Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mulder schreef:Maar goed, een grove berekening over 5 jaar leert dat een CX (alle huidige kosten plus onderhoudsbudget van 2000 euro per jaar) me tussen de 20 en 30 ct per km zou kosten, een leasebak (20% bijtelling) ca. 35 ct per km en een eigen auto (incl. aanschafbedrag van voor de vuist weg 8.000 euro, verzekering, MRB, onderhoudsbudget van 1000 euro per jaar en afschrijving in 5 jaar) 81 ct per km. Maar ik zie nu in de haast vast vanalles over het hoofd dus ik zal deze rekensom thuis nog eens zorgvuldig maken.
Vergeet in de berekening van de CX kosten vooral niet om een post “carrosserie onderhoud” mee te nemen, want daar ga je in 5 jaar tijd absoluut een keer tegen aanlopen bij een CX break. En, reken ook een post afschrijving mee op die auto.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Van mij mag hij, maar dat heb ik ook gezegd, inderdaad. Het heeft niets met het schakelstangengebeuren van doen.
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
waterman schreef:@TRD: Emotie? Dat voel je voornamelijk als dat k*le*eding het weer eens niet doet lijkt mij. Emotie/merkbeleving is natuurlijk erg leuk en belangrijk, maar als het je een substantieel deel van je jaarinkomen kost krijgt je partner meestal last van heel andere emoties. Ook stilstaan op vakantie brengt emoties met zich mee, net als een zwaar tegenvallende garagefactuur.
Ik heb natuurlijk het geluk dat ik een stuk frans/italiaanse emotie in mijn garage heb staan, want voor dagelijks gebruik hebt ik helemaal niets aan/met emotie. Het MOET rijden. Daarom rijd ik nu in een Volvo
Dit is volgens mij de beste samenvatting die ik ooit gelezen heb! Volgens mij moet je inderdaad een schifting maken tussen een CX voor de ‘leuk erbij’, en een CX die dagelijks MOET lopen. Ik ben wat dat betreft een newbie hoor, maar ik heb afgelopen jaar 20.000 km (and counting) in mijn Berlingo gereden, met in totaal 620 EUR aan onderhoud. Ik weet niet of het veel is, maar één ding is zeker (zo vertelt ook de garage mij), deze Berlingo met zijn 1.9D motor is niet te verwoesten (mits onderhouden en ‘normaal’ rijden). De Berlingo start al-tijd. Een heerlijk, veilig gevoel! Een CX is natuurlijk gewoon een oude auto en heeft in die lange tijd dat ze rondrijdt natuurlijk heel wat techniek aan zich voorbij moeten laten gaan. Ik vind het heel dapper dat je een CX voor dagelijks gebruik gebruikt, maar ik zou bijna zeggen: natúúrlijk komt er stevig onderhoud bij kijken! En waterman, graddus, daan, garagestmarien, La Léo en nog veel meer mensen hebben zóveel verstand van deze techniek, dat ze sneller dingen zelf kunnen oplossen. Heb je die kennis niet, dan moet je dit natuurlijk uitbesteden. Dat kan pijn doen in de portemonnee, maar je rijdt wél een CX! Volgens mij - als je de rekensom van de vorige pagina uitrekent - valt het voor jou, Mulder, allemaal uiteindelijk nog wel mee, toch? En zoals ik al zei: je hebt zo wel twee enorme reparaties (mocht de koppakking echt kaduuk zijn) achter de rug. Tijd voor zweven met een glimlach zou ik zeggen
Maar nogmaals: ik ben een newbie hoor
Way out in the water, see it swimming.
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik ben er fijntjes door mevrouw Tinfoil op gewezen (vrouwen…, waar blijft de tijd dat ze niet eens wisten hoe die verrekte pc aan moest) dat ik me t.a.v. het verschil met en nieuwe tweedehands auto wat verrekend heb vanmiddag. Maar goed, ik zei ook al dat ik “vast vanalles vergeten was”...
