Ik zit met een probleempje, onze auto (xsara break van 1998) verbruikt VEEL olie , meer als een LTR per 1000 km, de auto rijd echter perfect, er zitten net z.g.a.n. all season banden onder op stalen velgen met de allernieuwste C1 wieldoppen (staat geweldig!) , en in 1 achterportier zit een flinke deuk, de auto is verder zeer netjes en heeft 218.000 op de teller.
Als ik alles laat maken portier in kleur (ETWCR), nieuwe distributieriem, waterpomp, spanrollen, klepseals,koppakking, kleppendekselpakking, olie + olifilter, ben ik in totaal E 600,- kwijt…. ( 1.6i op benzine ), de auto heeft ons nou een honderdje of 9 gekost…
Wat is jullie mening, of 800 euro ontvangen en een andere citroen , of maken??
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
verbruikt de auto olie of lekt de auto olie. Als jou auto zoveel olie verbruikt weg doen, wellicht kan je de nieuwe banden weer onder een nieuwe zetten waardoor deze investering niet voor niks is geweest. Sterkte
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Voor €1400 koop je ook per definitie niet een perfecte auto.
Ik zou het voor dat bedrag laten repareren. Als ik het dan zo lees, heb je dan weer een fraaie auto.
Jeroen
Weet je zeker dat de olie langs de klepstelen lekt? Heb je een compressietest gedaan? Zijn de zuigerveren nog goed? Als je de kop eraf haalt is her verleidelijk meteen door te gaan, zuigerveren vervangen, krukaslagers vervangen en voor je het weet is de rekening verdubbeld. Heb je al naar een ruilmoter gezocht? Uit- en inbouwen is minder werk dan de reparaties waar je nu aan denkt.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
rien van der winden schreef:Weet je zeker dat de olie langs de klepstelen lekt? Heb je een compressietest gedaan? Zijn de zuigerveren nog goed? Als je de kop eraf haalt is her verleidelijk meteen door te gaan, zuigerveren vervangen, krukaslagers vervangen en voor je het weet is de rekening verdubbeld. Heb je al naar een ruilmoter gezocht? Uit- en inbouwen is minder werk dan de reparaties waar je nu aan denkt.
Met een ruilmotor weet je ook niet wat je krijgt!
Gewoon deze motor weer repareren, zoveel km. heeft ie nou ook weer niet gereden.
En ik heb een keer begrepen dat de klepseals een kwaal is van de 1,6. Die kun je vervangen zonder de kop te lichten!
Ja, waarschijnlijk zijn het de alom bekende klepseals, dus denk ik alles vervangen inclusief WP, distributieriem, spanrollen etc en dan lekker rijden!
Maaar de kop zal er toch echt af moeten hoor, het gaat niet anders….
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
[quote author=“papapluis” date=“1288060237]
Maaar de kop zal er toch echt af moeten hoor, het gaat niet anders….
Jawel hoor. Er zijn speciale nippels die je in het bougiegat drait en waar je een lucht aansluiting op hebt voor de luchtslang. Zuiger in bovenste stand zetten en de luchtdruk erop zetten. Zo vallen je de kleppen niet naar benenden en kun je de klepveren demonteren.
Heb het zelf nog niet gedaan maar gezien bij de garage.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij een Xsara 1600, welke een TU motor heeft, kan dat niet zoals Citro-power het zegt omdat de tuimelaars er af moeten. Die zitten vast met de kopbouten en als je die lost moet je de koppakking ook vervangen. Helaas, bij een TU moet de kop er dus af. Bij een XU motor kan het wél met zonder de kop er af te halen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ahh, tuurlijk. Sorry, had me in het motortype vergist.
Dacht dat hier een XU in lag.