Hallo
Laatst zette ik mijn auto neer op vrijdag toen ik hem maandag weer pakte deed hij wat geks:
Zonder het gaspedaal te raken reed hij 50 a 60 km. Moest ik mijn koppeling gebruiken (schakelen of stilstaan) dan liep de toerenteller flink op en hoorde je de motor flink loeien net alsof ik het gaspedaal aan het mishandelen was.
Naar de sprint gegaan die kon het probleem niet vinden wel stelde ze hem iets anders af waardoor die niet meer zo loeide. En ik werd naar de dealer verwezen.
Ondertussen mijn vader gebeld en advies gevraagd. Die vond het hem nog wel waard om een kans bij de dealer te geven.
Daar aangekomen gemeld dat het GEEN goudmijn was en ik niet financieel een vermogen op kan hoesten ( ik ben HOOGzwanger).
Afijn de volgende dag belde mijn vader we konden hem komen halen, ik een 200 euro armer en er wa uitgevoerd te 31/8/2010:
stappenmotor reinigen
demonteren ring tussen gasklep (die was verterd???)
olie bij de motor weggehaald
proefrit
en ontzettend dure olie bijgevuld.
Gezien mijn hoogzwangere toestand is die auto amper in beweging geweest. Vandaag begon de ellende dus pas weer. Hij heeft sinds die tijd een 50? km gereden hooguit??
Wat zou het probleem kunnen zijn? En kan ik hier als ontzettende leek wat mee?
Het is een:
ZX Avoriaz 1.6 I uit 1996 dus met een +70.000 op de teller (toen ik hem kocht in december 2008 59.995).
Zoals gezegd hoogzwanger, financieel zwak, regio Rotterdam. Wie weet wat er mis is en heeft de ultieme tip?
Groet
Des
Totaal aantal Berichten: 527
- Xantia 1.8i 16v
Des,
klinkt als een rotte stappenmotor.
Ik wil er best wel eens naar kijken voor je
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 2864
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
De ontluchting van de motor móet milieutechnisch gezien weer worden opgezogen via het inlaatkanaal.
De daarbij ontstane oliemist vervuild niet alleen je injectiehuis, maar lost ook de rubbers op en zorgt voor vastkoeken van onderdelen zoals je stappenmotor.
Zo af en toe laten reinigen is dus een noodzakelijk kwaad, en ècht niet alleen bij Citroën’s…
Ook ik vrees dat je stappenmotortje dienst weigert, dus ik zou het aanbod van ‘Traindriver’ zéker overwegen…
‘Spirit of avant-garde’
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt, ook met een ZX 1.6 (uit ‘97). Het lag aan de gaskleppositiesensor.
Deze bleef mechanisch hangen, waardoor de gasklep een stuk open bleef staan en de auto zelf ‘gas bleef geven’.
Hij zit met 2 schroefjes vast aan de zijkant van het gasklephuis.
Iets links van het midden zie je een zwart vijfhoekje. Hieronder zit het gasklephuis. Aan de zijkant links tegen dat gasklephuis zit de gaskleppositiesensor, met een witte stekker.
De sensor zit met 2 schroefjes vast, waarschijnlijk Torx schroefjes. Als je die 2 schroefjes loshaalt, dan kun je de sensor naar links trekken, van het asje af. Loshalen is dus zo gebeurd.
Je kunt er WD40 in spuiten en kijken of het helpt, vervangen voor een nieuwe is natuurlijk beter.
Foto van de sensor:
In Duitsland bijvoorbeeld erg goedkoop nieuw te vinden: http://cgi.ebay.de/Drosselklappenpotentiometer-Citroen-Fiat-Peugeot-19200F-/360296617134
Bij de Citroen dealer is ie behoorlijk duurder: €176,78.
Het Citroen nummer is: 19200F
Met dit nummer kunnen ze bij de automaterialenzaak het sensortje ook wel vinden. Als je de prijs op Ebay van €26,90 in je achterhoofd houdt, dan weet je hoe weinig het kan kosten.
Succes ermee
Ben je niet teruggegaan naar de garage? voor 200 euro mag er toch wel enige vorm van garantie op de reparatie zitten.
Mocht dat geen oplossing zijn, ik woon ook in Rotterdam en heb in de avonden wel tijd om te kijken.
En? Is dit probleem inmiddels al opgelost?
Zou wel handig zijn om het hier dan ff te melden, dan hebben anderen er misschien ook nog wat aan als ze een soortgelijk probleem hebben.
Als ze op 4 oktober al hoogzwanger was kan het zo zijn dat ze ondertussen bevallen is en ff geen tijd heeft om te reageren
Totaal aantal Berichten: 816
- Xsara diffrence 2
okay bij mijn zx was dit zelfde probleem de computer nieuwe er in (sloop) en probleem opgelost
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.