Ik heb nu sinds iets meer dan een jaar een lease C5. Het betreft hier een break, 2.0 HDI automaat Difference II dus met veel opties.
Nu ben ik in dit jaar een aantal dingen tegengekomen die schijnbaar niet op te lossen zijn en er komen langzaam aan wat andere dingetjes bij.
1. Rammel in de motor bij het optrekken, zo tussen de 1800 en 2200 toeren alsof er iets vibreert in de motor, hier hebben ze het hitteschild al een keer voor bijgebogen waardoor het eventjes voorbij was maar het is later weer teruggekomen.
2. Trillingen bij optrekken, dit heb ik hier al vaker gehoord en kan niet opgelost worden. Het is een bekend probleem bij Citroën in Parijs maar ze kunnen er niets aan doen.
3. Airco die het in de automatische stand niet goed doet, het gaat hier dan om het feit dat mijn climate control vrij snel (en goed) het interieur op de gewenste temperatuur brengt maar daarna moeite heeft om deze temperatuur fatsoenlijk te beheersen. Dus krijg je bij koud weer ineens ijskoude lucht naar binnen omdat de binnentemperatuur te hoog wordt en andersom, warme lucht wordt naar binnen geblazen als het buiten warm is. Dit is ook een bekend probleem bij Citroën in Parijs maar staat niet hoog op de prioriteitenlijst.
4. Diesel nagelt. Mijn diesel motor lijkt steeds meer lawaai te maken, vooral bij stilstand. Schijnbaar is hier niets aan te doen, het wordt veroorzaakt doordat de onderdelen in de motor die meer bewegingsruimte hebben doordat de onderdelen ingesleten zijn. Dit hoort schijnbaar te gebeuren na een tijd.
5. Schokkende auto bij stilstand. Dit zal waarschijnlijk alleen bij automaten voorkomen. Als ik de auto in stilstand in de Neutrale stand zet, schokt de auto continue. Is geen oplossing voor.
Ik weet niet of de problemen bij anderen bekend voorkomen, wat mij verteld is door de garage is dat, zodra er maar genoeg mensen zijn die dezelfde problemen hebben, Citroën pas gaat zoeken naar een oplossing.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Ik heb alleen last (weinig maar toch) van trillen bij het optrekken. Welliswaar alleen bij fors optrekken.
Mijn zevende Citroen is een C5 2.0i 16v break exclusive automaat gris iceland van 09-2006 met lederen zetels en KPH van de C5club
Zoals je aan mijn profiel kunt zien heb ik een Exclusive dus met nog meer opties, standaard , maar ik herken geen van jouw problemen…maar goed ik heb dan ook een andere motor en een 5bak, geen automaat. Er is mij niet helemaal duidelijk wat voor versie jij nu hebt. Welke motor, PhI of PhII? welke automaat, hoeveel kilometers, wat voor trajecten?
(#1) Mijn Xantia met de 2.0HDi110 liep na 100.000kmn ook nog als een zonnetje zonder rammelende hitte schilden oid. Ik heb onlangs begrepen dat het hitteschild op de 2.2HDI16v een modificatie heeft gehad, maar dat was al weer in 2002.
(#2) Aangezien je automaat niet fatsoenlijk functioneert (#5) is het lastig om andere oorzaken voor het trillen bij optrekken te onderzoeken. Normaal gesproken zou ik naar alle onderdelen van de voortrein kijken, wielen, lagers, assen, draagarmrubbers, McPhersons, en ook naar de motorsteunen.
(#3) De airco is bij een Difference, dacht ik, minder complex dan in een Exclusive, maar ook daarmee heb ik geen problemen, ik vraag me af of je licht/zonne-sensor goed functioneerd. Bij de volgende was/wax=beurt moet je eens met een doekje de oogjes schoonvegen.
(#4) Bij veel moderne Diesels zijn er problemen geweest met hogedruk pompen en injectors, in ieder geval Audi, VW, BMW en MB hebben hiervoor diverse terugroepacties gehad. Je kunt even nazoeken of er niet toevallig voor de p307/p407 klachten zijn mbt onregematig lopen van de motor. Ik ben ze niet tegen gekomen, ook niet in diverse langeduur testen in de media.
Zoals ook al in een ander draadje vermeld, de HDi’s zijn nogal kieskeurig voor wat betreft de motorolie, juist bij lease auto’s wordt op het onderhoud bespaard. De verkeerde olie kan zoegen voor vage klachten mbt loop, distributie, etc.
(#5) Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit N gebruik (ik rijd zwz niet veel automaat, laatste was een Jaguar XK8cabrio, V8 met 6bak maar ook daarin heb je af en toe schokjes) dus vraag ik me af of je bak ook schokt in D, R of P. Ook mijn handbak staat nooit in z’n vrij, dus waarom zou je een automaat in N zetten : .
