Amice,
Sinds gisteren rijd ik in een Citroen XM 2.5TD uit 1997. Ik ben gewend aan Saab (900 classic & 9000) en ik moet zeggen dat ik erg moet wennen aan deze eigenaardige XM. Eerlijk moet ik dan ook bekennen dat ik (nog niet) onverdeeld positief ben over deze eigenaardige auto.
Enfin, mijn vraag luidt:
Ik wil dit weekend de olie verversen. Er zit nu SAE 10W40 volsyntheet in, maar kan ik daarvoor ook een halfsyntheet gebruiken? En hoeveel olie gaat er in het motorblok als ik ook meteen het oliefilter vervang?
Weet iemand hoe ik aan een instructieboekje kan komen? (volgens mij moet je hogere wiskunde hebben gestudeerd om alle functies en knopjes te kunnen gebruiken
Is het normaal dat de ruitenwissers alle kanten op zwiepen bij hoge windsnelheden en moet ik een ruitenwisser met of zonder spoiler gebruiken?
Weet iemand nog een adres waar ik de armsteun middenconsole (is afgebroken) kan bestellen?
Hoe verwijder ik de dubbele achterruit en welke functie heeft deze ruit?
Alvast bedankt!
Ofzo!
Zwolle
Ofzoietsanders schreef:Ik wil dit weekend de olie verversen. Er zit nu SAE 10W40 volsyntheet in, maar kan ik daarvoor ook een halfsyntheet gebruiken? En hoeveel olie gaat er in het motorblok als ik ook meteen het oliefilter vervang?
Volgens mij net iets meer dan 5 liter, halfsyntheet is genoeg.
Weet iemand hoe ik aan een instructieboekje kan komen? (volgens mij moet je hogere wiskunde hebben gestudeerd om alle functies en knopjes te kunnen gebruiken
Even kijken in het ‘geheime’ vakje bij de bijrijder boven zijn voeten. Daar heb je een kickpanel en deurkant kickpanel zit een vakje.
Is het normaal dat de ruitenwissers alle kanten op zwiepen bij hoge windsnelheden en moet ik een ruitenwisser met of zonder spoiler gebruiken?
Mwa, normaal.. het is niet echt stevig nee, spoilertje wil op hogere snelheid wel bter wissen
Weet iemand nog een adres waar ik de armsteun middenconsole (is afgebroken) kan bestellen?
Dan heb je nieuw plastic nodig dat rondom de armsteun zit. Wellicht heb ik er komende week 1 over. (Ik heb een boel reserve delen liggen)
Hoe verwijder ik de dubbele achterruit en welke functie heeft deze ruit?
De plastic kap die over de scharnieren zit kan je zo lostrekken,hieronder zitten 4 schroeven. Linksom is los
Ruit is ervoor om het interieur te scheiden van de buitenlucht voor wind en regen(= comfort)
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Matthijs309 schreef:Ofzoietsanders schreef:Ik wil dit weekend de olie verversen. Er zit nu SAE 10W40 volsyntheet in, maar kan ik daarvoor ook een halfsyntheet gebruiken? En hoeveel olie gaat er in het motorblok als ik ook meteen het oliefilter vervang
Volgens mij net iets meer dan 5 liter, halfsyntheet is genoeg.
Er gaat 8 liter in en als ie nu op vol syntheet loopt zou ik dat lekker blijven gebruiken. Een 2,5 TD is niet de beste motor en goede olie is erg belangrijk voor de levensduur.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik wil even opmerken dat de genoemde SAE 10W40 een halfsynthetische motorolie is. Een 5W40 en vooral 0W40 zijn volsynthetische motoroliën. Ben het volledig eens met de opmerking van Waterman , dus gebruik liever een 5W40 motorolie.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Dan blijft de vraag natuurlijk, zit er 10w40 half synstheet in of 0/5W40 volsyntheet.
Want half half aanmengen is ook niet goed volgens mij
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:
Hoe verwijder ik de dubbele achterruit en welke functie heeft deze ruit?De plastic kap die over de scharnieren zit kan je zo lostrekken,hieronder zitten 4 schroeven. Linksom is los
Ruit is ervoor om het interieur te scheiden van de buitenlucht voor wind en regen(= comfort)
Of je haalt hem op de officiele manier los. Op de scharnierpunten van de ruit kun je 1 pen per scharnier er uit halen. De ruit is dan los en kan altijd eenvoudig worden terug geplaatst!
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Ofzoietsanders schreef:Amice,
Sinds gisteren rijd ik in een Citroen XM 2.5TD uit 1997. Ik ben gewend aan Saab (900 classic & 9000) en ik moet zeggen dat ik erg moet wennen aan deze eigenaardige XM. Eerlijk moet ik dan ook bekennen dat ik (nog niet) onverdeeld positief ben over deze eigenaardige auto.
Ik ben wel benieuwd wat je dan “tegen” staat of in ieder geval tot nu toe minder bevalt? Een Saab is inderdaad heel anders, tijdje in een van de eerste 9-3 gereden. Ook erg fijne reisauto, maar inderdaad érg anders dan een XM. Alhoewel, wel comfortabel vond ik!
Dat van die slechte motoren en 2.5.. Tja ik vind dat allemaal best meevallen, als je maar gewoon normaal warm rijdt. Dan is het één van de mooiste blokken in de XM denk ik en ze zijn er genoeg met astronomische kilometerstanden. Maar over het al dan niet goed zijn wil ik geen discussie over ontketenen, die zijn er hier al genoeg geweest! :p
Hoe is de auto verder? Kilometerstand? En… foto’s?
Xsara Coupe schreef:Matthijs309 schreef:
Hoe verwijder ik de dubbele achterruit en welke functie heeft deze ruit?De plastic kap die over de scharnieren zit kan je zo lostrekken,hieronder zitten 4 schroeven. Linksom is los
Ruit is ervoor om het interieur te scheiden van de buitenlucht voor wind en regen(= comfort)
Of je haalt hem op de officiele manier los. Op de scharnierpunten van de ruit kun je 1 pen per scharnier er uit halen. De ruit is dan los en kan altijd eenvoudig worden terug geplaatst!
True true, hangt er beetje vanaf of je dr permanent vanaf wil of niet?
Ouwe mopperkont