trillen in stuur en hele auto
Wolgast
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182

- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Gepost: 30 oktober 2010 12:02 AM

Heb via Ebay een setje winterbanden (175-70-14) met stalen velgen gekocht en sinds 2 weken onder mijn Multispace HDI uit 2002 zitten.
Nu heb ik hem gelijk laten balanceren omdat het stuur vanaf 100 ging trillen.
Vandaag op de snelweg begon de auto weer te trillen in het stuur vanaf ongeveer 110 en kwam ik boven de 130 ging zelfs de hele auto mee trillen! Kan dat te maken hebben met nog steeds een onbalans?? Er was gewoon bijna niet mee te rijden zo’n trilling was het! Of kan het ook een andere oorzaak hebben?

Bij mijn zomerbanden heb ik nergens last van en rijdt de auto gewoon zoals het hoort. Maar zoiets als dit heb ik nog nooit meegemaakt!

De auto spoort overigens prima en stuurt verder ook zoals het hoort. Moet er wel bij zeggen dat de auto in een langzame bocht naar links ‘tokkelt’ Dus vermoed dat de koppelstang aan de rechterzijde niet helemaal zuiver meer is. Maar ook dat is er vanaf aankoop en lijkt me niet direct de oorzaak van dit vervelende getril….

Hoop dat er iemand uitsluitsel kan geven.

Groeten,

Dennis

Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….

Profiel  

Marcel01
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 306

Gepost: 30 oktober 2010 10:40 AM
  [ # 1 ]

Mijn eerste advies; controleer altijd eerst de banden spanningen. En kijk of de velgen goed schoon zijn; een dikke klodder modder aan de binnenkant van je velg kan al genoeg zijn. Zitten de wieldoppen wel goed vast / aangedrukt?
En als je de auto toch hebt opgekrikt, check visueel of er geen slinger in de band / velg zit, of dat de band toevallig geen platte kant heeft.
S6 alvast.

Profiel  

Gepost: 30 oktober 2010 11:08 AM
  [ # 2 ]

Dat van die klodder modder is een hele goede, daar heb ik ook flink last van gehad. Vergeet ook de achterwielen niet! Als banden oud zijn zijn ze soms wat onrond. Dus doe zoals mijn voorganger zegt en controleer of er geen hoogteslag in de banden zit.

Profiel  

Wolgast
> 100 berichten
RankRank

- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
Gepost: 30 oktober 2010 12:27 PM
  [ # 3 ]

Ik rij altijd met een wat verhoogde bandenspanning rond (2,4 Bar) misschien heeft het daar mee te maken? Velgen zijn ook schoon.
Zit zelf te denken in de richting wat graddus zegt, dat de banden onrond zijn. Zijn 4 jaar oud en weet niet hoe ze opgeslagen zijn geweest. Is dit zelf makkelijk te controleren??

Ik ga straks eerst maar eens de spoorverbreders demonteren en dan opnieuw de winterbanden monteren. Wie weet haalt dat wat uit…

Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!

Profiel  

Gepost: 30 oktober 2010 01:18 PM
  [ # 4 ]

Dat gaat niets uithalen, maar als je de auto op de krik hebt staan moet je de wielen eens ronddraaien, dan zie je snel genoeg of er een hoogteslag in zit. Controleer de banden vooral ook op bulten en scheuren in het loopvlak of de wangen.

Profiel  

Wolgast
> 100 berichten
RankRank

- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
Gepost: 30 oktober 2010 02:15 PM
  [ # 5 ]

Het heeft toch gewerkt!!

Heb de spoorverbreders eraf gehaald en de winterbanden daarna met de orginele -korte- bouten weer gemonteerd. Net even een testrit gemaakt en even de 150 km/h aangetikt en het trillen is weg!

Dus moet dus van het voorjaar weer de spoorverbreders monteren (24mm Musketier) wanneer de velgen (7,5J 16’‘) er weer onder gaan.

Profiel  

Gepost: 30 oktober 2010 02:16 PM
  [ # 6 ]

Hmm ‘demonteren’, ja dat is een goeie, ik had ‘monteren’ gelezen in de gauwigheid. Deze originele velgen hebben natuurlijk een heel andere ET-waarde. Mooi dat je het gevonden hebt.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook