Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Hallo!
Het begint nu toch echt te kriebelen. Dagelijks rijd ik een Volvo 480. Leuke auto, maar mis de Citroën vering. Net terug van vakantie met mijn 1984 Citroen BX 16TRS. Heerlijk gezoeft over de Franse wegen! Als je dan weer terug komt in een “gewone” auto, kom je van de spreekwoorlijke koude kermis thuis.
Dus, afgelopen weken eens gekeken op het net naar gebruikte BXen. Afgelopen weekend heb ik er eentje bekeken met een lage kilometerstand. Opzich reed de auto goed. Starten, lopen, komt keurig omhoog. Tijdens het rijden heb ik natuurlijk even wat dingetjes getest. Ik kwam er achter dat de fan het niet deed in het intereur. Als ik aan de knop draaide van zacht naar hard blazen, deed ie het 9 van de 10 keer niet. Als die het dan deed, was het niet op volle kracht. Is dit probleem makkelijk te verhelpen?
Het 2e probleem was de wis/was installatie bij de ruitenwisser voor. Ik hoorde het motortje wel, het reservoir zat redelijk vol, maar er kwam niets uit. Zou dit verstopping kunnen zijn, of is het een vaker voorkomend probleem met andere oorzaken?
Verder leek het een prima auto. Helaas heeft de auto heel z’n leven buiten gestaan en dat kon je op sommige plekken wel zien, met name aan de voorbumper en wat donkere verf die verbleekt was. Op het kofferdeksel bijvoorbeeld.
Tijdens het rijden, viel me op dat deze auto stugger is als mijn 84er 16TRS. Is dit omdat het een nieuwere auto is? De bollen leken mij goed toe, daar de auto keurig van laag naar hoog ging en andersom.
Voor de rest, prima auto. Ik zit nu zwaar te overwegen om de volvo 480 van de hand te doen.
Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Groeten Harm Jan
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hoi Harm Jan,
Het klinkt als een aardige auto!
Het eerste probleem is waarschijnlijk de kachelmodule. Die zit in het kachelhuis, onder het paravan-rooster. Is een vrij simpele operatie, het onderdeeltje heb ik wel voor je.
Het tweede punt is meestal het buisje dat op de wisserarm zit, dat verstopt is geraakt. Het beste zoek je een alternatief voor dat buisje, of je zoekt een goed buisje op de sloop.
De bollen zijn waarschijnlijk aan een rondje vullen of vervangen toe.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
even bolletjes vullen en het wiswas is waarschijnlijk van achter. Dus dan is het het sproeikopje of het buisje.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Slechte werkende kachelfan heb ik ook wel eens verholpen door een tik met een hamer op het huis, of door het stekkertje even los te halen, schoon te maken en weer goed vast aan te drukken. Zelfde bij ruitensproeier, maar dan zonder de hamer. Kan hier ook een slecht contact van het stekkertje zijn.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Het begint nu toch echt te kriebelen. Dagelijks rijd ik een Volvo 480. Leuke auto, maar mis de Citroën vering. Net terug van vakantie met mijn 1984 Citroen BX 16TRS. Heerlijk gezoeft over de Franse wegen! Als je dan weer terug komt in een “gewone” auto, kom je van de spreekwoorlijke koude kermis thuis.
Ik ken het gevoel.. Rij zelf, na een jaar BX te hebben gereden/gesleuteld ook 480. Volgend jaar misschien toch maar eens voor een XM uitkijken
Het begint nu toch echt te kriebelen. Dagelijks rijd ik een Volvo 480. Leuke auto, maar mis de Citroën vering. Net terug van vakantie met mijn 1984 Citroen BX 16TRS. Heerlijk gezoeft over de Franse wegen! Als je dan weer terug komt in een “gewone” auto, kom je van de spreekwoorlijke koude kermis thuis.
Ik ken het gevoel.. Rij zelf, na een jaar BX te hebben gereden/gesleuteld ook 480. Volgend jaar misschien toch maar eens voor een XM uitkijken
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Zo te lezen zijn het allemaal kleine probleempjes die makkelijk te verhelpen zijn! Das mooi.
Klopt het dat koppakkingen nogal slecht zijn op het 1.4 blokje van type 3?
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die zijn berucht, maar veroorzaken over het algemeen een kleine, uitwendige olielekkage. Kan jaren goedgaan.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
De 1400 motoren uit een BX van de laatste serie zijn TU- motorblokken. Deze hebben inderdaad gauw last van kopakkingproblemen.
Als je je nog aan het oriënteren bent op BX gebied wil ik je mijn advertentie nog even laten zien:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/207680/
over de prijs valt te praten.
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Het tweede punt is meestal het buisje dat op de wisserarm zit, dat verstopt is geraakt. Het beste zoek je een alternatief voor dat buisje, of je zoekt een goed buisje op de sloop.
Knakenpoetser! Bij de dealer kost een nieuw slangetje een tientje, dan werkt ‘t ook gewoon weer prima.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Even de compressor erop wil ook wel eens werken
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Harm schreef:Het tweede punt is meestal het buisje dat op de wisserarm zit, dat verstopt is geraakt. Het beste zoek je een alternatief voor dat buisje, of je zoekt een goed buisje op de sloop.
Knakenpoetser! Bij de dealer kost een nieuw slangetje een tientje, dan werkt ‘t ook gewoon weer prima.
de “dealer” in Den Haag levert ze anders niet, vandaar.
Totaal aantal Berichten: 558
Geregistreerd: 29-12-2008
- BX 16 TRS
- C5 3.0 HDi Tourer
Hilko16TZI Schreef:
de “dealer” in Den Haag levert ze anders niet, vandaar.
Ik heb laatst een nieuwe buisje plus klemmetjes inderdaad voor een 10tje gekocht bij een dealer in Aalsmeer. Voor de BX16TRS uit 84, vlak voordat ik op vakantie ging. Het oude buisje was helemaal bros, niet verstopt.
Dus nieuw buisje, probleem opgelost. Dat is dan mooi.
Als ik em koop (ga deze week een besluit maken) dan nog even ergens een setje winterbanden op de kop tikken en de Volvo 480 GT Turbo van de hand doen.
En dan de voorbumper van de 1.4 Deauville…dat was geen mooie , ook de strip was eraf. Weet iemand nog een mooi bumpertje te liggen?