Nou het onderwerp zegt het al, ik ben benieuwd wat jullie zoal in de bx schroeven. Met name omdat er standaard voor maar 13 cm speakertjes in de deur passen, ben ik benieuwd naar de wat steviger klinkende setjes. Maar ik ben niet echt een fan van die (bonka bonka) rijdende disco’s.
Dit alles omdat ik zelf ook het een en ander wil aanpassen, en sugesties/ideën welkom zijn
gr maarten
‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds…
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Ik heb zelf 2 pioneer 50 watt in de deur zitten
Achter in de hoedenplank 2 x pioneer 180 Watt
aan de voordeuren heb ik tweaters van 20 watt bij aan geknupt die op de tweater plekjes zitten
Als radio heb ik een 2de handse poineer CD speler met frond lader die 4x 45 watt levert.
Genoeg herrie als je wilt
Laat ik zo zeggen heb hem nog niet voluit gehad
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 1349
- BX SPORT
- 2CV Special
Bij mij in de voordeuren 120 watt sony boxen 13 cm
In het dashboard 2 extra tweeters.
In de hoedenplank 2 kenwood 4way boxen van 320 watt.
Voor de bass ligt in de koffer een subwoofer van ultimate van 500 watt.
Dit aangestuurd door een versterker van V8 usa.
Ik moet zeggen dat een bx een geweldige klankkast heeft.
Alleen je hoort wel alles rammelen.
Je moet toch goed stukje muziek kunnen draaien
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Ik heb 2 pioneer 13cm’s in de deuren, maar het klinkt als dikke str*nt door een trechter, en daarnaast kunnen de originele kleppies niet meer in de deuren.
De originele Philipsen gaan er binnenkort weer terug in, en dan verhuizen de pioneers naar de hoedenplank. Die tweeters vind ik verschrikkelijk, dus die staan sowieso uit.
Iemand nog tips waar je ‘t beste de speakerbedrading naar achter kunt trekken?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
- BX Sport MK2
- AX GT chic
je moet die deur speakers met klosjes in de deur verzinken dan kan klepje weer op.
Draden kan je beste langs de deuren na achter trekken
McDean schreef:je moet die deur speakers met klosjes in de deur verzinken dan kan klepje weer op.
Draden kan je beste langs de deuren na achter trekken
Die pioneers zijn vrij diep, dat past niet, de tweeter zit er op geplakt als het ware.
Maar ze verhuizen toch naar achteren, dus dat maakt niet uit
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Wil wel keer komen helpen
- Aiwa 4x45 Watt CD/MP3 (zowat de eerste met MP3)
- Boston composet voorin (met scheidingsfilter, 13.5 cm speakers in de deur en tweeters in het dash). Vermogen weet ik niet: ruim genoeg
- achterin de hoedeplank 2 2-weg pioneer speakers van 150 watt (piek dus :S)
Met de kwaliteit vann de versterker in die Aiwa is niks mis. De Cd slaat wel snel over, zeker met MP3 CD’s. Hij heeft ook nog een jack-in voor Aux dus ik kan er ook nog gewoon een platenspeler aanhangen (al moet er dan wel een voorversteker met RIAA correctie tussen).
Voor de rest is het gewoon genoeg om lekker muziek te kunnen luisteren maar voor het echte mooi zou wat diepere en vooral zuiverdere bas geen kwaad kunnen, maar dan zit ik toch echt vast aan een extra versterker met sub.
Totaal aantal Berichten: 2255
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
- Blaupunkt Dublin C30 radio/cassette met RDS en aux;
- op de aux een Creative Nomad Jukebox 3 20 Gb MP3 hd player;
- voorin Pioneer 2weg compo-set met losse tweeters in dashboard;
- achterin 2 ovale JBL 2weg speakers.
Resultaat? Geluid voorin nogal magertjes qua lage tonen, maar dat ligt niet zozeer aan de speakers als aan de beperkte ruimte erachter.
Achterin lekkere hoop laag, maar heel weinig hoog omdat ik geen roosters in mijn hoedenplank heb gemaakt. Ik broed nog op een mooie ‘onzichtbare’ oplossing waarbij de hoedenplank zoveel mogelijk intact wordt gelaten en de speakers uit zicht blijven. Zodat het er zo origineel mogelijk uit ziet, en bij evt. uitbouw er geen lelijke gaten achterblijven. Maar beroerd klinkt het zeker niet. Helaas is een BX echt nog van de oude stempel, op de snelweg noopt het windgeruis toch wel tot vrij stevige muziekvolumes, waar ik eigenlijk niet zo’n liefhebber van ben (mijn gehoor is volgens mij ook niet meer wat het geweest is… ).