Mocht je op zoek gaan naar andere ervaringen met deze bak, ik meen dat er twee verschillende 4bak automaten in de C5 worden gebruikt, in de2.2HDi zit er eentje van ZF. Inmiddels zijn deze bakken verdwenen ten gunste van de 6-bak automaat van Aisin. Volgens mij is het een inherent probleem met automaten.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ik heb ook last van iets trillen bij optrekken, wat minder wordt als je iets meer gas geeft, dus de frictie iets meer laat slippen. Ik denk dat het van de druklager komt, maar weet het niet zeker. De koppeling moet er toch maar een keertje uit.
eviltwin schreef:(#3) De airco is bij een Difference, dacht ik, minder complex dan in een Exclusive, maar ook daarmee heb ik geen problemen, ik vraag me af of je licht/zonne-sensor goed functioneerd. Bij de volgende was/wax=beurt moet je eens met een doekje de oogjes schoonvegen.
Waar zitten die oogjes dan, Eviltwin ?
In de voet van de binnenspiegel (aan de glaszijde uiteraard):
een regensensor en een lichtsensor.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ok, om het verhaal dan compleet te maken.
Ik rijd een Phase I C5 Break 2.0 HDI (80 Kw) Automaat (4-bak). Ik heb geen idee welke bak dat is maar volgens mij dezelfde als in de 2.2 ligt.
Ik heb geen last van schokken als de automaat in een andere stand dan N staat.
Het trillen bij optrekken is hier al vaker besproken, er is geen oplossing voor. Mijn lease C5 wordt dealer onderhouden en krijgt dus volgens de eisen van de fabrikant zijn olie en alle zaken die bij het normale onderhoud horen. Je kan veel zeggen van lease auto’s maar deze worden altijd dealer onderhouden.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
De 2.0 4bak is niet dezelfde als de 2.2 4bak
DW10ATED (2.0HDi 80kW)
AL4 20TP43
AL4 20TP94
Een bak van PSA+Renault, met Siemens electronica
DW12TED4 (2.2HDi16v 101kW)
ZF 4HP20
ZF 20HZ20
Een bak van ZF dus.
Hoeveel km heeft je C5 gedaan? ik ga er altijd vanauit dat 120.000km het maximum is zonder groot onderhoud.
Lease auto’s worden vaak dealer onderhouden, maar dat wil niet zeggen dat het volgens de voorschriften gebeurt, de leasemaatschappijen beknibbelen op onderhoud, de garage moet voor ieder wissewasje bellen of het wel vervangen/gerepareerd mag worden. Daarnaast is de ene dealr de andere niet.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Re: Kleine dingen die (schijnbaar) niet op te lossen zijn
Ken alle problemen behalve de naggel (heb een C5 diff I, benzine 2.0 aut. 2003)
-De rammel is vermoedelijk het gevolg van losse pijp van het dubbelwandige uitlaatspruitstuk. Tot nu toe is mijn dealer er niet in geslaagd dit op te lossen.
-Schokken bij optrekken is bij mij in de loop ontstaan na 40000 km. Dit is nu zo erg (mn 3e versnelling aut.) dat ik geen slagroom meer kan vervoeren; kom dan met boter thuis. Dealer (a’foort) erkent dat dit een niet te verhelpen C5 kwaal is.
-af en toe blaast mijn verwarming ongevraagd hete lucht naar binnen terwijl het buiten warm is. Dit gaat bij mij meestal over als de AUTO stand wordt ingeschakeld.
-Schokken in N stand ontstaat doordat de motor niet regelmatig stationair draait (ook een C5 kwaal), ondanks afstelling, en hierdoor in de motorophanging (rubber) gaat schudden agv de toerentalwisselingen. Zodra in D-stand gezet wordt de motor belast via de hydraulische koppelomvormer die dan als “demper” functioneert.
Of citroen hier iets aan gaat doen betwijfel ik. Het valt nu eenmaal niet in de categorie ontploffende brandstoftanken of ander letselschade danwel megamerkschade veroorzakend onheil.
Bas schreef:Ik heb nu sinds iets meer dan een jaar een lease C5. Het betreft hier een break, 2.0 HDI automaat Difference II dus met veel opties.
Nu ben ik in dit jaar een aantal dingen tegengekomen die schijnbaar niet op te lossen zijn en er komen langzaam aan wat andere dingetjes bij.
1. Rammel in de motor bij het optrekken, zo tussen de 1800 en 2200 toeren alsof er iets vibreert in de motor, hier hebben ze het hitteschild al een keer voor bijgebogen waardoor het eventjes voorbij was maar het is later weer teruggekomen.
2. Trillingen bij optrekken, dit heb ik hier al vaker gehoord en kan niet opgelost worden. Het is een bekend probleem bij Citroën in Parijs maar ze kunnen er niets aan doen.
