2-cyl Visamotor, startprobleem
DS technique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 24-04-2008

Gepost: 14 juni 2009 06:51 PM

Als vanaf het begin ik met een 2-cyl visamotor in mijn 2cv rijd heeft deze moeite met starten.
Gaat om laatste type 2-cyl met 3-draads sensoren.

Nu loopt het motortje verder als een zonnetje, maar starten wanneer deze een dag heeft stil gestaan is vaak een hele toer.

Nu heb ik ooit eens gehoord dat er door een extra weerstand (bijv. in de vorm van een lampje ? Watt) te monteren uitkomst bied. En het starten verbeterd.

Helaas weet ik niet waar (en welke) deze weestand gemonteerd moet worden. En wat de functie is.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Of een schema hoe dit aan te installeren?

Groet,
Eelke

Er gaat niets boven…...

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 16 juni 2009 04:00 AM
  [ # 1 ]

Hm, zulke gekke bouwsels zouden niet nodig moeten zijn. Zou het niet beter zijn om het probleem op te sporen en te verhelpen?

Sluit b.v. de choke-klep wel goed af als die aangetrokken staat?
Draait de startmotor wel snel genoeg rond?
Is er misschien iets loos met de accu/ dynamo?
Vuil stationairsproeiertje misschien?
Of toch ergens iets niet helemaal joepie met de ontsteking?

Suc6 met de speurtocht! Mr. Green

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
DS technique
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 24-04-2008

Gepost: 16 juni 2009 11:00 PM
  [ # 2 ]

Tja het heeft meer iets te doen met de ontsteking.
Net of er geen vonkjes zijn.
Startmotor draait vrolijk z´n rondjes, waarbij de motor direct een mooie paar slagen doet, en dan meteen weer uitvalt.

Pas na heel lang doorstarten, en tussentijds geen ontbranding slaat de motor eindelijk aan.
Nu zit er origineel ergens een weerstand in de visa/bedrading. En deze heeft invloed op het wel-niet goed starten.
Heb dit gehoort van een Lomax rijder ut Ljouwerd.
Maar weer helaas de details er niet meer van en is alweer jaren geleden dat ik dit gehoord heb.

Dus hoop dat iemand anders nog een tip heeft.

Groet,
Eelke

Er gaat niets boven…...

Profiel  
 
Feiko van Zon
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007

- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Gepost: 17 juni 2009 01:32 AM
  [ # 3 ]

Heb dit gehoort van een Lomax rijder ut Ljouwerd.

Voor een goed Groninger moet je dan al je vraagtekens hebben natuurlijk Wink

Maar wat dacht je van een sensor die niet helemaal jovel meer is, meestal is dat het euvel! Schoonmaken helpt en vervangen helpt zeer zeker.

Maar laat zien dat ding Exclamation  pb me en ik kan je vanaf volgende week donderdag even helpen nadat ik vriend Yvar heb geholpen met remmerij.

Feiko

Citroën rijden is roest bestrijden

Profiel  
 
snah
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 17 juni 2009 01:46 AM
  [ # 4 ]

het klinkt misschien gek

maar als je elektronisie ontsteking heb
probeer eens een andere comp

dat hielp bij mij

is er een ander merk dan

Profiel  
 
rustyduck
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 356
Geregistreerd: 28-08-2007

Gepost: 17 juni 2009 01:53 PM
  [ # 5 ]

Het zou ook je brandstofpomp kunnen zijn, als die slecht is, heb je ook dit probleem.

vervang ook iig je bougies en bougiekabels eens, dit doet ook vaak wonderen! (ook al zijn ze nog vrij nieuw!)

als je een andere bobine, computer en sensoren hebt liggen vervang dat ook allemaal, om de beurt, zodat je op die manier uit kan vinden wat het probleem is.

helpt dit allemaal niet dan zou ik toch eens naar de bedrading kijken (corrosie op stekkers; draadbreuk) heb ik allemaal al eens gehad!

suc6, greetzzzzzzzzzzzzz

Rusty

heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??

Profiel  
 
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 21 oktober 2010 01:38 PM
  [ # 6 ]

“Lomax rijder ut Ljouwerd.” ....
Ik zou deze Lomax rijder maar lekker met z’n weerstanden links laten liggen.

Het is regelrechte onzin dat er een weerstand in de draadboom zit!
Er zitten hoogstens weerstanden in de Visa computer.

Zo zijn er ook altijd mensen die maar stug blijven beweren dat er een lampje tussen de dynamo moet zitten om tot een goede laadstroominstallatie te komen (Dat verhaal zal dan wel weer afkomstig zijn van een Nerton rijder)

Bij Visa is het 99 van de 100 keer een massa probleem door een dubieuze draadboom.
Dit resulteert in kapotte sensoren, doorgebrande computers e.d.

-Check eerst of hij het doet met een nieuwe\andere bovenste sensor
-Dan met een nieuwe\andere onderste sensor
-Vervolgens met een andere computer
-Werkt hij dan nog steeds niet, hang er dan een andere bobine aan

Heeft dit nog steeds geen effect, meet dan eerst eens de sensoren door (die moeten ongeveer 6,5 volt aangeven op de buitenste pinnen op het moment dat de pin (of iets anders van metaal) ervoor staat.

Als dit al niet het geval is dan moet je je draadboom weggooien, en een nieuwe maken

Overigens zit er bij de Visa wel een condensator tussen de + en de massa van de dynamo (om rimpelspanning te voorkomen). De ‘computer’ vindt dat soort spanning ook niet prettig.

Succes

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook