Mijn achterruitenwisser doet helemaal niets meer. (Berlingo 1.9D begin 2001)
Op de bedrading bij de ruitenwissermotor (stekker met 3 draden) heb ik 2x 12 volt continu met ingeschakelde wisser. Derde draad is de massa naar ik aanneem (onderling gemeten)
Bij inschakelen achterwisser tikt het realais 1x. Wat is er nou kapot, de ruitenwissermotor waarvan je zou verwachten dat-ie heen en weer blijft gaan als er 12volt op staat of het relais wat blijft kleven of de interval schakelaar voorzover dat ergens apart zit????
Wie weet raad?
Mitch
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Waarschijnlijk zit de motor vast. Komt veel voor en komt doordat er water uit de sproeier in de motor lekt en de boel lekker gaat vastzitten.
Je kan als volgt te werk gaan:
-Wisserarm buitenzijde demonteren
-Binnenbekleding loshalen
-De popnagels met een 10mm boortje uitboren (later met passende schroeven weer monteren)
-Motor er voorzichtig uithalen
-7 kleine schroefjes loshalen om de motor uit elkaar te halen
Lekker schoonmaken en daarna de boel goed invetten en in omgekeerde volgorde weer terug monteren.
Succes!
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
Dank voor je reactie!
Denk je wel dat het normaal is dat er constant spanning staat op 2 van de drie draden wanneer de schakelaar op “aan” staat? Zit de interval schakelaar in het motorhuis?
Motor demonteren zal idd niet zo’n toer zijn maar sluit graag eerst andere zaken uit.
Mitch