Hallo Allemaal!
Vanaf volgend jaar wil ik een half jaartje in Frankrijk gaan studeren. Aangezien een auto daarbij wel handig is, leek het mij tijd er eentje aan te schaffen.
Het liefst koop ik geen 13 in een dozijn auto, maar eentje met karakter. Een 2cv is dat natuurlijk bij uitstek. Bovendien past hij goed in zijn aankomende habitat . Zelf geef ik weinig om luxe, zo heb ik bijvoorbeeld de redelijk moderne inbouwkeuken uit ons huis gehaald en vervangen door een paar houten plankjes. Het werkt prima! Dat is volgens mij ook wel een eigenschap die nodig is wanneer je een 2cv rijdt.
Nu weet ik van het mountainbike forum dat informatie inwinnen bij kenners (zoals jullie), over het algemeen erg verstandig is. Ik heb al menig persoon kunnen helpen bij de aanschaf van een mountainbike omdat je sommige dingen pas weet als je een tijdje in een wereldje meeloopt.
Daarom hoop ik ook op wat aanwijzingen van jullie. Bijvoorbeeld deze 2cv vind ik er erg mooi uitzien. Ik heb echter totaal geen idee hoe of wat.
Is het zijn geld waard, komt er veel onderhoud bij kijken (of is dat net als met iedere auto een kwestie van geluk/pech)? Ikzelf vind onderhoud erg leuk, alleen zijn er natuurlijk dingen die ik simpelweg niet kan. En als laatste, wat rijdt een eend maximaal?
Bedankt voor de eventuele hulp!
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Beste Juliett,
leuk dat je zo enthousiast bent over ‘n Eend! ‘t Is ook ‘n waar genot om er in te rijden, en al helemáál in Frankrijk. Als je geen verstand hebt van de zwakke plekken van ‘n Eend (met name toch wel roest…), dan zou ik sowieso altijd iemand meenemen die echt verstand heeft van Eenden als je er één gaat kopen. Er valt dus ook weinig zinnigs te zeggen van de rode Eend die je te koop hebt zien staan. Op de brug door ‘n expert laten bekijken geeft je pas ‘n goed antwoord op die vraag. Uiteraard kun je ook bij ‘n góede Eendenspecialist een Eend kopen. Vaak wel iets duurder dan bij ‘n particulier, maar als ‘t bedrijf goed bekend staat, zul je minder snel ‘n kat-in-de-zak kopen… Keer op keer blijkt toch maar weer dat mensen voor ‘n Eendje vallen die er zo op ‘t eerste gezicht knap bijstaat: mooi in de lak, etc. Maar da’s bij ‘n Eend minder belangrijk: De koets en ‘t chassis moeten niet al te zeer (of ‘t liefst helemaal niet) aangeroest zijn op APK-afkeurpunten. Qua techniek zijn ze tamelijk onverwoestbaar. En móchten er toch reparaties nodig zijn: dat kan vaak relatief goedkoop. Voorbeeldje: Een roestvrije, maar doffe eend met ‘n slechte motor kun je dus beter kopen dan ‘n prachtig glimmende. Zo’n motor is relatief eenvoudig te vervangen en om ‘n niet-mooi uiterlijk rijdt-ie wel. En laswerk aan de koets of ‘n chassiswissel kost je toch al gauw ‘n vermogen…
Ik rij overigens met mijn Eend/ Dyane tussen de 1:15 en 1:18 (afhankelijk van rijstijl/ traject e.d.).
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
En inbouwkeuken vervangen voor plankjes? Mmm, als deze eend een half jaartje mee moet en hij rijdt goed, dan volstaat denk ik het goed kijken naar het chassis. De meeste eendjes van deze leeftijd hebben hun originele chassis niet meer. Zo te zien is deze eend al wel eens opgeknapt, dus met een beetje geluk zit er een goed chassis onder.
Eendjes zijn wel wat onderhoudsgevoelig met name op het roestgebied. Technisch zijn ze beter dan ze er uit zien en je kunt er zo ongeveer een aardappelveld mee omploegen.
@ Frank
Mooi verhaal met goede aanknopingspunten. Het belang van een roestvrije auto is nu wel duidelijk. Het regelen van een specialist is helaas wat lastig. Ik ben omringd door geen-verstand-van-auto mensen. Opzich hele aardige mensen, het jammere is alleen dat ze niet kunnen helpen bij de aanschaf van een auto. Vandaar dat je verhaal over betrouwbare handelaren wel goed klinkt, heb je daar wellicht een voorbeeld van?
