Merkte het al een tijdje, auto stuurt vreemd vooral op de snelweg. Net terug uit frankrijk nu toch maar eens kijken.
En ja hoor, veel speling links achter. Net de boel eruit gehaald en datviel mee, alleen leiding veerpoot ging beroerd.
En helemaal naar de knoppen van binnen, ziet er niet meer uit! Een lagerschaal heb ik eruit, de ander nog niet, die gaat beroerd.
Morgen weer proberen, mischien mijn lasapperaat maar even halen.
Alleen een vraag, het is allemaal roestig van binnen. Ik wil het schoonmaken en opschuren. Nieuwe lagers en keering erin en weer rijden! Volgens mij moet dat kunnen. als de lagers maar weer op hun plek zitten moet het goed zijn toch?
Of moet ik toch ergens een hele revisie set opzoeken, dus met nieuwe bus en houders voor de keering?
Is er ook iemand die een gereviseerde draagarm verkoopt zoals ik zag bij de cx basis?
Alvast bedankt
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
De draagarm zelf kan niet echt roestig zijn want die is van Aluminium….Als je te lang doorgereden hebt, kan die wel beschadigd zijn. De bus kan inderdaad wel verroest zijn, mocht die bus verroest zijn, dan zou ik je adviseren een nieuwe te monteren. Die “houders” waar ook je keerring omheen zit zijn wel belangrijk voor de juiste afstand en mogen geen speling hebben op de bus. Niet goed=vervangen!
Mocht de arm zelf ook erg beschadigd zijn en krijg je teveel speling op het lager dan kun je de arm niet meer gebruiken.
Ervaring leert dat over het algemeen de arm wel te redden is. Dat de lagers er als een hoopje roest uitkomen wil nog niet altijd zeggen dat er niets meer van te maken is…...
Post eens een duidelijke foto van het geheel, dat maakt vaak veel meer duidelijk.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Die lagerschaal kun je er met een dremel ook even uitslijpen. Ga wel voorzichtig te werk zodat je de zitting niet beschadigd. Gewoon inkepingen maken en dan kun je hem er zo uittikken.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gewoon alles goed schoon maken en zoals je zegt gewoon even met het lasapparaar een kraag in de lagerschaal lassen en er dan uit tikken.
Je afstand houder even opschuren zorg er voor dat de lagers hier makkelijk overheen gaan.
Anders krijg je alles moeilijk in de draagarm.
je kunt de hele draagarm even met koud ontvetter behandelen is ze meteen weer schoon.
groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.











Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Kun je dat vreemd sturen omschrijven?



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Zwabberen. Or in English, tramping. De achterkant doet gewoon niet echt wat je zou willen. Volgt niet meer. Zwabbert wat.








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Als het aan één kant is gaat ze naar links of naar rechts trekken. Ik heb wel eens getracht dit bij te regelen via de Diravi, ik kan je garanderen dat slechts ten dele werkt. Na het vervangen van de lagers moest ik alles weer de andere kant uit stellen. En pas dan is de auto weer rustig aan het stuur.
Tevens is het weggedrag wat hier reeds beschreven wordt het beste te omschrijven als `zwabberig` inderdaad….
Een CX rijdt pas echt zoals het moet, als er nergens speling op zit, voor, achter, links, rechts…vrijwel altijd heeft het invloed op de sporing, en dus besturing.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Bedankt voor de tips. Net nog even mee bezig geweest, maar krijg aan een kant de schaal er niet uit. Moet mijn lasapperaat ff ophalen kan ik weer verder. Ik zal de boel opschuren en kijken hoe het dan past. Zwabberen is wel een goede uit drukking idd. Het leek ook net of ik een sturende achteras had.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980





























Totaal aantal Berichten: 10409
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
verkuilm schreef:Het leek ook net of ik een sturende achteras had.
Ja, dat heb ik met een bx ook gehad. Nieuwe lagers en hij stuurde weer perfect.
Als je echt aan nieuwe lagers toebent zie je dat omdat de wagen achter “x-benen” heeft.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.