




Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Je wilt contactpunten stellen maar niet vernieuwen? Zou ik wel doen. En heb je een strobo lamp voor het afstellen, dat is zoveel makkelijker.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Thanks voor de reactie, waarschijnlijk gelijk om te zeggen dat het makkelijker en beter is om de contact punten gelijk te vervangen, probeer deze nog voor het weekend te krijgen. Strobolamp heb ik de beschikking over.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
mbender schreef:
Al gekocht: lucht filter, olie filter, benzine filter, 6 liter olie 10w40, rotor, verdeelkap, 4x V-snaren, klepdeksel pakking, bougies. Bougiekabels niet aangezien deze nieuw lijken.
Ik zou ook nog ff de bougieschacht rubbers vv zullen ook wel keihard zijn. Je hebt er 4 nodig kosten een euro per stuk of zo
Mark
CX 2000 pallas ‘78















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Als ik de kleppen wil stellen, welke waarden moet ik dan aanhouden? Graag hoor ik jullie deskundig advies!
Ik wil toch kijken of ik de contact punten kan stellen aangezien ik pas volgende week een nieuw setje kan bemachtigen, mochten deze nog redelijk zijn dan probeer ik daar eerst een tijdje mee.
Ik heb via Bol.com deze week een Haynes besteld maar nog niet ontvangen dus kan niet op het naslag werk vertrouwen. Graag hoor ik de afstel waardes die ik nodig heb, kleppen en contact punten!
De vriend waarmee ik zaterdagmorgen ga klussen was altijd een Citroen rijder (2cv en BX) maar heeft de overstap gemaakt naar de Volvo 940 polar, deze is groot maar de CX break wint met ruimte! Als de onderhoud beur is gepleegd gaan wij naar de Veemarkthallen in Utrecht voor een volvo-(citro)mobile. Waarschijnlijk een van de laatste bezoeken ooit aan deze hallen.
Thanks again en hoor graag het advies!
Maarten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
mbender schreef:Als ik de kleppen wil stellen, welke waarden moet ik dan aanhouden? Graag hoor ik jullie deskundig advies!
Inlaat: 0,15
Uitlaat 0,20
(0,05 ruimer indien je op LPG rijdt, maar dat dacht ik niet, wel?
Handig truukje voor kleppen stellen: laat het contact uit en laat de motor direct draaien met de startmotor!
Kijk maar eens goed en volg de dikke kabel van +pool naar startmotor, daar zit een extra draad bij (meestal geel met een rode stekker). Trek de stekker los en druk de helft die naar de startmotor loopt direct op de accu, dan draait de startmotor en kun je de kleppen bedienen.
Ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2 maar waarschijnlijk weet je dat al wel.
Niet vergeten dit draadje weer vast te stekkeren, anders geeft de startmotor geen sjoege als je ‘m later weer via het contactslot bedient.
Overigens heeft 15W40 mijn voorkeur bij dit motortype, maar 10W40 kan uiteraard geen kwaad.
Heb je een oliefiltertang (‘klauw’) met een lang verlengstuk, want het bevindt zich op een uiterst lullige plek!
Edit: Ook even checken of de isolatiepijpjes in de bougieschachten nog fris zijn. Afgebrokkelde pijpjes zorgen voor overvonken en dus slecht ontstekingsgedag.
Ik zou bij dit oude type ontsteking ook altijd een reserve condensator in de kofferbak leggen. Of meteen vervangen door een nieuwe en de oude meenemen. Vaak gehoord dat dit kleine onderdeeltje van een paar gulden het begeeft (zelfs bij de meest exclusieve klassiekers tijdens een Councours) en dan sta je…
Veel succes!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
(0,05 ruimer indien je op LPG rijdt, maar dat dacht ik niet, wel?
Ik dacht dat de meningen hierover verschillen. Ik stel ‘m gewoon op 0.15/0.20 op LPG, en controleer de speling wat vaker om te zorgen dat het niet teveel verloopt. Want hij loopt veel beter zo.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gewoon bij koude motor op 0,15/0,20 afstellen. Zo afstellen dat bij de inlaat klep de voelermaat van 0,15 er lekker doorheen gaat maar die van 0,20 er niet zonder geweld door heen kan.
Voor de uitlaat klep: Zo afstellen dat de voelermaat van 0,20 er lekker doorheen gaat maar die van 0,25 er niet zonder geweld door heen kan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik geloof ook niet dat er LPG in die Break zit eigenlijk….
(maar geen zin om dit terug te zoeken)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
er zit wel gas in hoor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Thanks allemaal, en ja de Break C-matic heeft een grote gas tank achter in liggen. met een verbruik in de stad van 1 op 4 is dat wel lekker als de brandstof 60cent ivp 1,50euro kost!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
La Léo schreef:Vaak gehoord dat dit kleine onderdeeltje van een paar gulden het begeeft (zelfs bij de meest exclusieve klassiekers tijdens een Councours) en dan sta je…
Veel succes!!
Gulden?? Doe jij wel eens boodschappen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Tuurlijk! En dan betaal ik altijd met Guldens. Veul goeiekoper!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Daar ben ik weer met een kleine update:
Kleine beurt gegeven met kleppen gesteld, hydraulische retour slang vervangen en nog wat klein spul. Twee dagen later ging de dame beroerd lopen zonder echte aanleiding, balen dus! In de regen de motorkap maar open maken en kijken wat het probleem kon zijn? Probleem direct zichtbaar, luchtslang naar de carburateur zat los, vastmaken met een slang klem en weer als nieuw! Wat kan het leven soms toch makkelijk zijn
Ik heb besloten met het slechte weer van de afgelopen dagen dat mijn voorbanden (merk onbekend) moeten worden vervangen. Graag hoor ik advies van jullie wat een goede banden keuze in deze is, zitten gewoon standaard stalen velgen onder verwacht maat 185x14.
Donderdag gaat de CX break lekker een weekje in een verwarmde garage om daarna lekker volgespoten te worden, voor het behoud van deze strakke onderkant gedurende de winter maanden in ons kleine kikker landje.
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Omdat je er niet speciaal naar vraagt, neem ik aan dat je zomerbanden wilt.
Ik zou i.p.v. 185-14 kiezen voor 195/70-14 en dan gaan voor Michelin Energy Saver. Dat zijn prima banden.
Let op dat je niet de oudere Michelin Energy krijgt, die zijn een stuk minder.










Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Inderdaad, en let op: de beste banden achter!