waterman schreef:DoctorPallas schreef:...met andere woorden, Beun komt bij mij de garage niet in….
Toch fijn als een goede tip van een pro met 15 jaar ervaring én een gedegen opleiding in de autotechniek meteen als “gebeun” wordt afgedaan. Erg jammer…“doctor pallas”....
Ik heb simpelweg een woord gebruikt uit jou eerste bericht. Het is inderdaad een goede tip voor iemand die daarin is geinteresseerd, maar dat ben ik persoonlijk dus duidelijk niet, precies zoals PMD dat hierboven schrijft. Erg jammer dat jij dit zo hebt opgevat, want dat was totaal niet de bedoeling.
pmd schreef:Laten we hier vooral niet gaan lopen bitchen, we zijn toch geen wijfen!?
Zeker niet, dus gaan we gezellig over verdelers door. Onder reviseren bedoel ik het gehele ding uit elkaar slopen, schoonmaken, op maat controleren, in elkaar zetten en fabrieksaf opnieuw instellen. Alle onderdelen die daarbij aan vervanging toe zijn natuurlijk vervangen voor goed spul.
Voor:
Tijdens:
Na:
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zand er over.
Ik zie een mooie verdeler, maar vraag me even af wat je, behoudens het opnieuw passiveren van de diverse onderdelen, hebt vervangen aan en in de verdeler? Nieuwe bussen rond de verdeleras bv?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik kan om de een of andere reden geen smiley in mijn berichten plaatsen, maar goed, een knipoog vond ik hier wel geplaatst.
In dit geval waren alle onderdelen goed, dus niets hoefde worden te vervangen. Maar vaak is de lagering in het huis en de deksel enigsinds versleten. Tot noch toe heb ik altijd een onderdeel van een andere sloop verdeler erin kunnen zetten zonder ooit nieuwe bussen te draaien. Dat zou het toppunt zijn, maar wel erg duur en voordat ik iets dergelijks aanbeveel test ik het liever op mijn eigen auto. Ervaring leert verder dat het vastschroeven van en net verschoven deksel al funest kan zijn voor een goede afstelling.
Om onduidelijke redenen heb ik geen mailtje gehad toen dit topic weer een update kreeg, waardoor ik het even uit het oog was verloren.
Dr Pallas, dát ziet er goed uit hoor! erg netjes! Maar even een vraag, hoe stel je de vacuüm doos goed in als je deze ontstekingsdozen weer “nieuw” maakt. Ik bedoel dan hoe stel je dat getande wieltje dusdanig af dat hij ook echt goed klopt?
Ciao. Voor deze afstellingen heb je een speciale machine nodig die de contacthoek leest zowel als vaccuum creert in de doos.
Ahha, dat dacht ik dus al, en dan heb je het over de eerder genoemde machine? Die heb je staan begrijp ik?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De contacthoek blijft toch gelijk bij alle toerentallen?
Je bedoelt ontstekingsmoment?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb inderdaad deze machine.
Contact hoek blijft (als het goed is) inderdaad gelijk, alleen het moment verschuift op basis van vaccuum en toerental. Door slijtage kan dit helaas veranderen bij verschillende toerentallen of per cilinder.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik snappet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik zal nog even een oud topic wat leven in blazen.
De laatste paar weken had ik regelmatig bij een “verse” start dat hij pas na +- 2 km. lekker wilde gaan lopen. (Knallen, inhouden, backfires) Ik had het idee dat dit met de kou erger was maar ook met 10 graden had hij er zo nu en dan last van.
Niet altijd, maar wel (te) vaak!
Aangezien het niet afhankelijk leek te zijn van de brandstof (LPG of Benzine) moest het wel in de ontsteking zitten, en ik rij er al even mee rond, dus een nieuwe set puntjes en verdeler was sowieso geen overbodige luxe.
Ik had een andere complete vonkendoos van hetzelfde type (duccellier GA9 GD7) liggen, maar daarvan is de rotor as toch anders (de verdeler paste er niet op) en de uitsparing van de draaddoorvoer voor de condensator was ook net even wat minder diep. Daardoor heb ik de bestaande doos maar aangepakt.
(Ik zal nog een foto plaatsen van de verschillen.)
-Weet iemand waarom deze toch verschillend zijn?
Dat was geen overbodig luxe, want doordat het kunststof scheidingsplaatje ontbrak kon het vuil vanaf de rotor (slijpsel) zich lekker tussen de punten nestelen. Direct een heldere verklaring voor het beroerde gedrag (hij ging pas goed lopen als de troep weggebrand was)
-Is het normaal dat de rotor zover uitloopt en zorgt voor zoveel slijpsel?
-Heeft iemand nog een complete doos van het type GA5 GD4 waar die vanaf wil?
De vonkendoos zit er weer (nu met het plaatje!) op en is goed afgesteld (58 graden contact<, en 27,5 graden vervroeging op 3000 toeren) het loopt weer prima (al is het met de kou nog steeds niet starten en lopen)
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee dat is niet normaal. rotor mag de punjes in je kap niet raken.
Waarom zet je er geen vellemankitje op? blijven de punten 50.000km ok…
Ik heb wel een marchall liggen die ik er niet weer op wil hebben..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nou graag, die Marchall! heb je er ook nog een vrachtwagen lading aan cassettes bij?
De rotor heeft de puntjes slechts minimaal geraakt (voldoende voor wat stof). Ik zal er ook nog wel even een foto van maken, we hebben het niet over compleet afgedraaide rotorpunten hoor!
Maar is het niet juist de bedoeling dat de rotor iets naar de puntjes in de kap toekomt?
Ik zou me kunnen voorstellen dat hij op die manier compenseert voor de slijtage (door de vonkboog) op de rotorpunten?
Waarom zou de rotor er anders zo ‘losjes’ opzitten?
En wat betreft de Velleman, het is amper de moeite/kosten om de punten te vervangen, dus dan geloof ik het eigenlijk wel (maar het is bewezen dat dit een ‘puntenspaarder’ is)
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik sta niet te kloten in de kou met een slecht lopende GS! Maar ja ieder zn meug natuurlijk. Punten slijten niet, dus je ontsteking verloopt ook niet..
Ik heb denk ik ook nog wel 1 of 2 cassettes.. brrrr.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Lol,
die Marchall hoef ik echt niet hoor ROFL
Het is wel kort door de bocht om te zeggen dat hij NIET verloopt, hij verloopt aanzienlijk minder doordat je punten niet inbranden (je nokvolgertje slijt nog steeds en de nokjes zelf natuurlijk ook.)
Ik heb het in het verleden gebruikt op de eend, maar ik was er niet kapot van.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zet er gewoon een setje in van een latere GSA. lekker elektronisch. Altijd een vette vonk, verloopt niet en is betrouwbaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste