Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik heb met een Duits hok ook een keer een soortgelijk koelingsprobleem gehad…. Water liep/spoot eruit als het turbodieselblok warm was en verdampte vrijwel direct, dus van lekkage geen spoor, tot ik in de file kwam en mijn temperatuurmeter op zag lopen. Bleek een gare slang te zijn!
CX rijden heeft zijn charmes en zijn nukken…. Af en toe kost het wat, maar daar krijg je ook een hoop voor terug! En daarbij, er moet een keer een punt gaan komen dat je de meeste belangrijke kostenposten wel hebt gehad, daarna wordt het allemaal wat overzichtelijker! Kan dit beamen bij mijn eigen Limousine.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Mulder schreef:Eens, in principe. Maar dit is ook precies hoe het begrip ‘bodemloze put’ ooit is ontstaan… ‘Jouw’ argument heb ik al een paar keer gebruikt. Er is het afgelopen halfjaar al voor 3000 euro aan onderhoud gepleegd en als er nu weer een dikke rekening zit aan te komen houdt het gewoon op.
Je hebt helemaal gelijk: bij afhankelijkheid van garages is de rek er natuurlijk veel sneller uit. Ik denk dat een fors aantal van de CX’en die dit forum bewonen niet zou rondrijden als de eigenaren geen handige sleutelaars en lassers zijn. Subframes vervangen etc is natuurlijk niet echt een economisch aantrekkelijke bezigheid. Zelf hoor ik meer tot de categorie van best handige sleutelaars die het principe huldigt dat alles zelf te doen is (soms zelfs beter) mits goed voorbereid en de middelen (gereedschap, ruimte etc) aanwezig zijn. En ik neem ruim de tijd. De tijd dat ik in een donkere garage zonder electra op kerstavond een koppakking verving is voorbij. Verder hanteer ik het principe dat des te minder je de CX gebruikt des te minder je hoeft te sleutelen (en daarin verschillen we). Mijn laatste reparatie was vorig jaar november het vervangen van een achterdraagarm. Bij mij speelt het gezinsleven en tig andere hobbies namelijk ook een rol.
He Freek,
Ik heb in een verloren kwartiertje uit nieuwsgierigheid maar eens die 44 pagina’s met belevenissen met de trdt2 gescanned. En dan besef je hoeveel je al met je nieuwe aanwinst hebt meegemaakt. Het tempo van een dagelijkse soap is lager. En als het nou allemaal is terug te voeren op een hele slechte auto kan je je er nog iets bij voorstellen maar je maakt echt van alles mee: 2 of3? x schade, een lekke band, gesmolten kabelboom, etc, etc en dat in een paar maanden. Eigenlijk onvoorstelbaar. Mijn laatste echte schade (incl door anderen) was 25 jaar geleden en ik rij toch echt veel (maar morgen kan het geheel ander liggen..). Maar dit is zoveel dat ik het me goed kan voorstellen dat dat een soort geestelijke belasting wordt. Ik denk dat je financieel nog steeds aan de redelijke kant zit, maar het aanschaffen voor dit bedrag van een perfecte auto is wel even anders dan van het een in het ander rollen. Ik hoop echt van harte dat het dit keer meevalt. Het zou goed zijn als je er even afstand van kan nemen zodat het weer wat dragelijker wordt. Want op zich is een koppakking bij een turbodiesel geen uitzondering. Alleen is dat nu inderdaad niet het goede moment. Is het geen optie om deze CX een paar maanden in de stalling te zetten? We moeten nog maar niet denken aan de echte kwalen van het trd t2 blok (want ook dat is niet uit te sluiten bij koelwaterverlies..). Veel sterkte bij het nemen van beslissingen, Freek
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heeft de cx-club sleutelcursussen? Zo niet, word dan lid van de ds-club. Ik kan niet in je portemonnaie kijken, maar ik kan het me alleen maar permitteren in oude, hydraulische, citroens (nu een sm) te rijden, door behalve het plaatwerk alles zelf te doen (onderwijs he…), en met plezier (ik zie het ook als een uitdaging).
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben ‘t best met Jantje eens. Ik heb ook het ” geluk” dat ik ” alles” zelf kan, want anders zou ik zeker geen SM kunnen rijden. Ondanks dat ik eigenlijk alles zelf doe en het ook niet heel erg vind om het te doen rijd ik niet meer dagelijks in een ouder citroenmodel. Die dingen zijn gewoon te onbetrouwbaar voor wat ik met een auto wil doen. Zo onbetrouwbaar dat zelfs IK gek werd van alle kleine en grote reparaties die nodig waren om ze rijdend te houden. Met geen enkele DS of CX heb ik ooit 10.000 km tussen 2 beurten kunnen rijden zonder dat er iets kapot ging.
Door zelf te sleutelen kun je veel geld in je zak houden en relatief voordelig in een (semi)klassieker rijden. Kun je dat niet, dan kan je er op leeglopen en ik kan mij heel goed voorstellen dat je dat heel snel zat gaat worden.
Echter… een bmw 5-serie of volvo V70 zijn ook niet zaligmakend. Een beetje beurt is inderdaad te regelen VANAF 1000 euro, en als er tussentijds iets elektronisch stuk gaat ben je flink het bokje…
Eigenlijk is de moraal: Niet zelf (kunnen) sleutelen = bloeden….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De voorgaande posts kan ik geheel onderschrijven. Ik heb het hier al vaker geroepen maar voelde me dan roepende in de woestijn en en dan volgden er direct posts van eigenaren die hier heel anders over denken. Ook ik heb een tijdje gedacht dat ik een uitzondering was met een perfecte CX. Maar na 10 jaar krijg je toch wel een beter beeld over de dagelijkse betrouwbaarheid. En al zou je het allemaal kunnen betalen: vaak naar een afgelegen specialist rijden en weer wat vrije uren opofferen als het eigenlijk niet kan gaat echt vervelen. Zelf sleutelen heeft alleen maar voordelen (en dan heb ik het niet over lassen of koppelingen vervangen): leuk, al doende leren, geld verdienen, en veel voldoening. Onderschat ook niet dat je hierdoor je auto leert kennen: tijdens het kleppen stellen kijk je ook even naar de staat van de slangen etc.En door prefentief onderhoud wordt de CX weer betrouwbaarder. De garagist zal zich uit efficiency overwegingen beperken tot die ene klus (uitzonderingen daargelaten!). Maar goed het is een beetje off-topic…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Concluderend: Je moet zelf kunnen (en willen) sleutelen of een groot budget hebben als je in een oude Citroën wil rijden.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
freek schreef:De garagist zal zich uit efficiency overwegingen beperken tot die ene klus (uitzonderingen daargelaten!).
Ja en bij die uitzonderingen wordt het dan vaak meteen weer….... “duur”! (tussen aanhalingstekens!) want er valt altijd wel iets te ontdekken dat ook meegenomen zou moeten worden.
Maar goed, daar worden de intervallen van de problemen meestal wel een stuk groter van, al kun je helaas nooit alles voorzien en voorkomen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
jantje1948 schreef:Heeft de cx-club sleutelcursussen?
Beetje off-topic, maar dat zijn we toch al…
Heeft de CX-club er wel eens aan gedacht om sleutelcursussen te organiseren? Vast wel… De technische meetings hebben ws deels een educatief doel. Maar hoe gezellig ze ook zijn, die meetings zijn te massaal om een aantal mensen echt wat sleutelkennis bij te brengen.
Ik zou dolgraag de meeste klussen zelf willen doen en ik heb niet bepaald twee linkerhanden. Soms lukt het me wel om kleinere problemen op te lossen. Maar als ik iets groters aanpak dan loop ik vaak al snel vast, bijvoorbeeld omdat ik iets niet los krijg. De moed zinkt me dan in de schoenen en dan ga ik er maar weer mee naar de specialist.
Zonder te weten hoe de DS-club dit aanpakt, kan ik me voorstellen dat je met zo’n 7 mensen bij elkaar komt om een probleem aan te pakken. Bijv. een CX met een lekke koppakking of een verrotte ADAL. Met een ervaren klusser of monteur erbij een hele dag met elkaar klussen, iedereen hands-on ervaring opdoen. Zodat je leert hoe je problemen moet oplossen en je meer zelfvertrouwen krijgt.
Een andere vorm kan zijn zoals de XM-club sleuteldagen organiseert.
Ideeën spuien is één ding, organiseren is iets anders. Voor organiseren heb je mensen nodig. Nou vooruit, als het idee aanslaat, wil ik best helpen het van de grond te trekken.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik ben afgelopen zondag voor het eerst naar een technisch evenement van de CX-club geweest, maar het is inderdaad vooral gezelligheid, kletsen, junkfood eten en verder wel gedegen technische keuringen en advies. Zelf sleutelen is er eigenlijk niet bij.
De DS-club is verdeeld in regio’s. Ik ken de andere regio’s niet, maar de regio NH heeft een goede werkplaats in Kudelstaart waar maandelijks echt gesleuteld wordt. Daar heb ik alles geleerd wat ik over auto’s weet. Helaas is er op CX-gebied niet iets vergelijkbaars dus.
