Hoi,
vandaag mijn eerste tankbeurt gehad van mijn nieuwe (tweedehands) Berlingo Multispace. Inmiddels was het waarschuwingslampje al gaan branden, en volgens het boekje kun je dan nog 50 km rijden. Ook volgens het boekje past er 55 liter in de tank. Nou lijkt het mij dat een van die beweringen toch fout moet zijn, maar welke..?
Ik heb hem nml. tot de laatste druppel volgetankt, en dat was maar 42,5 liter. Als er werkelijk 55 liter in past, betekent dit dat er nog 12,5 liter ingezeten zou heben, terwijl het wijzertje eigenlijk al helemaal beneden stond. Als je nog 50 km kunt rijden met brandend waarschuwingslampje, kan er toch nooit meer dan 5 liter over zijn? Vandaar mijn volgende vraag:
- Hoeveel brandstof past er nou werklijk in de tank?
- Wanneer gaat het lampje waarschuwen?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
In de benzine Berlingo’s past 55 en in de diesel 60 Liter volgens mij. Ikzelf heb een diesel en daarvan klopt de meter ook niet. Die van mij doet juist het tegenovergestelde en geeft dus aan dat er nog een kwart in moet zitten. Ga ik dan tanken gaat er dus gewoon 55 liter in. Geen lampje, kwart tank op de meter en nog maar 5L over in de tank…..
Dus er wordt getankt wanneer er 700km op de dagteller staat.
Het schijnt vaker voor te komen dat de meter allesbehalve zuiver is. Waar het precies aan ligt weet ik niet, maar dat het vervelend is lijkt me duidelijk. Nu is het ook zo dat wanneer het linker achterwiel iets ingeveerd staat er dus gewoon meer in de tank gaat dan dat ie helemaal vlak staat. Dat schijnt weer te maken te hebben met een of andere klep in de tank ofzo. Pin me er niet op vast….
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
Wanneer mijn boordcomputer aangeeft dat ik nog 110 km kan rijden, dan weet ik dat kort daarop het waarschuwingslampje gaat branden. Om die 100 km nog te rijden heb ik pakweg 5 liters nodig. Een tankbeurt is dan goed voor dik 50 liters diesel. Totale inhoud tank 55 liter.
Conclusie : werkt prima !
eerste Citroën : Berlingo XTR - 90 pk mazoutstoof - mei 2009
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1664.jpg)
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
SanMiguel, jij rijdt dan ook met een later type Berlingo. Bij het eerste en tweede model is de weergave van de brandstofvoorraad een bekend struikelblok. Erg gevoelig voor scheefstand en bij mijn laatste 2.0HDi ook erg lastig vol te tanken. Eigenlijk kreeg ik die alleen bij een oudere pomp met een laag debiet lekker vol. Bij elke andere pomp bleef deze afslaan.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Tanken is gewoon een drama met een Berlingo I! En daar komt natuurlijk nog eens bij dat mijn meter teveel aangeeft als dat er 1 zit. Heb het me weleens voorgenomen door te rijden tot het lampje gaat branden, maar voor volgens mij sta ik dan allang zonder diesel! Rij dus op de dagteller en ga tanken rond de 700 km.
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Bij mijn 2.0 HDi 90 pk van 2002 gaat het metertje de eerste helft langzamer dan de tweede.
Ik kijk daar alleen globaal op. Wel zet ik bij tanken de dagteller op 0.
Als het lampje gaat branden, dan ga ik binnen de 100 km tanken.
In de 8,5 jaar / 240.000km is dit altijd goed gegaan, al was de tank soms bijna leeg.
Er kan max. 60 liter in, ook volgens het autoboekje.
Brandstofverbruik ca. 17,5 á 18 km/liter.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Op de een of andere manier durf ik dat niet aan. Be veel te bang om zonder diesel te staan. Hoe wordt de meter eigenlijk aangestuurd? Vind namelijk nergens een klepje in de vloer om bij de vlotter te komen….
Enne, 1 op 17,5 red ik al helemaal niet, ben al blij als ik de 1 op 15 haal.
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
De vlotter/pomp ziet waarschijnlijk op de tank en is dan alleen bereikbaar door de tank te demonteren.
Misschien dat een van de andere lezers dit weet ?
Jij hebt een “oude” diesel 1,9 l, dat scheelt een boel in brandstofverbruik.
Je kunt als het tanklichtje gaat branden, zorgen dat je bv. binnen de 70 km gaat tanken.
Succes met het uitzoeken !
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Nee, heb een 2.0 HDi uit 2002 in Multispace uitvoering. Die Berlingo Die onder mijn naam staat is onze bedrijfsauto. Moet dat eerdaags nog aanpassen…
Dat met de vlotter vroeg ik mij af omdat verder alles geregeld wordt door de BSI. En aangezien verder alles erg nauwkeurig is (snelheid, toerental en temp.) dacht ik dat misschien de vlotter niet helemaal lekker kon zijn….
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
OK, nu heb ik zelf geen diesl maar een benzine 1.6 16v, dus neem ik aan dat er gewoon 55 liter in de tank zou moeten passen. En dat ik dus de afgelopen keer bij mijn eerste tankbeurt de tank niet helemaal vol heb kunnen krijgen, omdat dat bij de Berlingo nu eenmaal een bekend probleem is.
Conclusie is dus dat zowel het lampje, he metertje als het tankvolume kunnen kloppen, maar dat je het tankvolume niet optimaal kunt benutten, en dus nooit weet wat je actieradius nou eigenlijk is. Als je iemand linksachter laat zitten tijdens het tanken, zou het zomaar kunen dat je er een aantal liters meer in weet te peuren. Dus: in ieder geval niet op de dagteller afgaan, maar eerder op het lampje/de meter?
Ook ik ga altijd van het lampje / meter uit.
Brand het lampje; tanken!
En als ik ga tanken, let ik soms op of ik de Berlingo naar links kan laten hellen. Scheelt idd wat liters. En anders tanken we maar wat eerder.
Weet alleen niet of het tegenwoordig wel eens goed/slim is om de tank helemaal leeg te rijden, om eventueel aanwezig vuil etc. er mee uit “te trekken”... Maar dat is misschien een ander topic waard.
Ik blijf het toch irritant vinden hoor, het kan zo 10 liter schelen als je toevallig eens op een helling tankt (gebeurt helaas in NL niet zo vaak ).
Maareh: hoe houden jullie nou je verbruik bij? Normaal gesproken bereken je die elke keer als je de tank helemaal vol tankt. Moet ik nou elke keer als er 40 liter ingaat doen alsof ie vol is, en als er toevallig een keer 50 inpast voor de berekening doen alsof het een niet-volle tussenbeurt is?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Zelf tank ik zo mogelijk steeds op dezelfde plaats, waardoor de auto dus in dezelfde stand staat.
Dit is voor mij vrij gemakkelijk met een actieradius van ca. 1000 km.
Bij mijn Berlingo HDi heb ik geen problemen met tanken, dus gooi ik ‘m vol.
Ik noteer steeds het aantal km’s en liters en zet de dagteller op 0. Op basis hiervan bereken ik het verbruik.
Als ik de tank niet (helemaal) vol gooi, dan laat ik de dagteller staan en noteer ik het de volgende keer de km’s en het litertotaal.
Mijn verbruik is laag omdat ik vooruit kijk, mijn gas wat eerder loslaat en hierdoor ook weinig hoef te remmen. Nevengevolg is ook b.v. dat de laatste 120.000 km er niets vervangen is aan de remmen en (winter)banden.
Afkloppen dus..
ik rijd met mijn berlingo 1 bouwjaar 2003 1900 diesel tot 850/max 900km voor ik ga tanken en op 820/830km gaat het lampje branden.
als ik ga tanken gaat er zo een 55 liter in tot aan de stop bijna.
in het boekje staat tankinhoud benzine 55L en diesel 60L.
vandaag ging het lichtje van de meter pas branden op 900. gereden tot 950 en 57L getankt.
heb nu wel de winterbanden 185/60/14 ipv de zomer wielen met 195/50/16.
Tsja, dat scheelt dan sowieso -4%. Dat is overigens meer dan officieel is toegestaan…