vreemde elec. storing ZX 1.4i ‘96
rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 356

Gepost: 19 oktober 2010 12:38 PM

beste ZX experts,

Ik heb mijn oude ZX vorig jaar verkocht aan een een vriendin, nu belde ze me gisteren met enkele vreemde storingen.

- de achterruitenwisser gaat aan en uit op de meest vreemde momenten (maar blijft meestal aan)
- zekering van ruitenwissers (en autoradio??) is er 2x uitgebrand
- acculampje brand (regelmatig)

ik heb zelf nog geen tijd gehad om ernaar te kijken, accu is zeer waarschijnlijk goed (vorig jaar een nieuwe in gekomen)

overige gegevens:
ZX 1.4I break, LPG, stuurbekrachtiging, achteraf ingebouwde CV. km stand 270.000 (gokje)

heeft iemand ideeën waar ik moet zoeken, ik hoop er vrijdag ff naar te kunnen kijken zou handig zijn als ik al een idee heb waar ik moet zoeken. Ga iig ff dynamo doormeten (of ie voldoende stroom levert) alleen is dan het zekeringprobleem nog niet opgelost…

thx

Rusty

heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Profiel  

stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865

Gepost: 19 oktober 2010 07:22 PM
  [ # 1 ]

mogelijke antwoorden:
- de achterruitenwisser gaat aan en uit op de meest vreemde momenten (maar blijft meestal aan) Mogelijk storing in de schakelaar

- zekering van ruitenwissers (en autoradio??) is er 2x uitgebrand Ruitenwisser motor versleten of een draad van de auto radio klem tussen de slede en de radio

- acculampje brand (regelmatig) dynamo aan het eind van z’n leven zal dan niet lan meer duren voordat ie niet meer goedoplaat met startproblemen als gevolg.

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  

BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3830

- BX 19 trs
Gepost: 19 oktober 2010 07:24 PM
  [ # 2 ]

Ik vrees dat er in de bekabeling van de achterklep (van de auto naar de achterklep) een storing zit, zeer waarschijnlijk een kortsluiting, kijk daar eens naar!

Succes

Emiel

Profiel  

rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 20 oktober 2010 04:05 PM
  [ # 3 ]

hmm zeker die laatste had ik nog niet aan gedacht! kan ik dan ff naar kijken!

thnx, ik laat wel weten hoe t afgelopen is!

greetzzzzzzzzzzzzz

Rusty

Profiel  

rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 22 oktober 2010 01:12 PM
  [ # 4 ]

Heb er gisteren ff naar gekeken, alles los gehaald, rw schakelaar eraf, nieuwe zekering erin, blijft heel! rw schakelaar weer aangesloten, pof, kapot, toen achterruitenwisser afgesloten (stekkers los) rw schakelaar aangesloten, pof weer zekering kapot….... dus denk dat t in de schakelaar zit.

de achterruitenwisser blijft trouwens halverwege de ruit staan, gaat niet terug naar de 0 positie. normaal is dit volgens mij geregeld door het relais en loopt (grotendeels) om het schakelaar circuit dus misschien dat de ruitenwissenmotor ook zijn beste tijd heeft gehad…..

o ja en lampje van dynamo gaat branden als die zekering eruit ligt, die gemeten en geeft ruim voldoende spanning (14.4 V) en accu ook, met motor uit boven de 13 V dus dat is iig ok!

dit weekend maar s ff een andere schakelaar proberen.

greetzzzzzzzzzzz

Profiel  

rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 25 oktober 2010 08:12 PM
  [ # 5 ]

dus de schakelaar vervangen, alles weer gemonteerd, alles werkte behalve de achterruitenwisser, als het relais eruit was bleef de zekering ook heel, dus die er maar uit gelaten. vanochtend weer een berichtje dat de zekering er weer uit ligt…....

net weer even naar gekeken en t is echt heel vreemd nieuwe zekering erin, alles werkt (behalve natuurlijk achterruitenwisser) stuk gereden, alles ok, tot ik de parkeerplaats op rijd, weer de zekering eruit (geen stroomverbruikers aan!) ff snel wat doorgemeten, en t lijkt erop dat t inderdaad een draadbreuk is in de bedrading naar de achterklep.

heeft iemand een idee of er een constante + voor de ruitenwissermotor naar achteren loopt??

greetzzzzzzzzzzzzz

Rusty

Profiel  

rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 28 oktober 2010 10:03 AM
  [ # 6 ]

heb eergisteren de kabel voor de achterwisser naar de achterklep losgemaakt (wel ff zoeken, had eerst de linkerkant van de bekleding losgemaakt….. en zit dus aan de rechterkant….) sindsdien geen problemen meer gehad, het lijkt me alleen wel een teringklus om die kabel te vervangen, die loopt helemaal door de carrosserie en achter de bumper door….

ze mag eerst zo rondrijden zonder achterwisser!

greetzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Rusty

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook