Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
@TRD: Emotie? Dat voel je voornamelijk als dat k*le*eding het weer eens niet doet lijkt mij. Emotie/merkbeleving is natuurlijk erg leuk en belangrijk, maar als het je een substantieel deel van je jaarinkomen kost krijgt je partner meestal last van heel andere emoties. Ook stilstaan op vakantie brengt emoties met zich mee, net als een zwaar tegenvallende garagefactuur.
Ik heb natuurlijk het geluk dat ik een stuk frans/italiaanse emotie in mijn garage heb staan, want voor dagelijks gebruik hebt ik helemaal niets aan/met emotie. Het MOET rijden. Daarom rijd ik nu in een Volvo
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Sja, voor een deel heb je gelijk, maar het ligt er dan dus ook maar aan wat het ene kost en wat het andere kost….
Kortom, Mulder, ga eens aan het rekenen!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Zo zeg, kijk ik even een avondje niet op het forum…
Reken eens uit wat de cx per km kost met alle kosten die nu gemaakt zijn, en reken eens uit wat hij gaat kosten per km als je er nog eens 50.000 km mee zou gaan rijden. Vergelijk dat eens met de km kosten van een moderne auto, of met de km kosten van een leasebarrel waar je privé mee mag rijden ( dus, bijtelling + eventuele eigen bijdrage).
Zal ik zeker doen. Het is lastig uitrekenen wat de CX zou kosten als ik er nog eens 50.000 (2 jaar) mee zou rijden zonder aannames te doen. Zonder mezelf rijk te rekenen denk ik dat ik er wel vanuit mag gaan dat de kosten van dit eerste halfjaar (afgezien van de aanschaf, uit mijn hoofd zo’n 3600 euro) niet maatgevend zijn…
Maar goed, een grove berekening over 5 jaar leert dat een CX (alle huidige kosten plus onderhoudsbudget van 2000 euro per jaar) me tussen de 20 en 30 ct per km zou kosten, een leasebak (20% bijtelling) ca. 35 ct per km en een eigen auto (incl. aanschafbedrag van voor de vuist weg 8.000 euro, verzekering, MRB, onderhoudsbudget van 1000 euro per jaar en afschrijving in 5 jaar) 81 ct per km. Maar ik zie nu in de haast vast vanalles over het hoofd dus ik zal deze rekensom thuis nog eens zorgvuldig maken.
O, had ik al gezegd dat ie nu gvd weer slecht schakelt…? De achteruit is bij een CX standaard al een ramp maar het is nu echt elke keer tanden poetsen geblazen bij het achteruit inparkeren. De 1 gaat ook niet echt soepel, moet echt even doorduwen. Zou m.i. niet moeten mogen, de hele boel is er tenslotte vorige maand nog uitgeweest. Donderdag maar even laten beoordelen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Dat schakelen is voor relatief weinig geld op te lossen…. Neem even contact op met Wendela (garagestmarien op het forum ). De oplossing werkt bij mij perfect!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Koppeling goed afgesteld?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Dat zou wel moeten, maar is dus waarschijnlijk niet het geval. Zal Wendela eens pb-en.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
De tip van LaLeo werkt goed bij mij: eerst in 5 en dan in de achteruit.
Bij mij was het daarvoor ook altijd tandjes poetsen.
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Aha, zal dat straks eens in de praktijk brengen. Wat is eigenlijk de natuurkundige reden voor het uitblijven van tandenpoetsen als je em eerst in 5 zet?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 943
Geregistreerd: 23-08-2005
- CX 2500 D Break
- CX 2000 Pallas
Tja, zo technisch ben ik ook niet. Maar het heeft er mee te maken dat de achteruit niet gesynchroniseerd is.
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan zet je de prise-as stil. Als je daarna redelijk snel naar de achteruit gaat staat die nog steeds stil.
Andere versnellingen ipv 5 werken dus ook, maar van 5 naar achteruit gaat het snelst.
Het lijkt er dus op dat de koppeling niet voldoende vrij komt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Dat klinkt in ieder geval alsof het met afstellen verholpen kan worden.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je de spiebanen van de prise-as licht ingevet hebt wel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Als ik onderstaande quote uit een huiswerkboekje van de Innovam zo lees (je googlet eens wat op prise-as en spiebanen enzo…), dan is dat basiskennis voor elke monteur, ik mag dus aannemen dat dat is gebeurd toen de koppeling vorige maand is nagekeken en de vork is vervangen.
Zorg voordat je de koppeling monteert, dat de onder delen schoon zijn (met name de wrijvings vlakken). Controleer voor het inbouwen van de koppelings plaat of deze soepel over de spie banen van de prise-as schuift. Eventueel moet de priseas licht worden ingevet. Controleer verder keerringen of andere afdichtingen. Bij montage van de koppelingsplaat is het verstandig om een prise-asdummy te gebruiken. Monteer verder de koppelingsplaat, drukgroep en eventueel het druktreklager volgens fabrieksvoorschrift.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mulder schreef:Zo zeg, kijk ik even een avondje niet op het forum…
Reken eens uit wat de cx per km kost met alle kosten die nu gemaakt zijn, en reken eens uit wat hij gaat kosten per km als je er nog eens 50.000 km mee zou gaan rijden. Vergelijk dat eens met de km kosten van een moderne auto, of met de km kosten van een leasebarrel waar je privé mee mag rijden ( dus, bijtelling + eventuele eigen bijdrage).
Zal ik zeker doen. Het is lastig uitrekenen wat de CX zou kosten als ik er nog eens 50.000 (2 jaar) mee zou rijden zonder aannames te doen. Zonder mezelf rijk te rekenen denk ik dat ik er wel vanuit mag gaan dat de kosten van dit eerste halfjaar (afgezien van de aanschaf, uit mijn hoofd zo’n 3600 euro) niet maatgevend zijn…
Maar goed, een grove berekening over 5 jaar leert dat een CX (alle huidige kosten plus onderhoudsbudget van 2000 euro per jaar) me tussen de 20 en 30 ct per km zou kosten, een leasebak (20% bijtelling) ca. 35 ct per km en een eigen auto (incl. aanschafbedrag van voor de vuist weg 8.000 euro, verzekering, MRB, onderhoudsbudget van 1000 euro per jaar en afschrijving in 5 jaar) 81 ct per km. Maar ik zie nu in de haast vast vanalles over het hoofd dus ik zal deze rekensom thuis nog eens zorgvuldig maken.
Die berekening moet je dan snel aan mevrouw Mulder laten zien!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
25trd schreef:Dat schakelen is voor relatief weinig geld op te lossen…. Neem even contact op met Wendela (garagestmarien op het forum ). De oplossing werkt bij mij perfect!
De klacht die meneer Mulder hier beschrijft heeft niets met een paar schakelstangetjes te maken, maar eerder met een koppeling die niet vrijkomt. Na montage van een nieuwe koppeling is het niet ongebruikelijk dat deze nog eens na-gesteld moet worden. Kortom: geen reden tot paniek en ook nog geen reden om een complete set schakelstangen te bestellen lijkt mij
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste