Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
Hallo allemaal,
Volgens mij gaat binnenkort mijn stuurbekrachtiging het begeven.
Sinds een jaar of 1 1/2 sist de bekrachtiging bij het sturen, naar links en rechts.
Vandaag bij het sturen, voel je dat het op sommige punten iets zwaarder gaat, maar niet constant.
Nou heb ik 16 sept. j.l. de LHM vernieuwd, ik weet niet of dat daar iets daarmee te maken heeft.
Het gesis komt van onder her dashboard vandaan, maar dat betekend toch niet dat de bekrachtiging in de cabine zit, volgens mij zit deze onder de motorkap.
Heeft iemand hier ervaring mee en is deze bekrachtiging zelf te vervangen.
Groet Joop.
Het sist volgens mij altijd wel een beetje bij het sturen, ik weet niet beter.
Is de voorraadbol ook gecontroleerd of vervangen?
Heb bij mijn Xantia, pas nog de voorraadbol vervangen door een nieuwe, de oude zat er al 100K op en was zijn druk een beetje kwijt. Viel me op dat het sturen meteen een stuk lichter ging.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Heb je de kruiskoppeling van het stuurmechanisme al eens goed ingevet?
Met mijn vorige Xantia had ik hetzelfde euvel.
Na het invetten door mijn garage was het zware sturen over.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Voor zover mij bekend heeft een Xantia met 6+2-pomp 2 LHM-circuits: één voor de stuurbekrachtiging rechtstreeks vanaf de pompaansluiting met 6 plunjers, en één voor de vering en remmen, via de drukregelaar en voorraadbol vanaf de pompaansluiting met 2 plunjers. Dus eigenlijk zou de staat van de voorraadbol weinig tot geen invloed op het sturen moeten hebben.
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik weet ook niet hoe het precies inelkaar zit met een 6+2 pomp, maar dat een voorraadbol welke niet meer op druk is, er wel invloed op heeft.
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007
- C5 2.0i 16v Difference 2
De voorraadbol is toendertijd nagekeken en volgens mij bijgevuld.
Wat ik wel zou kunnen doen is om de kruiskoppeling in te vetten en kijken of dat helpt, wellicht is dat het euvel want soms tijdens het sturen bij inparkeren hoor en voel ik een knak in het stuurwiel.
Joop.
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-2006
- Xsara Picasso HNFU* 1.6i /16v
Jammer, dat het eindresultaat voor mij niet te vinden is. Ik denk, dat Jeroen een goede mogelijkheid meldde: ik had exact hetzelfde (klacht) en de oplossing lag inderdaad in het flink sprayen met smeermiddel op de kruiskoppeling in verschillende stuurstanden, uiteraard na lostrekken van het afschermkapje. resultaat: soepel sturen als voorheen. mogelijk na korte tijd herhalen?
Zijn er al andere goede oplossingen gebleken?
Succes, Guillaume
Joop 49 schreef:Hallo allemaal,
Volgens mij gaat binnenkort mijn stuurbekrachtiging het begeven.
Sinds een jaar of 1 1/2 sist de bekrachtiging bij het sturen, naar links en rechts.
Vandaag bij het sturen, voel je dat het op sommige punten iets zwaarder gaat, maar niet constant.Nou heb ik 16 sept. j.l. de LHM vernieuwd, ik weet niet of dat daar iets daarmee te maken heeft.
Het gesis komt van onder her dashboard vandaan, maar dat betekend toch niet dat de bekrachtiging in de cabine zit, volgens mij zit deze onder de motorkap.
Heeft iemand hier ervaring mee en is deze bekrachtiging zelf te vervangen.
Groet Joop.
VoorheenBX rijder >>> En bijna alles van daarvooor vanaf 2cv/gs(a)
Op 9 nov 2018 mijn laatste Xantia ingeruild voor Xsara Picasso.
De Xantia was toe aan groot onderhoud. De instap werd mij wat lastig.
De stoelen van de Picasso vallen qua confort nogal tegen, maar dat was te voorzien, evenals het rijconfort op zich.
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Welke Xantia’s hebben allemaal zo’n pomp met twee circuits? Is dat nog gebonden aan bepaalde bouwjaren of uitvoeringen?
En hoe herken je zo’n pomp van de buitenkant, heeft iemand er misschien een foto van?
Ik denk dat misschien alleen nog de oudste Xantia’s het systeem van de BX hebben met de “flow distributor valve”?
Dus de meeste xantia’s zullen wel de 6+2 pomp hebben. Als je twijfelt kan je anders kijken naar de hogedrukleidingen op je pomp. twee stuks is twee circuits
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Vanaf 15-12-1993 is er een terugslagklep met antizinkbol geplaatst, en de 6+2 pomp gebruikt. De Xantia’s daarvoor hebben nog hetzelfde systeem als de BX.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Top, bedankt. Ik zal eens op de sloperij gaan snuffelen. Ik heb zo’n ding nodig voor op m’n C15, maar daar zal ik deze thread niet mee vervuilen.
zo hallo allemaal
ik heb een xantia die eigenlijk een zelgde probleem heeft met de stuurbekrachtiging. af en toe stuurt hij lekker en dan weer echt zwaar als ik langzaam stuur heb ik geen probleem maar als ik echt bij het parkeren de bekrachtiging nodig heb laat hij het me zelf doen, en dT IS EIGENLIJK IETS TE VEEL 68 JAAR niet de xantia maar ikzelf.
met remmen en koppelen en vering geen probleem mijn kenteken is rn vx 53
en nog een swat waar zit die pomp dan is dat dat apparaat wat boven zit met het bovenste wiel van de multieriem.
want die riem en mijn distributie is pas vervangen, zou daar een oorzaak kunnen liggen want daarna is dat prbleem pas op gaan treden
ik ben benieuwd wie er wat voor me weet
groeten aad uit sneek
eerst c5 nu c3 diesel