Mijn ouders zijn al bijna 20 jaar in het bezit van een rode BX GTI 4WD, waarmee mijn moeder altijd reed. Mijn vader reed voor zijn werk altijd een BX break diesel, die hij in 2000 inruilde voor een BMW 330xi touring (na goede ervaringen met 4WD, wat citroën toen niet meer leverde). De laatste 10 jaar wordt er echter nauwelijks meer met de BX gereden ivm een chronische ziekte van mijn moeder. Mijn vader gebruikt voor het dagelijkse gebruik meestal de BMW en de BX staat meestal te verpieteren.
De auto had eigenlijk een half jaar geleden al APK gekeurd moeten zijn, maar mijn vader kwam er niet aan toe de auto naar de dealer te brengen. Nu heeft hij dat onlangs eindelijk gedaan (bij de Jong in Leiderdorp) maar kwam de auto niet door de keuring heen. Er waren volgens de dealer meerdere gebreken waarvoor zij geen oplossing kunnen vinden. Zo zijn de motorsteunen versleten en moet het spruitstuk worden vervangen. Hier zijn volgens de officiele kanalen echter geen onderdelen te verkrijgen en de magazijnmedewerker wil absoluut geen moeite doen om enigzins aan onderdelen te komen (so much for service).
Dus nu mijn vragen: Waar kan ik onderdelen vinden voor een 1990 BX GTI 4WD? En is er wellicht een goede dealer (liefst in regio Leiden) die ervaring heeft met (bijna) klassieke Citroën’s zoals de BX?
Het liefst zie ik de auto zo snel mogelijk gekeurd zodat we hem daarna kunnen verkopen, maar me vader is erg gehecht aan de auto en wil hem niet voor een appel-en-ei aan een student verkopen zodat hij over een paar jaar op de sloop is beland. Zou zonde zijn van zo’n zeldzame auto. Dus eigenlijk eerst in een goede staat terugbrengen en even oppoetsen. Er is verder weinig mis met de auto, hij heeft altijd netjes zijn beurtjes gehad.
ohja, nog een laatste vraag: het betreft een rode auto (met half-grijze bumpers en 4WD stickers, stond destijds als demo op de autoRAI), en zoals je kan verwachten na 20 jaar is er nog maar weinig rood over. Dus ik vroeg me af wat een betere optie zou kunnen zijn, opnieuw spuiten of ‘car wrapping’ met stickers? Met dat laatste hebben ze bij “wheeler dealers” vaak mooi resultaat
groeten,
rutger
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Je vader heeft wel gelijk wat het verkopen betreft. Maar de meeste studenten rijden geen Bx meer omdat het goedkoop rijden is. De koper van de 4wd zal waarschijnlijk een liefhebber zijn.
De vraag is met dit of je de investeringskosten er weer uithaalt met de verkoop. Je zou hem ook als opknapper kunnen aanbieden aan een liefhebber. Een 4wd is nou eenmaal een zeldzame verschijning.
Wat het spuiten en wrapping betreft, persoonlijk zou ik hem spuiten. Maar die kosten verdien je nooit meer terug!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Zo zijn de motorsteunen versleten en moet het spruitstuk worden vervangen. Hier zijn volgens de officiele kanalen echter geen onderdelen te verkrijgen en de magazijnmedewerker wil absoluut geen moeite doen om enigzins aan onderdelen te komen
Om te beginnen moet je met een BX niet meer naar de dealer gaan…
Van de motorsteunen zou ik niet helemaal durven zeggen dat ze bij een 4x4 hetzelfde zijn als bij normale gti’s, maar het spruitstuk zal toch wel hetzelfde zijn. Een spruitstuk ga je sowieso niet nieuw bestellen, maar haal je gewoon op de sloop.
De motorsteunen zijn neem ik aan nog wel nieuw te leveren, ga maar eens naar een onderdelenboer of citroenspecialist. Of zoek op wat het onderdeelnummer moet zijn en ga daarmee naar de dealer.
Totaal aantal Berichten: 6131
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik weet een specialist met verstand van zaken. PB je wel even.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Het klinkt alsof je goed bezig bent, want dit zijn verstandige plannen. Als ik het goed heb welk adres Hilko je heeft gestuurd lijkt mij dat ook verstandig.
Je zou voor de lak eens kunnen overwegen een goede poetser in te schakelen. Dan ben je voor rond de 100 euro wel klaar en ik verwacht dat je BX daar al enorm van opknapt.
Ben benieuwd naar deze BX, het uiterlijk klinkt bijzonder! Foto’s?
Zowel het uitlaatspruitstuk als de motorsteunen zijn gewoon nog leverbaar bij de dealer.
Dus die opmerking van je dealer dat het “via de officiële kanalen niet meer leverbaar is” is dus onzin.
Wel kost een nieuwe spruitstuk meer dan 300 euro, dus het idd. handiger op er zoals eerder gezegd, er op de sloop eentje te zoeken.
En ook de motorsteunen zijn niet goedkoop.
Maar ze zullen vast niet allemaal vervangen moeten worden?
Hoeveel kilometer heeft die eigenlijk achter de kiezen?
En is het toevallig de YD-55-JD?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
haha, ja toevallig de YD-55-JD inderdaad . Had u destijds dat briefje onder de ruitenwisser gedaan?
bedankt voor de tips, en de PB, zal morgen eens bellen. en ik heb die de Jong nooit een fijne dealer gevonden. Mijn zus woont in A’dam bij olympisch stadion en daar bij de citroën dealer hebben ze nog veel oudere citroëns in onderhoud. Vind het dus ook een raar verhaal van onze dealer.
heb ook even gezocht naar wat foto’s, en even ouderwets ingescanned. Was vandaag niet in Leiden dus recente foto’s komen een andere keer. Deze zijn uit ‘93, ‘95 en 2004 in volgorde (en ja, vaak gepakt en gezakt op vakantie )
toen reden we nog allemaal frans. Die Clio Williams was van mij (is inmiddels een Audi S3) en de Twingo van me zus werd ingeruild voor een Golf cabrio. Die Passat is van de buurvrouw.
maar de BX krijgt nu gewoon niet de aandacht die hij verdient. maar ben wel bang dat als we hem weer even opknappen mijn vader hem júist niet weg wil doen.
wat is er op tegen hem te houden? Het is een leuke bx toch? Gewoon weer in gaan rijden denk ik dan! Veel beter dan die duitse stuiterbakken.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Ooo gaaf die ouwe fotos met bxen erop
je vader moet die bx gewoon houden,ze rijden heerlijk en kosten niet zo heel veel
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Als je hem op wilt gaan knappen moet je het echt voor jezelf doen. En niet voor een ander. Daarbij is de 4wd prima oltimer te verzekeren.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Hoi Rutger,
leuk dat je er ook een hebt. Die van mij heb ik ik sinds 2003, super leuke wagen, vooral als het heeft gesneeuwd. Maar wel mega irritant qua onderdelen. Als er iets kapot gaat zit je vaak weken achter de PC te snuffelen en moet het onderdeel vaak ergens uit een stoffig magazijn in Frankrijk of Engeland komen. Als het dan een elementair onderdeel is ben je dus even ridder te voet, hoewel met een Audi als backup zal dat in jouw geval wel meevallen. Aangezien voor onderdelen verkopen geen optie is moet je em maar repareren, die defecten die je beschrijft zijn gewoon voor ‘reguliere’ 2wd GTi’s dus makkelijk te vinden (eventueel in de Peugeot scene). Hopelijk krijg je em weer in nette staat en kun je van de winter donutsdraaien in de sneeuw!
Succes!
Ciao
Cooper
1990 GTi 4WD
Totaal aantal Berichten: 388
Geregistreerd: 01-09-2009
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 pallas
Helemaal mee eens altijd leuk om zo’n type op de weg te houden er zijn er lijkt me niet veel van dus houden en rijden
Poekoek schreef:
Je zou voor de lak eens kunnen overwegen een goede poetser in te schakelen. Dan ben je voor rond de 100 euro wel klaar en ik verwacht dat je BX daar al enorm van opknapt.
+1!!
Als ik in de buurt woonde wou ik het wel voor je proberen:D
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
BX-GTI-4WD schreef:haha, ja toevallig de YD-55-JD inderdaad . Had u destijds dat briefje onder de ruitenwisser gedaan?
Nee, dat briefje was niet van mij.
Deze BX heeft in de Autovisie van 1990 gestaan, daar herkende ik hem van.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ik heb toevallig nog een bovenste km-tellerkabel liggen voor een 4WD. Bij intresse is een PB sturen mogelijk
Zijn die anders dan?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90