Ik heb een saxo bouwjaar 1998 en was eens benieuwd of iemand ervaring heeft met ledverlichting in zijn saxo. Hiermee bedoel ik knipperlichten, remlichten, achteruitrijverlichting, ...
Nu heb ik de volgende vragen:
1) Heb je bij led knipperlichten extra weerstanden nodig?
2) Zie je ze overdag echt minder goed?
3) Waar kan ik ze het best bestellen?
Ik neem aan dat je achterlichten bedoeld.
Als je CE /TUV gekeurde units koopt kan is het “plug & play” en zijn ze evengoed als de originele.
kopen: ebay , lokale autoshop/ herstelbedrijf
Ik ben me ook al een tijdje aan het oriënteren op led-verlichting en dan alleen de knipperlichten en de remlichten. Dat geeft toch het mooiste effect omdat die lichten regelmatig knipperen of oplichten.
Bij mijn andere auto heb ik eens wat geprobeerd, door de gewone pitjes te vervangen door led-pitjes (BA15S of BAU15S). Ik kwam erachter dat je minimaal 36 ledjes moet hebben om dezelfde lichtopbrengst te verkrijgen als de normale lampjes. Daarnaast moeten de ledjes ook opzij schijnen (zie foto), anders wordt het licht niet mooi verdeeld. Ook zou ik kiezen voor rode en oranje leds. Een witte led in een oranje richtingaanwijzer geeft nl. een groenachtig licht i.p.v. oranje.
Rode led’s als remlicht raad ik af: bij remmen is het licht nl. niet fel genoeg, in ieder geval een stuk minder fel dan een normaal lampje en dat vind ik te gevaarlijk.
Bleven over (voor mij althans) de knipperlichten. Hierbij moet je weerstandjes gebruiken, anders denkt de auto door de lage weerstand dat het lampje stuk is en werkt het led-lampje dus niet.
Je kunt op elk draadje een weerstandje aansluiten of je kunt het knipperlicht relais vervangen door een relais die lagere weerstanden herkent (een zgn. led-relais). Dat laatste is eenvoudiger en heeft mijn voorkeur.
Nu wil ik in mijn Saxo ook led-knipperlichten installeren. Onder het dashboard vindt ik twee relais’
Weet iemand welke van de twee het knipperlicht relais is? En waar is het relais voor die in de zekeringkast onder de motorkap zit? In ieder geval niet de knipper relais kwam ik achter.
Leds kun je overigens hier kopen:
http://www.leds-buy.nl
http://www.immers.info
http://www.conrad.nl
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Officieel mag je alleen goedgekeurde verlichting gebruiken.
Als het gaat om vervanging van bestaande verlichting, dan hebben deze intern al een weerstand om te zorgen dat je belasting voor het relais hoog genoeg is.
Knipperrelais is het makkelijkst te vinden door contact aan te doen, radio en ventilatie uit en dan je richtingaanwijzer aan te zetten en ga zoeken waar dat getik wegkomt, eventueel kun je een vinger op relais leggen, dan voel je wel welke er tikt…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Waarom zo moeilijk doen?
Hier hoe het elektrisch mogelijk is. Dit is los van het keuringsgedeelte en is mogelijk niet legaal!
[offtopic] Leds zijn stroomgestuurd. Door geen stroomregel element in te bouwen gaan deze herroepelijk defect.[/offtopic]
Achter de connector van de betreffende lamp netjes een 1/4w met weerstandswaarde te bepalen door weerstand = nominale spanning / max stroom door led. = 12 V/ 20mA = 600hm /led als je ze parallel zet.
Trek daarbij de weerstandswaarde van de lamp af. weerstandlamp = 12² / vermogen lamp = 12² /21 = 6.8 ohm
Dit komt op 593,2 ohm => 590 ohm nemen uit de e48 reeks meer info over reeksen op http://nl.wikipedia.org/wiki/E-reeks
Dient opgemerkt te worden in bovenstaande dat ik van een simpele rode standaard led ben uitgegaan. Andere led = andere weerstandswaarden.
Na het nalazen zie ik dat er een deel van men tekst is gaan lopen….
over de hiervoor beschreven seriekring van de weerstanden en leds moet je nog een vermogenweerstand rond de 6.8ohm 21wat parallel geplaatst worden. Deze waarde hoeft niet herberekend worden als de leds een andere nominale stroom hebben.
Je kan deze eventueel opdelen in 2 weerstanden van 14ohm 10 watt parallel te zetten.
K_saxo schreef:Na het nalazen zie ik dat er een deel van men tekst is gaan lopen….
over de hiervoor beschreven seriekring van de weerstanden en leds moet je nog een vermogenweerstand rond de 6.8ohm 21wat parallel geplaatst worden. Deze waarde hoeft niet herberekend worden als de leds een andere nominale stroom hebben.
Je kan deze eventueel opdelen in 2 weerstanden van 14ohm 10 watt parallel te zetten.
Moet zeggen dat ik hier weinig van begrijp, maar ben waarschijnlijk niet technisch genoeg.
Ik heb me beperkt tot het verwisselen van het knipperlichtrelais voor één die geschikt is voor ledjes. Vervolgens de led-pitjes geplaatst maar helaas, ze doen het niet. Ik stuur ze maar retour want ik weet verder niet wat er nog aan de hand zou kunnen zijn. Jammer maar helaas, het was zo’n leuke gadget.
Wel vreemd want in mijn andere auto werken de ledjes wel…
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Zit de plus en min niet toevallig omgedraaid? Gaat er ook weinig gebeuren.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
leeuw123 ik heb getracht het simpel te houden maar elektronica en elektriciteit mijn professionele bezigheid wat ook wel wat kan verklaren…
Volgens mij heb je de led verkeerd aangesloten + en - omgedraaid.
Heb je toevallig een universele multimeter die diodes kan nameten?
Steek de rode draad op de multimeter aan op de klem waar + staat en de zwarte op de klem waar - staat op de multimeter.
Meet vervolgens de led door. Deze geeft maar in 1 richting door (anders is deze defect). is eigenschap van een led / diode.
Als de meter laat zien dat je led doorlaat dan moet je zien hoe je led is aangesloten op de meter.
De kant van de rode draad is + de kant van de zwarte draad is -.
Ik heb nu al een tijdje LED achteruitrijverlichting, zij raw, achter raw, voor raw, kentekenverlichting en stadslichten. Voor de voor en achter raw heb je kant en klare weerstanden die je tussen kan solderen. de lichtopbrengst is zeer goed en doet niet af aan de originele gloeiers.
Ik moet ook zeggen dat het er net wat luxer uitziet.
Alleen wel opletten met de polariteit aangezien LEDjes gewoon diodes zijn en in sper dus niks doen
Ik had voor een ander relais gekozen om snel klaar te zijn en niet per lampje een weerstandje te hoeven plaatsen en te moeten solderen, maar helaas was dat te kort door de bocht want dat werkte niet. De internetwinkel waar ik de lampjes heb gekocht kwam met de volgende oplossing:
“Waarschijnlijk heeft uw auto een CANBUS auto lamp controle systeem. Wanneer er geen lamp of defecte lamp in de fitting zit zal deze een melding geven op de dashboard computer en de lampen uitschakelen. LED lampen geven deze melding namelijk ook wanneer de gloeilamp wordt vervangen. Dit is mogelijk op te lossen door een extra 10 Ohm 50Watt weerstand over iedere lamp te solderen. Belangrijk hier bij is dat deze weerstand goed gekoeld worden.”
Dit komt overeen met wat jullie hierboven al gemeld hebben. Mij was het te veel werk om te gaan solderen dus ik heb alles teruggestuurd. Iemand die nu ledjes wil installeren weet in ieder geval nu wel wat ‘ie moet doen
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Ik denk ook al een poos na over LED lampen in m’n Saxo. Ik vind het eigenlijk te duur om zo maar even te proberen dus ik hoopte eigenlijk dat iemand er ervaring mee heeft. Bijvoorbeeld een BAY15d dat is normaal een dubbele dus dim en remlicht 21/5 watt heeft ie in LED dan dezelfde functie? Dus dim én remlicht?
Ik denk dat het type wat jij bedoeld een vervanger is van een 5W lamp.
Kijk hier eens http://www.pilotxenon.com/?id=79 even zoeken naar artikel nr art.nr.4436
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005
- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Dat lijkt er wel veel op. Eens kijken waar ik ze kan kopen.
Op Ebay kan je ze het goedkoopst krijgen.