Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Minimaal 3 liter schuim, of beter 6 kg Co2.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Nog beter als je er nog aan kan komen is het uit de handel gehaalde Halon.
Dat heeft helemaal geen “blusschade”. Heeft mijn XM al een keer gered.
Waar zou ik zoiets kunnen krijgen? Heb niet echt een idee waar je een brandblusser kan kopen. Het was me wel bekend dat je een poederblusser beter niet voor je auto kan gebruiken i.v.m. de grote hoeveelheid zouten die dat spul bevat…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gamma.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik zou even naar een brand preventie bedrijf gaan. Die kunnen je goed voorlichten over de juiste.
Gamma heeft niet de juiste. Vaak veel te klein.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ten eerste: wat vreselijk voor deze auto en z’n eigenaar… Ik hoop dat het weer in orde gaat komen.
Dan het blusserverhaal:
Toevallig is dat mijn werk.
Kort gezegd: beste heb je een schuimblusser in de auto. Hier doe je het meest mee, met (relatief) de minste nevenschade.
CO2 is een redelijke tweede, maar CO2 verwaaid meteen in de wind, waardoor de werking van de blusstof (het verstikken van de brand door het verdrijven van zuurstof) teniet wordt gedaan. Bij een brand langs de (snel)weg heb je er dus hoegenaamd niets aan, tenzij het om een elektra-brand in de cabine gaat.
Halon werkt ook erg mooi, maar met dezelfde “maar” als CO2. Daarnaast is het verboden Halon (BCF, BroomtriClhoorFluoride) in bezit te hebben in verband met milieuschade bij vrijkomen. Het is giftig.
Minst geschikt, maar het best qua bluswerking is poeder. Ook betrouwbaar bij - 20, verwaaid niet en, mits juist gebruikt, heb je er maar weinig van nodig om tot een behoorlijk resultaat te komen. Helaas bevat bluspoeder agressieve zouten, die alles van metaal dat ze tegenkomen zullen slopen. Misschien niet direkt, maar jaren later kun je nog gevolgschade hebben van het blussen met poeder.
Mocht iemand er meer over willen weten, PB me dan gerust!
Is het niet zo dat een schuimblusser vorstvrij moet blijven?
Waterman: Ik heb al even met Cyril contact gehad, hij heeft nog een injectie staan voor restauratie. Welke kanalen zijn het makkelijkst om een donor auto te vinden in frankrijk. De auto van Cyril is misschien nog te goed om te slopen. Moet prijs technisch natuurlijk ook een beetje in de gaten houden.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou me vooral richten op “leboncoin.fr” daar staan de meeste wrakken op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Hilko16TZI schreef:
Daarnaast is het verboden Halon (BCF, BroomtriClhoorFluoride) in bezit te hebben in verband met milieuschade bij vrijkomen. Het is giftig.
Klopt ja. Maar wat ik me afvraag wat minder schadelijk is voor het milieu. Een beetje halon of een complete auto af laten fikken. Het 1e dus. Maar ja, overheid..
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou… dat Halon is écht wel héél erg slecht. Ook voor je zelf…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat een pech en wat zonde
Gelukkig ben je er zelf heel vanaf gekomen. Je verhaal maakt wel weer een hoop duidelijk.
Hopelijk is de SM nog goed genoeg om opgeknapt te worden.
Veel succes met het opbouwen, hopelijk daarna veel plezierige kms in de SM
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Han S schreef:Is het niet zo dat een schuimblusser vorstvrij moet blijven?
Ja, dat klopt. Maar in mijn bus heb ik altijd jerrycans met hervullingen en nieuwe blussers staan. Afgelopen winter zijn die, zelfs bij - 15, niet bevroren geraakt. Je moet ze bij voorkeur wel uit de wind houden, maar dat zal in een auto niet zo’n probleem zijn.
Als je snoek niet al te rot is kan je ze best uit de wind houden!
Bedankt voor de tips in ieder geval, ik ga zeker goede blus apparatuur aanschaffen.
Best een investering maar mocht het een keer nodig zijn…
Hoewel ik nu nog niet rij met mijn DS, heb ik ook al een lifehammer, blusdeken etc. aangeschaft.
Mocht je ooit in een noodsituatie geraken… En natuurlijk 1,5 liter-fles met water!
Je weet nooit, ik ken iemand die heeft met -15 4 uur in de file gestaan, zonder deken of water.
Mijn vader heeft ook altijd een wollen deken in de auto, en dat heb ik dus ook voor zulke situaties.
Nog meer veiligheids-aspecten waar ik als aankomend automobilist op moet letten?
Het bekende leidinkje bij de carburateur heb ik al vastgelijmd, om brand te voorkomen.
Hilko16TZI schreef:Han S schreef:Is het niet zo dat een schuimblusser vorstvrij moet blijven?
Ja, dat klopt. Maar in mijn bus heb ik altijd jerrycans met hervullingen en nieuwe blussers staan. Afgelopen winter zijn die, zelfs bij - 15, niet bevroren geraakt. Je moet ze bij voorkeur wel uit de wind houden, maar dat zal in een auto niet zo’n probleem zijn.
Hilko, even over het blussen van een autobrand, want daar hebben we allemaal belang bij als liefhebbers. Als ik naar de TV kijk en er ontstaat een fik bij een F1 auto of een andere soort wedstrijdwagen, dan zie ik ze meestal blussen met CO2, dat klopt toch hé?
Tijdens de ralley Parijs > Peking met klassiekers vloog er een Volvo Amazon in de hens, de man bluste met CO2 en reed gewoon verder. Een CO2 blusser kun je ook heel makkelijk zelf controleren, gewoon met de weegschaal.
Idd is het met harde wind vrijwel onbruikbaar, maar ik heb er toch 6 kg van bij me en ik denk dat daar een sproeischuim apparaat bij gaat komen. De investering is geen 200 euro en je kunt er getuige dit draadje erg veel ellende mee voorkomen.
Bijkomend voordeel is dat je er ook anderen mee kunt helpen, mooi meegenomen.