Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
waterman schreef:Nou… dat Halon is écht wel héél erg slecht. Ook voor je zelf…
Maar wat zal schadelijker zijn, 1kg Halon of als die plastic zooi en de rest van een auto.
En ja, gezond zal het inderdaad niet zijn voor je gezondheid.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
bogaard77 schreef:Gamma.
Neuh…
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Han S schreef:Hilko16TZI schreef:Han S schreef:Is het niet zo dat een schuimblusser vorstvrij moet blijven?
Ja, dat klopt. Maar in mijn bus heb ik altijd jerrycans met hervullingen en nieuwe blussers staan. Afgelopen winter zijn die, zelfs bij - 15, niet bevroren geraakt. Je moet ze bij voorkeur wel uit de wind houden, maar dat zal in een auto niet zo’n probleem zijn.
Hilko, even over het blussen van een autobrand, want daar hebben we allemaal belang bij als liefhebbers. Als ik naar de TV kijk en er ontstaat een fik bij een F1 auto of een andere soort wedstrijdwagen, dan zie ik ze meestal blussen met CO2, dat klopt toch hé?
Tijdens de ralley Parijs > Peking met klassiekers vloog er een Volvo Amazon in de hens, de man bluste met CO2 en reed gewoon verder. Een CO2 blusser kun je ook heel makkelijk zelf controleren, gewoon met de weegschaal.
Idd is het met harde wind vrijwel onbruikbaar, maar ik heb er toch 6 kg van bij me en ik denk dat daar een sproeischuim apparaat bij gaat komen. De investering is geen 200 euro en je kunt er getuige dit draadje erg veel ellende mee voorkomen.
Bijkomend voordeel is dat je er ook anderen mee kunt helpen, mooi meegenomen.
Ik noem CO2 ook als redelijke tweede. Bij een motor-compartiment brand, waar de wind geen vrij spel heeft, is het zeer bruikbaar. Bij brandende remmen ook. Een nadeel is dus het verwaaien, maar ook dat het blusvermogen van CO2 erg beperkt is. En officieel is het alleen geschikt voor B-klasse, ofwel vloeistof, branden. Inderdaad zie je in de F1 en bij rallies ook CO2 toegepast worden, en niet voor niets: de materialen zijn stervensduur, dus elke neven-schade moet zoveel mogelijk uitgesloten worden.
Maar in Zandvoort staan ze ook gewoon met poeder langs het circuit, let er maar eens op.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Erg interessant, dat blussen.
Ik heb geleerd, dat je bij het blussen van branden onder een motorkap van onder moet blussen. Ben alleen vergeten waarom.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Om de aanvoer van zuurstof te beperken. Ken je de film Backdraft? Dat verschijnsel krijg je ook als je de motorkap van een brandende auto omhoog doet, door de toevoer van zuurstof.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Stom! Logisch, helemaal waar, dat was het.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hilko16TZI schreef:bogaard77 schreef:Gamma.
Neuh…
In holland verkoopt de gamma gewoon blussers. CO2 en poeder. dusss YEAH!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Moet je eens kijken wat er bij de GAMMA aan de muur hangt. Dat zijn geen GAMMA blussers en dat heeft een reden
Waardevolle informatie Hilko, bedankt daarvoor. Een blusapparaat kopen is leuk, maar er mee weten om te gaan is een ander verhaal. Elk begin van een brand is te blussen met een glas water, de kunst is om dat onder handbereik te hebben.
Edit:
Moet je eens kijken wat er bij de GAMMA aan de muur hangt. Dat zijn geen GAMMA blussers en dat heeft een reden Wink
Die is heel erg grappig!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hilko16TZI schreef:Moet je eens kijken wat er bij de GAMMA aan de muur hangt. Dat zijn geen GAMMA blussers en dat heeft een reden
De gamma verkoopt blussers van o.a. Chubb. Er staat geen gamma op.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik zag zaterdag bij Ikea ook grote poederblussers liggen. Daar zou ik ze nooit zoeken.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
bogaard77 schreef:Hilko16TZI schreef:Moet je eens kijken wat er bij de GAMMA aan de muur hangt. Dat zijn geen GAMMA blussers en dat heeft een reden
De gamma verkoopt blussers van o.a. Chubb. Er staat geen gamma op.
de Gamma verkoopt blusser van het “merk” Firex. En dat is (bewezen! Consumentenbond, Kassa) van bedroevende kwaliteit. Chubb (Ajax) is de brandbeveiliger van dienst daar, maar dat verkoopt GAMMA niet.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Melchior schreef:Ik zag zaterdag bij Ikea ook grote poederblussers liggen. Daar zou ik ze nooit zoeken.
Zie opmerking over GAMMA
Even op doorgaan:
Je koopt dan schijnveiligheid. Blussers van Firex, ELRO (Ikea) en wat dies meer zij, zijn vaak bij verkoop al een aantal jaar (!) oud, zijn vaak al drukloos in het schap of weigeren anderszins dienst als ze nodig zijn.
Wil je prive een aardige blusser, kijk dan eens wat verder en ga naar een professionele brandbeveiliger (ik maak hier bewust geen reclame). Een goede brandblusser zit al gauw rond de 200 euro, topklasse rond de 400.
Maar zoals ik eerder zei is een CO2 blusser makkelijk zelf te controleren. Het tarra gewicht staat op de fles en komt de inhoud bij. Je zet de fles op de weegschaal en ziet meteen of het klopt. Is hij langzaam leeggelopen dan meet je alleen het gewicht van de fles en dat is dus het tarra gewicht.
Ik heb nog twee halon blussers met een manometer, ook makkelijk en ik heb een stuk of wat grotere CO2 blussers die meer dan tien jaar oud zijn en dan worden afgekeurd, maar niets mankeren. Leuk voor in de auto.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wat betreft de CO2 bluser heb je gelijk, MAAR: besef wel dat je met een hoge-druk cylinder onderweg bent. De druk in een cylinder met (ongeveer) 5 kilogram CO2 is, bij 20 graden, al 58 bar. Een goede CO2 cylinder kan 250 bar aan en heeft een breekveiligheid bij 225 bar. Dit om te voorkomen dat zo’n cylinder kan exploderen bij een brand. Deze breekveiligheid én de drukvastheid zijn kritisch, en daarom moeten CO2 cylinders om de 10 jaar worden afgeperst volgens de eisen van het stoomwezen op een druk van 250 bar. Ook de slang moet aan deze criteria voldoen. Slangen van 10 jaar en ouder worden bij voorkeur preventief vervangen. De (officieel) maximaal te halen leeftijd van een brandblusser is 20 jaar (in bedrijfsgebruik).
Mocht er iemand zijn die z’n brandblussers wil laten nakijken, of belang heeft bij de aanschaf van zoiets, laat maar weten via PM…
Ik wil op meetings bijvoorbeeld best kosteloos en vrijblijvend blussers controleren/nakijken. Is maar een idee.