En wat betreft ‘maximum’ bedoelde ik eigenlijk de snelheid, al valt het verbruik mij ook mee! Niet dat ik zo’n snelheidsduivel ben, maar ik wil er wel graag mee op de snelweg en dan moet je geloof ik minimaal 60 kunnen.
@ Puffel
Aardappelveld…. Ook hier de nadruk op het chassis, daar zal ik dus nadrukkelijk naar moeten vragen. Wat betreft de houten plankjes; het lijkt mij dat eenden niet echt comfortabel zijn. Geen verwarming heb ik begrepen, en wanneer je door plassen rijdt stopt de rem (?). Vandaar mijn plankjes opmerking, ik ben een fan van simpele ouderwetse dingen. Liever een pick up dan een ipod, liever een typemachine dan een pc, liever een fluitketel dan een waterkoker etc etc.
Totaal aantal Berichten: 164
Geregistreerd: 29-05-2006
- 2CV 6 Spécial S6
- Dyane 6 Commerciale
- Xantia 1.8i 16v automaat
- GS/GSA Club
- BX 16 TZI
Ik weet eigenlijk niet of ik hier op ‘t forum “reclame” mag maken voor wat goede bedrijven zijn. Ik zal je wel even ‘n pb sturen.
Max. rijdt een Eend met gemak rond de 100/110 hoor (op de snelweg met de stroom mee). Alleen bij écht wind tegen en zodra je niet ‘t voordeel van de “zuiging” van ‘t overige verkeer hebt zoals op de snelweg) wil ‘t wel ‘ns onder de 100 blijven… Je moet alleen niet schrikken van de herrie. Maar dat went hoor
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hoi Juliett,
Welkom op ons forum en wat een leuk idee! Zelf rijd ik inmiddels 10 jaar (in de zelfde) 2cv en ik kan je vertellen dat elke kilometer een feest is.
Over het comfort, toen ik een paar maanden geleden mijn XM verkocht (de lol was er af, te nieuw, te saai…) was ik aangewezen op mijn AX. Nadat ik in op een zaterdag zo’n 650km had gereden heb ik zondag met een rotgang mijn eend uit de garage getrokken toen ik nog eens 200km moest afleggen. Wat een opluchting, eindelijk on ik mijn benen week kwijt!
Snelheid en geluid is niet altijd bepalend voor comfort. Daarbij komt dat je een eendje gemakkelijker zijn oncomfortabelheden vergeeft dan een redelijk modern oud hokje zoals een AX.
Aankooptips? Neem iemand mee! En vergeet niet dat een eend met een kersverse APK een zwaar krokant chassis kan hebben. De keurmeester kijkt naar gaten en kijkt vanaf de onderkant. Ik heb eendjes gezien waarbij het deel chassis voor het schutbord gewoonweg opgelost was, en dan staat het zaakje dus gewoon op doorbuigen. En jawel, hier zat een apk op.
Uit welke omgeving kom je? Wellicht kan een forumlid je helpen! (hierbij bied ik mij aan voor de regio Friesland)
V.w.b. je voorbeeld-eend, een eend met een nette koets en een strak chassis is altijd 3000 euro waard! Maar foto’s zeggen weinig. Succes!
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Hallo Juliet,
Als eerste welkom op dit forum.
Je wilt een tijdje in Frankrijk gaan studeren, dan neem ik maar aan dat je daar ook gaat wonen. Dan raad ik je toch aan een 2CV in Frankrijk te kopen en zolang je daar woont op Frans kenteken te blijven rijden. Dat scheelt gewoon geld. Ten eerste zijn die autootjes daar iets goedkoper in aanschaf en ten tweede zijn de vaste lasten daar een stuk minder.
Aan het einde van je studie, wanneer je weer naar NL komt, neem je de auto gewoon mee. Een eend invoeren van 25 jaar of ouder kost geen drol of je verkoopt hem daar weer. Anders zijn er in NL genoeg liefhebbers die hem van je willen overnemen. Een goede eend staat niet lang te koop.
Ik woon in de kop van overijssel (Steenwijk). Stuur maar een PM als je advies of begeleiding nodig hebt.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Mooi idee, eentje kopen in Frankrijk. Maar hier zijn ze echt niet goedkoper dan in Nederland.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
hendrik69 schreef:Dan raad ik je toch aan een 2CV in Frankrijk te kopen en zolang je daar woont op Frans kenteken te blijven rijden. Dat scheelt gewoon geld. Ten eerste zijn die autootjes daar iets goedkoper in aanschaf en ten tweede zijn de vaste lasten daar een stuk minder.
Datvalt nog maar helemaal te bezien. Jonge bestuurders betalen zich in Frankrijk vaak behoorlijk blauw aan verzekering en een oldtimerverzekering is in veel gevallen pas mogelijk als je ouder dan 25 bent en een andere auto voor dagelijks gebruik hebt. Daarbij zijn goede 2 cv’s in Frankrijk eigenlijk net zo duur als in NL en de wagentjes die goedkoper zijn dan bij ons daar mankeert vaak de hele wereld aan. En die vaste lasten…. een eend weeg nog geen 600 kilo. Ik denk niet dat die paar euro wegenbelasting een probleem zal gaan worden
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Wanneer je keukens gaat slopen om te vervangen voor planken om een levensstijl uit te willen dragen dan wil je toch niet in een opgeknapte nette burgelijke Nederlandse 2cv rijden.
Dan ga je voor een echte Frans exemplaar met gebruikssporen. Waar nog de typische authentieke 2cv-geur in hangt etc. Een exemplaar waar met wat fantasie nog een verhaal bij te verzinnen is en die gewoon altijd als dagelijks vervoersmiddel is ingezet.
Dat zijn de eenden met karakter!
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005
- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Ook al eens aan een dyane gedacht?
In aanschaf vaak goedkoper dan een eend en net iets meer vermogen/topsnelheid.
Kan overigens wel net zo hard roesten.
Tip, mocht je niemand hebben met enig verstand van autos kan je voordat je bij desbetreffende auto gaat kijken bellen met een citroen garage in de buurt van de aangeboden auto en vragen of je langs mag komen met de auto tijdens de proefrit voor een inspectie.
Vertel dan wel even de verkopende partij dat je dat doet, doen ze dan moeilijk dan is de auto ook niet helemaal zuiver.
Franse eenden zijn over het algemeen niet veel voordeliger dan hier en de Fransoos is over het algemeen vaak ERG positief over de staat en kwaliteit van de aangeboden waar, kans op veel plamuur en kwast en plak werk.
Alvast veel succes gewenst met een eventuele aanschaf en de studie
C’est le Nooord!!!
Totaal aantal Berichten: 257
Geregistreerd: 26-12-2005
- C4 (2004-heden) c4 1.6 coupe
- Jumper 2.2 hdi 150
Of een Ami8 natuurlijk dan heb je helemaal geen 13 in een dozijn auto…..
Kan ook zeer redelijk meekomen met het dagelijks verkeer door iets meer stroomlijn en dus topsnelheid iets hoger.
C’est le Nooord!!!
Totaal aantal Berichten: 1420
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
toniclight schreef:Dan ga je voor een echte Frans exemplaar met gebruikssporen. Waar nog de typische authentieke 2cv-geur in hangt etc.
Jeroen
Hmm in mijn 2cv hangt geen geur, die waait er volgens mij uit als je er wel eens mee rijdt.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
En Juliett, een eend is eigenlijk heel uniek en ongekend comfortabel hoor en elke expert die zegt dat een eend niet verwarmd kan worden zou ik links laten liggen. Gewoon zorgen dat je niet in de file komt (dat is wanneer de verwarming dus niet overhoudt en bij onder de minus veel onder Celcius.)
Ik reed onlangs ook weer eens in de eend en ik blijf me verbazen hoe lekker zo’n ding rijdt. Het is alleen anders en dat is waar veel mensen niet mee om kunnen gaan.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
puffel schreef:Het is alleen anders en dat is waar veel mensen niet mee om kunnen gaan.
Dat is omdat die eend rechtsgestuurd is.
Kou daar kan je je tegen kleden en ik geloof, dat Juliett daar geen problemen mee heeft, zich aanpassen aan zo’n auto.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een schotje onder de voorbank/stoelen maken waardoor de warme lucht weer omhoog komt, dat helpt! En verder, ach, ik heb de afgelopen winter ook gewoon doorgereden in de eend, ik ben toch verdorie geen mietje!