verleden heen te komen, opgelopen op de hellingen van de Franse Routes Nationales (driebaans). De huidige 3 liter diesel lijkt me ook wel wat (los van de verplichte automaat), alleen gaat die boven een redelijk budget bij mijn geringe aantal privékilometers. Ik kijk wel eens op de digitale occasionmarkt, maar daar zijn deze bijna niet te krijgen (behalve een enkele demo’s die nog steeds fors aan de prijs zijn). Chippen vind ik toch een wat ongewis avontuur. Dus voorlopig is mijn hoop op die die te verwachten 2.0 THP gesteld.
Ik denk nog altijd met veel vreugde terug aan mijn vakanties met de kampeerbesteleend in de Alpen.
Col de l’Iseran: ik kwam als eerste boven.
Col d’Izoard: gewonnen!
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
@ Robb
Plezier kon je inderdaad wel hebben in zo’n eend, al was het maar door dat (opwaaiende) roldakje (niet in de besteleend natuurlijk) en de klapramen die onverwachts dicht vielen. Je zult ook de kunst hebben geleerd in een haarspeldbocht met een double clutch operatie naar één terug te schakelen zonder dat de motor afsloeg.Gelukkig was voor het starten meestal niet het mee geleverde startslinger nodig.
Gisteren bij een citroendealer in de buurt geweest. Nog steeeds geen C5 1.6 THP demo; binnenkort komt wel 1.6 THP een automaat (niet mijn ding). De vriendelijke verkoper wist niets van een 204 pk 2.2 diesel, die in Parijs is getoond en overigens ook al in de Franse carfigurator met prijs staat. Zoets kan ik niet begrijpen, als hij het echt niet wist. Die indruk had ik wel, want hij meldde wel dat begin volgend jaar de 1.6 THP 200pk komt.
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 28-04-2009
- C5 Sedan Exclusive THP155 BVA6
- DS 3 e-HDi 70 EGS
- C1 1,0i Collection
Citrophile schreef:Hoop met de a.s. autosalon in Parijs de C5 1.6THP 200pk te mogen bewonderen.
Jammer, die komt er (nog?) niet, wel de 1,6 VTi van 120 pk maar die dan weer icm. een gerobotiseerde handmatige 6-bak (volgens Autoweek).
L8r, Henk
Hallo,
Sinds vrijdag rij ik in een C5 Ligne Business met een 1.6THP. Wat een fijne auto en bovenal een prima motor. Ben benieuwd hoe hij draait wanneer ik hem netjes door de eerste 2500km heb heen gereden. Weet niet eens of inrijden echt moet. Mijn ervaring is dat ik met netjes inrijden tot op heden diverse probleemloze auto’s heb gehad waar collega’s en vrienden met dezelfde auto’s diverse problemen hadden. Kan uiteraard toeval zijn, maar baat het niet dan schaad met niet.
Visa On the roof
Voor de zakelijke kilometers: Citroen C5 Tourer 1.6 THP Ligne Business, 18 inch LM-Velgen Atlantique, Panoramadak.
Voor de privé kilometers: Volvo V50 2.4
Voor de hobby: Saab 99
Vroeger: Visa 11 RE uit 1986 (op zijn dak geëindigd…...)
Een wat verlate update: hoewel ik er inmiddels wel van overtuigd ben dat die 1.6 THP een prima motor is, had ik toch gewacht op een sterkere benzinemotor. Toen dat wachten te lang begon te duren, ben ik gevallen voor een aantrekkelijke Volvo xc70 occasion D5 handgeschakeld. Heerlijke trekkracht, maar wel hoorbaar aanwezig (niet op de snelweg overigens). Hogere zit en AWD bevallen heel goed. Vering is zo soepel dat die bijna uit veerbollen lijkt te bestaan. Je kunt overigens goedkoper autorijden…..... Daarom kijk ik voor de toekomst toch weer uit naar een PSA product en wel een hybrid4. Ik volg de ervaringen van de hybrid4 rijders dan ook met grote belangstelling.
Heb je nu wel eens proefgereden met een THP?
Je komt er nl niets mee te kort, zeker in NL niet (maar ook niet in de bergen). Doordat vermogen en vooral koppel bij laag toerental beschikbaar komt, voelt de auto gewoon vlot aan met veel trekkracht. Juist als je verder doortrekt merk je dat ie op een gegeven moment niet meer kan leveren (maar dan rij je al 170+) , terwijl een V6 dan juist doorsleurt. Die laatste 50pk zijn er echter alleen om ipv 200 220 te rijden en hoe vaak doe je dat nou…
Ik kon op de A3 in duitsland in elk geval goed meeblazen (vrijwel continue links, ook op de heuvelachtige gedeeltes), de automaat schakelt natuurlijk ook voor je terug als je vaart moet maken. Ik heb 206 op de gps gehaald, maar dat lukt alleen bij een lang stuk vrij (“oberhausen straight”). Boven de 190 is de fut er dus wel uit. (Wat dat betreft zou chippen misschien de zaak nog iets verder verbeteren.)
Maar dus tot ca 170 is het ongeveeer een 3lV6, en daarboven loopt het een beetje af. Maar wel met een 30% lager verbruik natuurlijk. Met een ph2 V6 scoorde ik 11 l/100, met een ph3 tourer THP 9l/100. Een tourer V6 benzine zou denk ik eerder 11,5/100 halen. Toegeven, een V6 loopt wel mooier. Op snelheid is de THP wel mooi stil, je merkt het verschil vooral bij optrekken en onder de 100 km/u. En het geluid wat ie maakt is donker en wat brommerig (dieselig), ligt mij overigens beter in het gehoor als het hogere geluid van een 4cil atmosferische benzine motor (als de oude 2l)
Wat hier ook al genoemd is, de lichtvoetigheid. Je merkt gewoon dat je 200 kilo voorin minder hebt, en dat is ook wat waard. Een proefrit met een ph3 V6 is met vooral bijgebleven dat de auto een beetje waggelde vooraan, door het grote motorgewicht. Een diesel zal daar ook last van hebben.
Een topmotorisering is zo’n THP natuurlijk niet, maar gezien thuisland Frankrijk is het logisch dat dat daar in de diesels gezocht wordt. De Hybrid4 komt vooralsnog helaas niet op de C5 (en de THP200 ondanks de vermelding ook nog steeds niet). De THP200 loopt overigens op RON98 las ik ergens in een ander forum.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100