ventilator moer
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 06 juli 2010 01:03 AM

Ik heb vanmiddag mijn distibutie vervangen en diverse andere kleine dingen, alles weer “netjes” in elkaar gezet (nadat ik de motor een paar keer rond heb getornd). Zonder de omkapping heb ik hem ook even laten draaien en de motor liep prima.

Nadat ik alles terug had gezet (omkapping, lampenframe etc.) heb ik hem weer even gestart en toen liep er iets aan. Duidelijk een riem of een snaar.

Nu kunnen het mijn inziens twee dingen zijn:
1. een van de distributiesnaren
2. de V-snaar?

ik denk dat het 2 is aangezien de omkapping vrij dicht op de v-snaar zit.
Dit komt denk ik doordat ik de fan fout heb teruggezet…

Ik heb de ring achter de moer gezet en achteraf denk ik dat deze achter de fan had moeten zitten.

Kan iemand dat even bevestigen voordat ik mijn lampenframe weer ga loshalen?

Volgens mij moet de volgorde dus zijn: A. Distibutietanden, ring, ventilator en moer
nu zit het dus als volgt: B: Distributietanden, ventilator, ring en moer

Wie kan me even helpen?

Ciao,

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 juli 2010 11:05 AM
  [ # 1 ]

Ik weet bijna zeker dat de tandwielen gescheiden zijn met ringen. er voor , er tussen en erna. Dus je hebt gelijk.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DoctorPallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 27-03-2008

Gepost: 06 juli 2010 11:39 AM
  [ # 2 ]

Ciao!

Je hebt een 1130, dus de distributie tandwielen hebben een geintegreerde flens. Correct?
De ring moet tussen ventilator flens en ventilator moer zitten. Minimaal met 250 Nm vastgezet.

Hier een duidelijk plaatje hoe alles vast zit. Voor jou geldt het ondersta plaatje, dus voor na 11/1975.

Profiel  
 
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 06 juli 2010 12:06 PM
  [ # 3 ]

Ah kijk eens aan! dit is precies wat ik nodig heb! bedankt voor de pics Drs. Pallas

Maar dan zit het dus nu wel goed, dat is eigenlijk wel een beetje kl*te want dan moet ik het toch maar even uit elkaar halen. Ik zal eerst nog even testen zonder v-snaar op de dynamo, want ik denk toch dat het daar vandaan komt (dat hoop ik wel anders kan ik waarschijnlijk weer nieuwe riemen regelen Wink

ik laat nog even weten wat het euvel was, bedankt tot dusver!

Profiel  
 
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 08 juli 2010 11:48 PM
  [ # 4 ]

Nou ik heb het een en ander even gecheckt en het bleek in elk geval niet de v-snaar te zijn… Het was de omkapping die ergens aanliep. Het leek alsof hij een beetje scheef zat en daardoor ergens tegen een distibutiewiel aanliep.
Ik kon nergens iets zien op de riemen dus die zijn gelukkig heel gebleven.

Afgezien van deze jammerlijke actie is het vervangen van de distibutie echt goed te doen!

Bedankt voor de tips,

Ciao!

Profiel  
 
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 20 oktober 2010 01:10 PM
  [ # 5 ]

Inmiddels een hoop KM’s verder en na het weekendje spa (met lekker doorrijden) is het lekken dan toch echt begonnen!

De motor lekt nu olie bij de rechter nokkenas (tussen distributiewiel en kop) dus daar moet een nieuwe keerring in! Dat had ik natuurlijk moeten doen op het moment dat ik de distributie ging vervangen (maar toen lekte deze nog niet!)
Al doende leert men!

Aangezien ik dus straks weer mijn frontje en distributie los moet halen denk ik eraan om sowieso de andere kant ook gelijk te doen, en moet ik dan ook de oliepompkeerring preventief vervangen? en de krukas keerring?

Wat zouden jullie doen?

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 20 oktober 2010 01:58 PM
  [ # 6 ]

Krukas keerring lekt haast nooit evenals de O-ring achter het oliepomphuis.

Gewoon even kijken als je de boel los hebt of het ook lekt.

Profiel  
 
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 20 oktober 2010 02:26 PM
  [ # 7 ]

Oke dat is goed te weten,
aan de achterzijde van de krukas ook niet?
zit er een O-ring achter het oliepomphuis? geen oliekeerring?

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 20 oktober 2010 06:08 PM
  [ # 8 ]

Beide krukaskeerringen lekken eigenlijk nooit. Als je het deksel van de oliepomp eraf draaid zie je de o-ring rond het deksel zitten.

Profiel  
 
pmd (verbannen)
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 26-04-2010

Gepost: 21 oktober 2010 10:51 AM
  [ # 9 ]

Ik heb inmiddels nog even verder zitten kijken naar de mogelijke lekkages, er zit dus bij de oliepomp alleen een ring om het pomp deksel.
Zit er dan helemaal geen keerring tussen de draaiende as?

Ik zag ook dat het een geklonken verbinding is dus het is aan te nemen dat hier een wormwiel achter zit of iets dergelijks?

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 21 oktober 2010 02:04 PM
  [ # 10 ]
pmd schreef:

Ik heb inmiddels nog even verder zitten kijken naar de mogelijke lekkages, er zit dus bij de oliepomp alleen een ring om het pomp deksel.
Zit er dan helemaal geen keerring tussen de draaiende as?

Ik zag ook dat het een geklonken verbinding is dus het is aan te nemen dat hier een wormwiel achter zit of iets dergelijks?

Ik heb me nooit zo verdiept in die oliepomp constructie want dat lekt nooit.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook