Ik heb ooit (begin jaren 90) in een XM gezeten (showroom) met een 1.8 motor. Ik kan me nog herinneren, dat dat model geen toerenteller had, maar een analoge klok. Weet iemand meer van deze uitvoering??
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Re: XM 1.8
Richard Kruizinga schreef:Ik heb ooit (begin jaren 90) in een XM gezeten (showroom) met een 1.8 motor. Ik kan me nog herinneren, dat dat model geen toerenteller had, maar een analoge klok. Weet iemand meer van deze uitvoering??
Voor zover ik weet was de goedkoopste uitvoering met 2.0 liter motor en inderdaad geen toerentellen en geen middenconsole.
Deze was bedoeld voor de oud BX rijders.
Maar met 1.8 motor is mij niet bekend
Huidig: Xsara 1.6 Coupe Ligne Prestige 1999
Verleden: Xsara 1.4 5d Ligne Prestige 1998, Saxo 538 Sport 1999, Xantia 20i 16V 1993, BX 16V 1988, BX 1.6 TRi 1990, BX Sport 1986, CX Prestige 1984
Re: XM 1.8
Richard Kruizinga schreef:Ik heb ooit (begin jaren 90) in een XM gezeten (showroom) met een 1.8 motor. Ik kan me nog herinneren, dat dat model geen toerenteller had, maar een analoge klok. Weet iemand meer van deze uitvoering??
De meest uitgeklede versie van de XM was de 2.0 monopointinjectie. Deze werd geleverd met analoge klok en rubber middenstuk.
Het was de zgn. Oort-mobiel. Genoemd naar de toenmalige minister die extra belasting hief op zakenauto’s boven de 50.000 gulden. De XM 2.0 monopoint bleef hier net onder en was hiervoor ontdaan van iedere luxe, behalve natuurlijk de vering.
Ik weet echt zeker dat er een 1.8 geweest is. Volgens mij was die ook voorzien van een turbo. Hij had geen toerenteller, zoals eerder gezegd. Ik weet het echt 100% zeker. Ik heb de auto in Nederland ooit in Zwolle in een showroom gezien met Nederlands kenteken.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Iemand vertelde me dat er ook een “kale” XM bestond die niet aan NL is geleverd, die had voorin ook handmatig te bedienen raamslingers…
zeker dat het een benzinemotor was?
in de BX heeft ooit een 1800 turbodiesel gezeten.
In Nederland had je ook standaard een achterspoiler..in belgie niet….Ook ziets?
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Re: XM 1.8
Richard Kruizinga schreef:Ik heb ooit (begin jaren 90) in een XM gezeten (showroom) met een 1.8 motor. Ik kan me nog herinneren, dat dat model geen toerenteller had, maar een analoge klok. Weet iemand meer van deze uitvoering??
Hé wat grappig, die auto heeft mijn broer nu. Waarom rakel je het
weer op? Wil je hem soms kopen?
Paul
Re: XM 1.8
CITROENC6 schreef:Richard Kruizinga schreef:Ik heb ooit (begin jaren 90) in een XM gezeten (showroom) met een 1.8 motor. Ik kan me nog herinneren, dat dat model geen toerenteller had, maar een analoge klok. Weet iemand meer van deze uitvoering??
Hé wat grappig, die auto heeft mijn broer nu. Waarom rakel je het
weer op? Wil je hem soms kopen?Paul
Nee, dat niet. Ik was gewoon benieuwd naar deze uitvoering. Je ziet ze namelijk nergens in de specificaties staan. Volgens mij is die er hooguit een jaar geweest?
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Ik denk nog wel korter dan een jaar…
@CITROENC6, Kun je ons wat meer vertellen over die 1.8?
Ik heb er nog nooit wat over gelezen en ik ging er dus van uit dat de 2.0 monopoint de instapper was…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
ik heb ook nog nooit gehoord dat de 1.8 in de XM gezeten heeft…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Richard Kruizinga schreef:Op een onleesbare site kwam ik nog veel meer uitvoeringen tegen:
1.6
1.9 DVan deze weet ik haast zeker dat ze in elk geval nooit in Nederland zijn geweest.
Bij die lijst zet ik wel grote vraagtekens, want ik weet wel 100% zeker dat een BX 2.0i nooit het daglicht heeft gezien vanuit de Citroënfabrieken. En wat bedoelen ze met een Xantia 0,9? Of een BX 0,9?
Ik heb op school geleerd dat X1 staat voor Xantia, dus
een XM 1.6, 1.9D en 1.8, allemaal flauwekul!
Ook op XMNL word wel onzin geschreven , dus waarom hier niet…
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
is er hier ook iemand die wel iets zeker weet en er dan ook bewijs van heeft?????
de 1721 cc heeft inderdaad alleen in frankrijk en italie rond gereden.
deze motor was er inverband met bepaalde belastingen.
de goedkope uitvoeringen hadden inderdaad geen spoiler geen middenconsole maar ook geen hydractief… dus gewoon bx veersysteem.dat veerde wel even beter.
suc6 ermee dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
dennis van der ven schreef:is er hier ook iemand die wel iets zeker weet en er dan ook bewijs van heeft?????
de 1721 cc heeft inderdaad alleen in frankrijk en italie rond gereden.
deze motor was er inverband met bepaalde belastingen.
de goedkope uitvoeringen hadden inderdaad geen spoiler geen middenconsole maar ook geen hydractief… dus gewoon bx veersysteem.dat veerde wel even beter.
suc6 ermee dennis
Dan vraag ik me toch af waarom Citroën dan zo veel moeite heeft gedaan om een 2 liter monopoint in een XM te plaatsen alleen voor een belastingmaatregel terwijl ze al een 1.8i dus hadden rondrijden???