@waterman: zinnige tip inderdaad, las- en plaatwerk… En laat dat meneer maar weg hoor…
Overigens valt het donderdag inderdaad mee dus waar hebben we het over. Nu mijn sleutel nog even terugvinden, want die is opeens spoorloos. Nee, mevrouw Mulder heeft em niet… (En gelukkig heb ik nog een reserve)
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
waterman schreef:
Vergeet in de berekening van de CX kosten vooral niet om een post “carrosserie onderhoud” mee te nemen, want daar ga je in 5 jaar tijd absoluut een keer tegen aanlopen bij een CX break. En, reken ook een post afschrijving mee op die auto.
Wat dat betreft is een CX eigenlijk een heel betrouwbare auto! Je weet in ieder geval dát je vast een potje “carosserie” moet reserveren.
Maar even alle gekheid daargelaten, ik ben ook iemand die alles zelf doet, ik denk als ik alles uit had moeten besteden ik inmiddels ook wel bedenkingen had gehad. Ten eerste ben je een hoop tijd kwijt met op en neer naar de garage rijden, ook al is het een werkje van 5 minuten, en de stress die het oplevert dat je vooral niet wéét wat er aan de hand is, lijkt me verschrikkelijk.
Ik rijd nu ongeveer 10 jaar dagelijks CX met gemiddeld 25.000 per jaar, ik ben nu aan m’n 2e cx bezig. Als je alle reparaties gaat berekenen die ik gedaan heb, en door een garage had moeten laten doen dan waren het flinke rekeningen geweest.
Tel maar uit: Een greep uit wat “grote” reparatie’s
1x Motorblok vervangen (meteen koppeling gedaan)
1 Koppeling vervangen, meteen motorpakkingen gedaan
2x draagarmlagers achter
2x draagarmlager voor
1x de rest van de ophanging
1x de helft van de ophanging
1x uitlaat
2x rondje alle bollen
1x stuurhuis gereviseerd
2x startmotor
1x dynamo
3x accu
2x radiateur
2x waterpomp
3x distributie
Daarnaast nog roestpreventie, roestschade inclusief chassisbalk vervangen
Normale beurten, LHM verversen en allerlei kleine zaken.
Ongetwijfeld had een nieuwe Toyota Starlet veel minder gekost.
Wat ik wel moet zeggen, ik heb in die 10 jaar dus eigenlijk maar een keer of 2 of 3 stilgestaan. Ben nog nooit onderweg gestrand en niet thuisgekomen. Tevens ben ik nog nooit onderweg naar werk in de auto gestapt waarna ik op een andere manier daar moest zien te komen. Afkloppen!!!
Gebruik de auto dagelijks zomer en winter.
Maar heel simpel, een koppeling vervangen kost mij ongveer EUR 150,- (voor een paar tientjes gescoord via Ebay) Ik sla natuurlijk toe als de aanbieding voorbij komt. Daarnaast ben ik vaste klant bij ene onderdelenwinkel en alle onderdelen koop ik met korting. Dat voordeel heb je als vaste klant. Die korting steek normaal gesproken de garage in zijn zak. Maar het grootste voordeel is gewoon de uren die je er zelf insteekt, dat tikt echt aan, zeker bij een CX…..
Vandaag nog: moest even een zaag ophalen. kom in de loods waar ik sleutel, gewoon even de kap open, even kijken….
