Wie weet hoe je een HD pomp moet reviseren?
In de laatste gazette stond dat het op pagina 11 behandeld zou worden, maar dat artikel kon ik niet vinden….
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Waarom wil je die reviseren? Maak nooit mee dat die kapot zijn.
In de eerste plaats is het gewoon interesse, en als je met een relatief eenvoudige revisie een hogere opbrengst kan realiseren is dat toch mooi meegenomen?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Om die pomp zelf te reviseren heb je machines nodig die de gemiddelde hobbyist niet heeft. Citrotech heeft dat soort machines wel, maar zal je vast ook uitleggen dat revisie niet nodig is!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
op zich heb je bij een GS geen hogere opbrengst nodig. Of je moet veel interne lekkage’s hebben.
Tja, allereerst is het interesse. En als je met 1 slag 100% LHM verplaatsing kan realiseren is dat altijd beter dan als het minder is. De auto zal uiteindelijk wel omhoog komen, maar hoe sneller hoe beter in mijn ogen…
Maar als ik het goed begrijp hebben jullie ook geen informatie over het reviseren van de HD pomp?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
pmd schreef:
Maar als ik het goed begrijp hebben jullie ook geen informatie over het reviseren van de HD pomp?
Bij mijn weten weinig tot niets.
Als GS geen interne lekkage heeft komt ie bijna direct omhoog. Doet ie dat niet moet je de lekkage opzoeken en verhelpen.
De pomp is maar een enkele zuigerpomp en heeft niet veel capaciteit. Bij een beetje lekkage duurt het wat langer dat ie omhoog komt.
Ik ben wel benieuwd hoe je zo’n interne lekkage zou kunnen opsporen. Kan iemand dat uitleggen hoe je dat doet?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Componenten 1 voor 1 afsluiten van het systeem en dan de drukval meten in 10 minuten.
Nog eenvoudiger: Kijken welke lek/retourleiding het meeste LHM doorlaat richting vat.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
DriverD schreef:
Nog eenvoudiger: Kijken welke lek/retourleiding het meeste LHM doorlaat richting vat.
Zo doe ik het ook. Een retourslang van het vat af halen met draaiende motor en kijken of er lhm uit komt. Is dit echt te gek dan de leiding volgen naar het component. Heb je geluk dat GS’en niet veel hydroliek hebben. Alleen de vering en remmen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
citro-power schreef:pmd schreef:
Maar als ik het goed begrijp hebben jullie ook geen informatie over het reviseren van de HD pomp?
Bij mijn weten weinig tot niets.
Als GS geen interne lekkage heeft komt ie bijna direct omhoog. Doet ie dat niet moet je de lekkage opzoeken en verhelpen.
De pomp is maar een enkele zuigerpomp en heeft niet veel capaciteit. Bij een beetje lekkage duurt het wat langer dat ie omhoog komt.
Of als je hoofdbol leeg is….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
bogaard77 schreef:
Of als je hoofdbol leeg is….
Ik neem aan dat een ieder die technisch onderlegd is met hydropneumatische Citroens dat eerst controleerd.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je zou ze de kost moeten geven….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
In het volgende nummer van de Gazette wordt het artikel alsnog geplaatst, dus voor de nieuwsgierigen onder ons…. hou de brievenbus in de gaten!
(bedankt Han!)
Al denk ik dat er een overmaats zuigertje gedraaid moet worden icm met het uithonen van de cilinder, maar dat gaan we natuurlijk lezen in het artikel.
Ik kan me ook voorstellen wanneer hij echt versleten is dat er ook LHM in de motorolie terecht kan komen of niet?
Mijn ervaring met HD pompen is het volgende. Ik zie vaker pompen met problemen bij de klep dan een versleten zuiger. Vaak is het kleppenhuis uitgevreten, waardoor de klep schuin kan gaan zitten, ook al probeert de veer deze dicht te drukken.
Even een nieuwe zuiger draaien lijkt me wat makkelijker op papier dan in realiteit. Het moet op de micrometer nauwkeurig worden gedaan (en welke waarden???), anders heeft het weinig zin en krijg je inderdaad of een mix tussen LHM en motorolie of een vastloper.
Het niet omhoog komen kan verder nog minimaal 10 andere oorzaken hebben, die totaal los staan van de pomp. Totaal mee eens de retour/lek leidingen van elk component te checken, geven direct duidelijke info waar het probleem is.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
DoctorPallas schreef:Ik zie vaker pompen met problemen bij de klep dan een versleten zuiger. Vaak is het kleppenhuis uitgevreten, waardoor de klep schuin kan gaan zitten, ook al probeert de veer deze dicht te drukken.
.
Ik heb er wel eens van gehoord van een oud monteur van een Citroen garage dat dit gebeuren kan maar echt nog nooit in het echt meegemaakt of in het GS wereldje vernomen.