Totaal aantal Berichten: 794
- ID/DS DS23H Pallas
De rollen van mijn multiriem zijn gaar. Piepen en je ziet dat de veer af en toe ingedrukt wordt.
Vraag: die spanrol wordt door de dealer alleen inclusief steun geleverd voor 135 eur terwijl de meelooprol maar 55 eur is.
Kan op de steun van de spanrol ook een losse meelooprol gemonteerd worden?
Visueel zien ze er nl hetzelfde uit. Het gaat om een ES9J4.
Hij kost inmiddels al 164 bij de dealer in de btw, maar je kunt ze ook immitatie krijgen:
http://www.oscaro.com/tendeur-de-courroie-trapezoidale-a-nervures-quinton-hazell-qta1172-1280740-541-p
http://www.oscaro.com/galet-enrouleur-de-courroie-d-accessoire-skf-vkm-33075-2467360-312-p
Het indrukken van die veer is normaal, dat is een torsiedemper, die aan de steun van de spanrol zit.
Je kan de rol los vervangen, die is inderdaad hetzelfde als de meelooprol, maar in de steun zit ook een naaldlager. Bij mijn Xantia-TD, is het precies dezelfde constructie, hoewel ik een complete spanrol heb gekocht, was ik zo lui om alleen de rol over te zetten. Ik zag het naaldlager in de nieuwe steun pas later, met als gevolg dat het af en toe piept en de multi-riem een groef verspringt en weer terug springt. Over 15K is toch de D-riem weer aan de beurt bij mij, dan gaat alles er weer nieuw op.
- ID/DS DS23H Pallas
Bedankt voor de reacties. Ik wist niet dat er een naaldlager in die steun zat. Het lijkt er inderdaad op dat die naaldlager bij mij het probleem is. Dan gaat die steun er maar helemaal nieuw in. EUR 164,- is een hoop geld voor zo’n rol en steun en die imitatie is 2x zo goedkoop. Dilemma: ik denk toch dat ik maar de originele ga kopen.
Die veer is trouwens ook los te koop, maar die zal wel niet snel kapot gaan.
Totaal aantal Berichten: 3197
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Het eerste dat uitloopt is de oog van die veer , daar moet je mee beginnen !
En dan verder kijken of de rest kapot , versleten is .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
- ID/DS DS23H Pallas
OK, thnx. Ga het checken.
Van welk merk is de imitatie?
Citroen maakt die rollen niet zelf, is vaak SKF, INA, Valeo, etc.
Edit: Ik zie nu pas in de link dat het gaat om QH (QUINTON HAZELL), is volgens mij geen slecht imitatie spul, heb wel vaker spanrollen en waterpompen gemonteerd van dit merk.
- ID/DS DS23H Pallas
OK, dan denk ik toch dat ik de gok maar ga wagen, het scheelt nl een bak met geld.
- ID/DS DS23H Pallas
Iemand ooit besteld bij oscaro.com? Vlgs mij leveren ze alleen in F…
Totaal aantal Berichten: 247
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Ga even met het nummer van QH naar de plaatselijke automaterialenzaak, ik heb hem daar ook gewoon besteld.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!
Oscaro levert inderdaad alleen in Frankrijk, hun site is echter erg handig voor het controleren van cross-reference nummers.
Oscaro levert idd alleen in F, ook via afleverpunten zoals tabac-shops. En idd een handige tool voor cross reference onderdeelnummers zoeken.