Overigens heb ik m’n CX gekocht met het idee om (bijna) al het onderhoud uit te besteden, en mijn beperkte sleuteltijd aan m’n DS te wijden. Helaas levert dit wel aanzienlijke rekeningen op. Maar ik heb gewoon geen tijd, kennis en plek om alles aan de CX zelf te doen. Het lukt mij (tot nu toe) gelukkig wel om gemiddeld 10.000 km te rijden tussen onderhoud, kleine dingetjes die ik over het algemeen zelf oplos daargelaten.
Nog on-topic: ik denk inderdaad dat het erg zonde zou zijn van alle geinvesteerde tijd en moeite om de Break nu te verkopen. Juist nu heb je eigenlijk al het onderhoud wel zo’n beetje gehad…
par eXeMple! schreef:
Ideeën spuien is één ding, organiseren is iets anders. Voor organiseren heb je mensen nodig. Nou vooruit, als het idee aanslaat, wil ik best helpen het van de grond te trekken.
Ik zit al langer aan zoiets te denken,ik zal een PB-tje sturen,anders dwalen we teveel van het onderwerp af.
@Mulder neem geen overhaaste beslissingen,als ik het idd.allemaal goed opvat dan zit er al voor een klein vermogen in jouw CX.
Het zou nu weggegooid geld wezen als je de auto nu zal verkopen,misschien wel een idee wat er al werd gezegd zet de auto voorlopig even in opslag.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
fluidphreak schreef:Het lukt mij (tot nu toe) gelukkig wel om gemiddeld 10.000 km te rijden tussen onderhoud, kleine dingetjes die ik over het algemeen zelf oplos daargelaten….
Kijk, daar zeg je het zelf al. Er is eigenlijk altijd wel iets. Mooi dat je dat zelf kunt fixen, want als je die kleine dingen ook mee moet gaan tellen wordt het een veel duurder verhaal. Laat ik, geheel off-topic, even de boekhouder uit gaan hangen. De afgelopen 2,5 jaar heb ik 81.000 km gereden met een bmw 520i uit 1983. Een 6 cilinder injectie, op gas ( lpi installatie). Dat heeft, incl. alle reparaties, onderhoud, banden, brandstof en verzekering niet meer dan zo’n 15 cent per km gekost. Onlangs heb ik de auto verkocht met 150.000 km op de teller voor 3500 euro. Met mijn Cx’en en Ds’sen heb ik, ondanks dat ik toen nog in het autowereldje werkzaam was, nooit voor minder dan ca 22 cent per km gereden. Mind you, ik doe dus alles zelf.
Wat heeft dit nu met het verhaal van meneer mulder te maken? Nou het volgende:
Reken eens uit wat de cx per km kost met alle kosten die nu gemaakt zijn, en reken eens uit wat hij gaat kosten per km als je er nog eens 50.000 km mee zou gaan rijden. Vergelijk dat eens met de km kosten van een moderne auto, of met de km kosten van een leasebarrel waar je privé mee mag rijden ( dus, bijtelling + eventuele eigen bijdrage).
Het moet mogelijk zijn om een goede vergelijking te maken, rekeninghoudend met eventuele kosten die in de toekomst nog aan de cx te verwachten zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Plus, ik blijf het zeggen, het ***-gevoel dat je steeds weer verrast wordt door een probleem. Dat gaat echt knagen, zeker bij de andere helft van het huishouden.
@Leontien: mijn opmerking over de garage moet je zeker niet persoonlijk opvatten. Ik kan me zeer goed verplaatsen in de situatie waarin jullie als specialisten verkeren: bij een CX (of willekeurig iedere andere oude auto) gaat het altijd om meer dan zomaar een beurtje met wat reguliere slijtagedelen. Al is het maar een afbrekende bout o.i.d. En dan moet je volgens mij vaak op eieren lopen: of je kijkt niet verder dan je neus lang is of je moet de klant slecht nieuws brengen omdat je toch wat meer hebt gevonden en de kosten wat hoger liggen dan gedacht. En die klant wil het liefst vooraf een prijsopgave zodat hij weet waar hij aan toe is….
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
par eXeMple! schreef:jantje1948 schreef:Heeft de cx-club sleutelcursussen?
bijvoorbeeld omdat ik iets niet los krijg.
Gewoon slaan!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
@Waterman, wat je vergeet in je verhaal…. een stukje emotie. Ik heb het ook geregeld weer geprobeerd, dan was ik al het gerepareer en gesleutel weer beu en ging ik weer voor een nieuwe/nieuwere/modernere auto, maar ik ben er tot op heden iedere keer weer van terug gekomen. Zo ook met mijn Xantia.
Mulder, succes met overwegen iig!!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa