


















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Hoi,
Via via via ben ik getipt op een hele oude diesel die ergens in een schuur staat. De auto komt uit 1978 en volgens http://www.drtheo.nl kom ik dan uit op deze motor: M 22/621 - 2,2 liter diesel. Ik vroeg me af hoe deze motoren ‘bekend’ staan, als degelijk of als probleemkinderen Is er iemand op ‘t forum die een CX met zo’n motor heeft? Volgens mij heeft de auto al lang niet gereden, maar de motor startte direct toen ik vanmiddag even gekeken heb. Nou afijn, let’s see
Alvast dank!
Way out in the water, see it swimming.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Kijk dat zijn de mooie, de schuurvonsten, en die 2200 staat vooral bekend om langzaam en verder volgens mij probleemloos.
Heb je geen foto’s gemaakt ??
Mark
CX 2000 pallas ‘78


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Er staat mij bij dat een 2200 Diesel niet het betrouwbaarste blok is, maar de precieze details moet ik schuldig blijven.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Olieverbruik, compressieverlies, olielekkages. levensduur ca. 2 ton voor dat er nieuwe zuigerveren in moeten. Verder redelijk ok. Maar…. met 66 pk niet vooruit te trappen en ook niet écht zuinig. Een 2500 rijdt écht veel beter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Mark Gielen schreef:Kijk dat zijn de mooie, de schuurvonsten, en die 2200 staat vooral bekend om langzaam en verder volgens mij probleemloos.
Heb je geen foto’s gemaakt ??
Mark
Ik heb wel wat foto’s ja, zal ze morgen even plaatsen! Het is niet echt een ‘schuurvondst’ hoor Hij is ook al ‘s voorbij gekomen in het Te Koop draadje. Het is vooral een hok
Het is die blauwe, die met dat GTi stuur. De deuren hebben allemaal roest zoals ik kon zien, maar de beste man heeft een brug en vertelde dat de bodem erg goed was. Korreltje zout toevoegen graag We zullen het wel zien. Ik zal de foto’s morgen even online gooien!
Way out in the water, see it swimming.



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
En tnx graddus en waterman voor de reacties. Langzaam is de rode draad in wat ik tot nu toe heb gehoord
Way out in the water, see it swimming.


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Had iemand al gezegd dat ze extreem langzaam zijn?
Lopen niet vast zoals de vroege 2500 tandwiel distributie diesels, dat dan weer niet. Verder prima op zich. Wel langzaam. Heel langzaam.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Nelis Infra schreef:een hele oude diesel die ergens in een schuur staat.
[... ] Volgens mij heeft de auto al lang niet gereden
Weet je welke de condities van dat lange stilstaan waren? Vochtig / geventileerd / heeft de auto af en toe wel gedraaid of een stukje gereden tussendoor - want meestal worden auto’s daar niet bepaald beter van en moet je bovendien bij alle klussen aan remmen en wielophanging etc. met Mr. Koevoet en speciaal gereedschap 0001-T* in de weer. Dat betekent in dat geval dus veel extra arbeidsuren op de onderhoudsfactuur, die je beter aan iets constructiefs zou kunnen gaan besteden.
Sorry Niels, niet dat ik negatief wil zijn, maar het is ‘t wel waard dit mee te nemen in de beslissing.
* Vuisthamer
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Goed punt. Ik ‘weet’ dat de auto altijd binnen heeft gestaan, laatste drie weken buiten. En meneer vertelde dat hij de motor af en toe wel gestart heeft, maar ja nogmaals: zout, zout, zout Negatief ben je niet hoor, constructivisme wordt gewaardeerd!
Way out in the water, see it swimming.



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Mark Gielen schreef:[..]
Heb je geen foto’s gemaakt ??Mark
Foto’s:
Way out in the water, see it swimming.








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Man, wat een mooie KLEUR!!! Bleu Polaire als de lak origineel is. Zeer zeldzaam (maar een stuk of 10 van in NL). En ik kan me zo voorstellen dat die waarschuwingen mbt ‘langzaam’ jou juist als muziek in de oren klinken ))



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Ik had zelf het idee dat het ‘geverfd’ was… Wat gebeurt er met originele lak namelijk? Bladdert deze ook af? Er zijn hier namelijk (kijk naar de bovenkant van het voorruit) van die typische verf-afbladder-stukken te zien. Ik heb ook nog een fotootje gemaakt van het chassisnummer (links voorin het motorruim), maar daar staat dus de kleur niet in. Maar dit is off-topic realiseer ik me nu, want het ging me voornamelijk even om de motor die voorin ligt. Mijn zwager is nl. monteur en die ging ‘s uitzoeken hoe deze blokken bekend staan. En vandaar dat ik ‘m even een handje wou helpen
Way out in the water, see it swimming.























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
In het ‘ergste’ geval ‘gooi’ je er toch een 2500 plat dieselblok in? (bijna) Net zo origineel en rijdt een stuk relaxter.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Och, langzaam maakt mij persoonlijk niet zoveel uit, vandaar dat het me ook voornamelijk om de degelijkheid en reputatie van de blokken gaat. Ik rij een Berlingo 1.9D, ook niet vooruit te slaan
Way out in the water, see it swimming.
afbladderende lak kom je vaak tegen bij die bouwjaren. Dak en motorkap zijn vaak bijne helemaal kaal (tenminste de wat snellere modellen )






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Niels, je moet niet alleen aan de motor denken. De motor is niet het tricky gedeelte, ook al kennen ze hun zwakke punten, reeds eerder opgesomd door waterman.
Maar juist het goed beoordelen van de staat van dingen als wielophanging (kogels, rubbers, bussen), uitlaat, motorsteunen, remmen en .... leidingwerk is cruciaal als je wilt inschatten wat deze auto voor je in petto gaat hebben.
O ja, en roest aan bodem en subframe natuurlijk, maar da’s logisch.
Natuurlijk helpt het al voor de beeldvorming als je direct aan de motor kunt zien of deze goed is onderhouden tijdens z’n werkzame leven. Zat er bijvoorbeeld al die jaren gewoon water in het koelsysteem, in plaats van koelvloeistof met z’n beschermende dopes, dan zou ik al vrezen voor de toestand van de koelkanalen en de radiateur. Hoeft niet funest te zijn, maar zorg dat je een compleet beeld krijgt van de toestand van die auto, dus niet alleen een technische zwager/neef/buurman laten kijken naar de motor!
Maar…. was jij niet eigenlijk op zoek naar een Prestige met leer en automaat???
(of wordt deze diesel je wellicht aangeboden voor een “schijtprijs”)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D