Grappig is wel dat een vriend van me ooit een Visa Special had (die ik later heb overgenomen) en daar een MDF-plank met een paar vette woofers in had gehangen. Kun je het je voorstellen, zo’n 2CV geluidje met een stevige BOOM-BOOM ter begeleiding?
winnetou schreef:
Resultaat? Geluid voorin nogal magertjes qua lage tonen, maar dat ligt niet zozeer aan de speakers als aan de beperkte ruimte erachter.
Ik denk niet dat je illusie moet hebben voorin enige bas van betekenis te kunnen en willen genereren. Daarvoor zijn de 13 cm woofertjes ook helemaal niet geschikt. Bij mij worden de lage tonen door dat scheidingsfilter er ook allemaal uitgehaald. Ze zijn bij mij puur bedoeld om het middengebied goed weer tegeven en voor het hoog heb ik tweeters (best krachtige dome tweeters) die hun werk perfect doen (ook weer achter het scheidingsfilter)
De bassen worden gegenereerd door de ovale (6x9 inch) pioneers in de hoedenplank die hun werk redelijk doen (wel goed aangestuurd door de headunit overigens) . Aangezien bas toch redelijk richtingsongevoelig is maakt het geen donder uit waar het vandaan komt. Wel verandert het geluid heel duidelijk met volle of lege kofferbak. Subwoofer met versterker en een degelijkere hoedenplank (die niet meetrilt op de bas en half los ligt) zouden het een stuk beter maken.
Ik heb mijn hoedenplank vrijwel nooit in de auto, ivm de kinderwagen(s) en andere kinder benodigtheden, die dan slecht passen. Dus voor mij geen hoedenplank speakers, sub-woofer is dus ook lastig, tenminste in de achterbak.
Ik heb voor nu 17 cm speakers pas gemaakt door een houtconstrutie die dus 17 cm laat passen (foto volgt nog) boven in dash tweeters. Dit klinkt wel beter dan 13 cm, maar ik kan het nog maar net stevig noemen. Er is toch wel ergens anders genoeg ruimte (te maken) voor wat laag ondersteuning. Onder de stoel ofzo, als je het frame weg haalt. Maar mischien is dit ook wel te bewerkelijk. Nou ja, je ziet, ik weet het niet, sugesties?
‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds…
maartenmuller schreef:Ik heb mijn hoedenplank vrijwel nooit in de auto, ivm de kinderwagen(s) en andere kinder benodigtheden, die dan slecht passen. Dus voor mij geen hoedenplank speakers, sub-woofer is dus ook lastig, tenminste in de achterbak.
Ik heb voor nu 17 cm speakers pas gemaakt door een houtconstrutie die dus 17 cm laat passen (foto volgt nog) boven in dash tweeters. Dit klinkt wel beter dan 13 cm, maar ik kan het nog maar net stevig noemen. Er is toch wel ergens anders genoeg ruimte (te maken) voor wat laag ondersteuning. Onder de stoel ofzo, als je het frame weg haalt. Maar mischien is dit ook wel te bewerkelijk. Nou ja, je ziet, ik weet het niet, sugesties?
Achterin de middentunnel is ruimte voor een speaker.. misschien een idee?
Totaal aantal Berichten: 2255
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
maartenmuller schreef:..... Er is toch wel ergens anders genoeg ruimte (te maken) voor wat laag ondersteuning. Onder de stoel ofzo, als je het frame weg haalt. Maar mischien is dit ook wel te bewerkelijk. Nou ja, je ziet, ik weet het niet, sugesties?
Dan zou dat al gauw onder de bestuurdersstoel worden. De meeste benzine-BXen heb onder de rechtervoorstoel een computer zitten, dacht ik. Ik heb ook wel eens met dat idee gespeeld, maar nooit ten uitvoer gebracht. Ik rij ook vaak zat zonder muziek, lekker luisteren naar de roffel van mijn TZD-Turbo. :fijnsturen
lekker luisteren naar de roffel van mijn TZD-Turbo. :fijnsturen
idd ook erg lekker, ik heb in mijn vorige bx td een gaatje in de uitlaat (4mm) geboort, een waar turbo fluit-concert.
Maar dit alles in combinatie met een goed stukje muziek, wat dan ook nog lekker klinkt is helemaal om nooit meer te stoppen met bx rijden.
Ik wou dat ik nooit meer thuis kwam…
ps, ik krijg de quote functie niet goed voor elkaar, hoe doe je dat?
Geregeld voor je. (Bram)
Plaats de tekst die je wilt quoten tussen
jantje schreef:en
.
Je moet ook BBCode aan hebben staan. (niet aangevinkt dat je het uit wil hebben). Voor het voorbeeld heb ik het even uitgezet
mpostma schreef:Plaats de tekst die je wilt quoten tussen
jantje schreef:en
.
Je moet ook BBCode aan hebben staan. (niet aangevinkt dat je het uit wil hebben). Voor het voorbeeld heb ik het even uitgezet
Aha, die had ik dus uit staan, bedankt