Hoorde wat gesis, wat bleek: Slangklem niet helemaal lekker van het expansievat. Hup schroevendraaier erop, en klaar! Als je zelf sleutelt, ken je je auto door en door, en ben je 9 van de 10 keer ook een hele hoop dingen voor. (Rijmt ook nog)
Maar hoe iemand het ook doet, CX rijden levert ook zo ontzettend veel plezier op, dat is met geen geld te betalen natuurlijk
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 10252
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
!!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Wat zijn we het allemaal eens! Ik kan hier nog aan toevoegen, helaas niet voor de CX maar onze VW bus (met 40.000km pj): de spoorstangkogels waren versleten. Had ik nog nooit vervangen, dus eerst maar een rondje garages (de auto wordt dagelijks gebruikt dus veel tijd om te repareren had ik niet). VW dealer: nou dat is een forse klus: 100,- kogels en 2,5 uur reparatie plus uitlijnen; reken op minimaal 300,-. Toch wat veel, dus maar even gegoogled. En dan kom je bij VW forums in NL en D met foto’s en uitleg. De tip was: koop via Ebay. In Duitsland kosten die kogels dan (van een goed merk) 25,-!!! per 2. Je moet dan nog een kogeltrekker hebben. Ook via Ebay: 15,-. Op zaterdagochtend gewoon op de oprit wielen eraf en binnen 1 uur zaten ze erop, trekker had ik niet eens nodig. Nog even langs Euromaster voor uitlijnen, 55,-. Kortom: in 1 uur 200,- verdiend
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
CEE-IKS schreef:Maar hoe iemand het ook doet, CX rijden levert ook zo ontzettend veel plezier op, dat is met geen geld te betalen natuurlijk
En dat is nu mijn punt! Dat is (tot op zekere hoogte toch wel) niet in waarde uit te drukken, althans voor mij niet!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
... en dat is de hele reden dat de CX nog steeds in huize Tinfoil woont, want met een bedrijfseconoom als echtgenote trek je financieel altijd aan het kortste eind met een CX ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik rijd dagelijks op-en-neer naar Deventer vanuit het Twentse (>100km), en daar gebruik ik 2 keer per week de CX voor.
Dan moet ik door naar Zwolle en vanuit daar weer terug naar huis (>170km).
De andere dagen pendel ik in mijn ‘87 AX.
Ja, ook ik heb de nodige onkosten aan beide auto’s en ja: ook ik doe eigenlijk alles zelf.
Maar dat er met een CX niet probleemloos te rijden is ben ik slechts ten dele eens: na het (vele..zucht) achterstallig onderhoud weggewerkt te hebben van mijn (nu) 22RE, heeft ze me nog niet verrast op mankementen of kuren.
En dat alweer goed 13000KM sinds de laatste ingreep (22 TRS blok met nieuwe koppeling erin gelepeld).
Ook ‘Pino’ (het eerder genoemde AX-je) die slechts twee maand ouder is dan mijn CX, laat zich, ondanks de uiteraard veel simpelere techniek, probleemloos rijden.
Zoals ik tijdens mijn Autoweek-avontuur al aangaf; de CX kost me iets van 30 ct/km.
Kan ik daarvoor iets anders rijden? Vast wel, maar emotie telt zéker zo zwaar.
‘Spirit of avant-garde’
Mulder,
ik las dat je morgen naar Wil Wijnhoven gaat. Mijn vrouw Ineke is daar ‘s middags ook met onze L-bak, voor APK en kleine beurt. Dat kunnen wij niet zelf.. maar we zijn toch tevreden over de kosten. Veel succes, ik hoop dat Wil goed nieuws voor je heeft..
Citroën CX, verder nix..
Totaal aantal Berichten: 6483
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
L-bak = leasebak (dank voor de censuur in dat geval) of (ex-)lijkenbak…?
Dat had ie. Wat een lekje in het koelvloeistofreservoir al met je gemoedsrust kan doen… Dat bleek aan de achterzijde een klein scheurtje te hebben. Wat warm wordt zet uit, etc. Ander vaatje erop (er leeft nu dus een onderdeel uit de witte CX van Dolf voort in de mijne) en meteen de koppeling even nagesteld en met een half uurtje reed ik (met glimlach) weer het terrein af.
Wil wilde toch nog maar even kwijt wat voor een geweldig goede auto’s dit toch eigenlijk zijn. Als je van het achterstallige onderhoud af bent, dus het is altijd even doorbijten.
Nou mijn verloren sleutel nog terug.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 615
Geregistreerd: 19-01-2009
- CX 25 GTi Turbo 2
Mooi! Dat is fijn begin van de dag
Ex: CX 22 TRS
Mulder schreef:Nou mijn verloren sleutel nog terug.
heeft zoonlief zich er niet over ontfermd?
(Misschien heeft ‘ie meer van de discussie begrepen dan jij dacht ...)
Bij ons is de speelgoedkist altijd een schatkist van kwijtgeraakte sleutels, portemonee’s, etc.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wedden dat z’n eigen vrouw er gewoon achter zit?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste