Hallo,
Ik heb een probleem met mijn saxo 1.4 VTS uit 2001, die bezit ik momenteel een kleine maand.
De kilometerstand is 115.000 km.
Als ik namelijk afrem en terugschakel naar de 2 bestaat de kans dat de motor uitvalt en het waarschuwingslampje van de accu en de motor beide aanspringen. Na de koppeling te laten opkomen is de auto gewoon weer gestart (door de rolenergie), starten met sleutel gaat ook gewoon goed.
Voor de rest heeft de auto geen problemen.
Het probleem doet zich minder snel voor als ik rijd met de radio uit, als ik de lampen uit heb is het probleem nog niet opgetreden, ik zal er eens op gaan letten. Normaal rijd ik altijd met de lichten aan.
Verder doet het probleem doet zich alleen voor indien de motor warm gelopen is. Dus na 15/20 minuten rijden.
Nu heb ik bij een garage de auto laten uitmeten en is de volgende storingscode gevonden:
P1327 - Is iets met fase en ontsteking volgens monteur en zover ik mij kan herinneren
Volgens de facturen die ik heb zijn er 2 lambasonde’s vervangen.
Verder heb ik de distributieriem laten vervangen.
De bobine is vervangen maar had geen resultaat, dus is de oude weer teruggeplaatst.
Volgende week word de brandstoffilter vervangen en de stappenmotor schoongemaakt.
Heeft er iemand nog andere tips of het zelfde meegemaakt.
Ik ben namelijk niet van plan alles maar te blijven vervangen, het kostenplaatje tikt namelijk door.
Ik lees ook veel op internet over de toerentalsensor en de koeltemperatuursensor, zou dit kunnen helpen om deze te vervangen.
Alvast bedankt voor jullie meedenken en tips/advies.
Groetjes,
Joey
ik zou eens denken aan een nieuwe dynamo heb zelf ooit ook eens zo een probleem gehad als ik me radio uit had had ik nergens last van deed ik hem aan sloeg ie af kijk ff naar je dynamo staat de v-snaar niet te slap kan ook een reden zijn waardoor je dynamo niet goed aangedreven word je v-snaar drijft je dynamo aan en je stuurbekrachtigingspomp loopt geloof ik ook over de poulie van de v-snaar kijk ff of dat allemaal in 1 lijn staat dat kan ook een reden zijn waardoor je dynamo niet goed aangedreven word
Ik heb nu het probleem ook gehad met de radio uit, met de lampen uit nog steeds niet.
Verder merk/zie ik dat als ik de koppeling intrap het toerental soms helemaal tot onder de 500 doorzakt (met als gevolg dat de motor afslaat), schakel ik echter vrij snel dan kan ik dit weer optijd opvallen en gaat het goed.
Dus zelf begin ik ook aan de toerentalsensor te denken, ik neem aan dat dat ding daar voor zorgt. Wat het is en wat het doet zou ik niet weten, maar aan de naam te horen zou het kunnen.
Ik zal bij de garage even navragen of de dynamo/v-snaar goed is, en goed ingesteld is.
Alvast bedankt voor het meedenken.
hey
Op welke stand staat de temperatuursensor? Als deze tussen 3/4 en 1/4 zit. Kan het zijn dat je fan van de ventilator net iets teveel stroom vraagt om te koelen.
De dynamo kan je zelf controleren door de motor te laten draaien en de spanning op de batterijpolen te meten. 13 a 15 v is goed.
K_saxo schreef:hey
Op welke stand staat de temperatuursensor? Als deze tussen 3/4 en 1/4 zit. Kan het zijn dat je fan van de ventilator net iets teveel stroom vraagt om te koelen.
De dynamo kan je zelf controleren door de motor te laten draaien en de spanning op de batterijpolen te meten. 13 a 15 v is goed.
Dan is de dynamo in orde, 15v.
Hoe kan ik controleren op welke stand de temperatuursensor staat?
Stappenmotor is zojuist schoongemaakt, was wel iets vervuild, maar volgens monteur niet zo erg dat het een echte boosdoener is, maar kan wel net de paar toeren zijn die telaat worden overgebracht.
Verder detecteert de auto soms niet dat deze stationair zou moeten lopen als je het gas volledig loslaat, volgens het kastje wat ze er in de garage aan kunnen hangen, dan is de status:———————————————————
Terwijl deze aan moeten geven, stationair, half gas, volledig gas.
De distributieriem is ook goed afgesteld (tanden), en de v-snaar kon het probleem niet zijn.
Als alle foutmeldingen gewist zijn die opgeslagen zijn, en je de auto opnieuw start staat gelijk de foutmelding erin van de fase, de P1327. Een ander foutmelding verschijnt er ook niet.
De brandstoffilter is niet vervangen, was niet nodig volgens monteur en kan de fout niet veroorzaken.
Ik kom op het internet ook nog iets tegen over een gasklep(huis)???
Alvast bedankt voor het meedenken en jullie tips.
op je dashboard heb je links een meter die er bij hetzelfde uitziet als de benzine aanduiding maar dan omgekeerd.
bovenaan de schaal is er een rood stukje.
Overigens als ik me niet vergis moeten de bougies alle 60000km vervangen worden.
De temperatuurmeter op het dashbord staat tijdens het wegrijden gewoon helemaal onderaan op koud, wat ook klopt smorgensvroeg.
Na 10/15 minuten rijden blijft deze stilstaan op de helft (wijzer wijst naar links dan).
Kan ik eenvoudig nakijken of de ventilator te veel stroom vraagt of niet?
Verder zien de bougies er nog goed uit op het oog. Dien ik deze dan toch te vervangen of niet.
stroom kan je in principe makkelijk meten met een A tang anders een multimeter in serie ( ik bedoel stekker los en lang 1kant de multimeter aansluiten en lang de andere kant een gewone geleider plaatsen) er tussen plaatsen. Dan motor laten warmdraaien. Hou het wel veilig ivm draaiende onderdelen.
Maar als de temperatuur niet boven de helft gaat dan gaat de fan in principe niet draaien. Dat kan je makkelijk zien als je als de motor op bedrijfstemperatuur is (in de helft van de aanduiding) even aan de kant gaat en ziet of deze draait.
Bougies vervang ik altijd preventief alle 60000km / 30000km afhankelijk van de wagen.
De geleiding van de bougies kan ik niet met het oog zien en zeker niet in warme stand.
Een beetje bougie set vindt je rond 24eur en zet je in 30min.
Je kan theoretisch nog 5000km wachten. Maar het kan dat je af en toe op 3 of minder vonkers ontsteking maakt.
Wat toerenterugval veroorzaakt.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
15V, dynamo in orde? Boven de 14,4 volt gaat je accu ‘koken’... Daar zou ik toch eens naar laten kijken dan.
Dan zal ik binnenkort toch eens kijken of ik ergens een setje bougies kan halen, verder neem ik aan dat de accu/dynamo in goede staat is. Dit heeft de garage ook nog nagekeken.
De spanning is gemeten toen de auto aan het draaien was, verder heb ik bij de garage ook gezien dat de stappenmotor keurig de extra toeren gaat draaien zodra de ventilator aanspringt.
De stappenmotor heeft een waarde van 36 (dit zag ik op het schermpje staan van de computer bij de garage), als de motor stationair draait.
Nu anderhalve week later, na het schoonmaken van de stappenmotor lijkt het probleem verholpen te zijn.
Als het probleem weer optreed zal ik weer verder reageren in dit topic.
Heel erg bedankt voor jullie aandacht en hulp.
Het probleem wil nu nog heel af en toe voorkomen. Dus ben ik nog even aan het zoeken geweest op het internet.
Daar heb ik het volgende gevonden:
- Ecu resetten
- P1327 is waarschijnlijk de map sensor
Kan iemand bevestigen of P1327 de mapsensor kan zijn.
Verder, hoe reset ik de ecu en zit hier een risico aan.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Volgens mij kun je de ECU resetten door de accu een tijdje los te maken. Een kwartier los zou voldoende moeten zijn.
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Robert & Marieke schreef:Volgens mij kun je de ECU resetten door de accu een tijdje los te maken. Een kwartier los zou voldoende moeten zijn.
Is dit dan ook dat na het resetten de auto zich helemaal opnieuw moet instellen? Door de auto 20 minuten stationair te laten lopen. Of dient dit op een andere manier te gebeuren.
Weet verder nog iemand of de P1327 foutmelding de MAT-sensor is / kan zijn.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Voor zover ik weet moet je na het resetten van de ecu, een stukje rijden zodat alle toerentalgebieden ‘ingelezen’ worden door de computer.
En ik sluit me aan bij het bougiesverhaal: een slechte bougie kun je niet per definitie herkennen met het blote oog. Daar heb ik wel ervaring mee.
Dan zal ik toch eens gaan kijken naar de bougies, of het hier aan ligt.
Ik neem aan dat ik de bougies van een andere benzineauto hiervoor gewoon kan gebruiken.
Verder blijf ik het wel vreemd vinden dat de P1327 foutcode meteen in het systeem komt te staan als je de auto op contact zet.
Voor zover ik kan achterhalen betekent dat de krukassensor of de mat-sensor niet juist functioneert.
Maar ik zal eerst de bougies eens proberen.