3. Airco die het in de automatische stand niet goed doet, het gaat hier dan om het feit dat mijn climate control vrij snel (en goed) het interieur op de gewenste temperatuur brengt maar daarna moeite heeft om deze temperatuur fatsoenlijk te beheersen. Dus krijg je bij koud weer ineens ijskoude lucht naar binnen omdat de binnentemperatuur te hoog wordt en andersom, warme lucht wordt naar binnen geblazen als het buiten warm is. Dit is ook een bekend probleem bij Citroën in Parijs maar staat niet hoog op de prioriteitenlijst.
4. Diesel nagelt. Mijn diesel motor lijkt steeds meer lawaai te maken, vooral bij stilstand. Schijnbaar is hier niets aan te doen, het wordt veroorzaakt doordat de onderdelen in de motor die meer bewegingsruimte hebben doordat de onderdelen ingesleten zijn. Dit hoort schijnbaar te gebeuren na een tijd.
5. Schokkende auto bij stilstand. Dit zal waarschijnlijk alleen bij automaten voorkomen. Als ik de auto in stilstand in de Neutrale stand zet, schokt de auto continue. Is geen oplossing voor.
Ik weet niet of de problemen bij anderen bekend voorkomen, wat mij verteld is door de garage is dat, zodra er maar genoeg mensen zijn die dezelfde problemen hebben, Citroën pas gaat zoeken naar een oplossing.
begrijp ik het goed dat het een lease auto is ?
zoniet vind ik dat de dealer alles moet doen om jou te helpen veel dingen lijkt mij kunnen wel worden opgelost maar kosten een hoop geld
ik vind niet dat de klant hier de dupe van mag worden heb je al eens met je dealer erover gehad om bijv een 3e partij te laten kijken
is het wel een lease auto dan vooral de klachten aan de lease maatschapij melden zodat deze druk kan uitoefen op de dealer cq citroen nl
Je kunt met een lease auto toch gewoon naar een ander dealer gaan en die erna laten kijken.
Ik had ook een rammel bij 2000 toeren maar dat bleek de ditibutie riem te zin, klinkt natuurlijk anders dan metaal wat aan het rammelen is ik rijd overigens op gas
Gr. Frank
C5 break 1.8 ligne prestige LPG
Ondertussen zijn we 2 jaar verder. Ik heb de auto nog steeds en rijd met heel veel plezier rond in de C5. Dus misschien even een update:
1. Rammel in de motor—> Bijna helemaal weg. Ik heb een andere dealer en die heeft het hitteschild een aantal keren bijgebogen
2. Trillingen bij het optrekken—> Niet op te lossen
3. Airco—> Staat nu standaard op de niet automatische stand, verder geen oplossing voor. Schijnt een software probleem te zijn wat niet echt hoog op de prioriteiten lijst staat
4. Diesel nagelt—> Niet op te lossen
5. Schokkende auto bij stilstand—> Laat de auto gewoon in D staan.
Er is dus eigenlijk niet veel veranderd, je raakt er aan gewend. Ik heb in de tussentijd heel wat andere auto’s mogen ervaren (huurauto’s) en dan ga je je C5 toch wel meer waarderen….. De ruimte, de rust, het comfort. Dus ik neem de kleine dingetjes voor lief.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Bas schreef:Diesel nagelt—> Niet op te lossen
beter verwoord: is wel op te lossen maar voor wagens die een aanzienlijk aantal km’s gereden hebben is dit niet meer aan de orde.
Is te duur volgens mijn dealer!! een diesel die nagelt is waarschijnlijk een injector slijtage probleem,en 4 nieuwe injectoren kosten een hoop euro’s
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
eaabos schreef:M.b.t. het rammelende uitlaatspruitstuk:
Mijn C5 Break Exclusive Break Ph. I (2.0 16V) rijdt op gas (G3).
De motor wordt bij gasverbranding warmer dan bij benzineverbranding.
Daardoor is er veel uitzetting in het spruitstuk en gaat ie op den duur rammelen.Een nieuw spruitstuk heeft geen zin want je krijgt na verloop van tijd hetzelfde probleem. Citroen heeft gewoon het spruitstuk verkeerd geconstrueerd.
Ik heb de pijpen vast laten lassen aan de buitenwand. (ca. EUR 50)
Geen problemen meer met rammelen, rijdt als een zonnetje.
Yep, ook bij mij een puntlasje of twee. Opgelost. Kost inderdaad slechts een paar tientjes. Elke ‘goede’ dealer kent deze oplossing al lang.
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Bij mij ook (picasso) Oldenhage heeft het gelast, en nu heb ik geen last meer.
Ik zal de tip aan de hand doen van mijn garagist. Ze gaat 22 september weer terug voor een onderhoudsbeurt.
Was ook de eerste keer dat ik kon kiezen wat voor vervangauto ik wilde hebben. Het lijstje:
C1
C3
C4
Picasso
Xantia
ra ra welke is het geworden?
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat