Verwarming ZX
Henky
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 28-10-2009

Gepost: 04 november 2010 12:32 PM

Hallo,

Ik heb een probleem met de verwarming van mijn citroen zx 1.4 uit 1992 In de zomer werkt de kachel wel
maar gaan we naar de winter dan wordt het steeds minder en als het vriest doet het helemaal
niet meer Sad Iemand enig idee wat dit kan zijn? Hoe op te lossen.

Alvast bedankt Grtz

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 04 november 2010 01:55 PM
  [ # 1 ]

Henky, ik vraag me af of je nog antwoord gaat krijgen.

In je andere topic reageerde je al niet

 

Profiel  
 
Henky
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 28-10-2009

Gepost: 04 november 2010 02:32 PM
  [ # 2 ]

Reageer nu wel, hoop dat ik ook reacties krijg.

Grtz

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 04 november 2010 07:19 PM
  [ # 3 ]

is je kachelradiateur niet gewoon hemelen?

Of is ie hemelen en daarom buiten het koelcircuit gesloten?

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 04 november 2010 07:25 PM
  [ # 4 ]

thermostaat maar eens bekijken en misschien goed ontluchten

Groetjes Harry

Profiel  
 
Henky
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 28-10-2009

Gepost: 05 november 2010 09:48 AM
  [ # 5 ]

Ga vandaag de boel ontluchten, dmv vaccuum trekken, dus ben benieuwd…..
En wat bedoel je met hemelen?

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 05 november 2010 10:46 AM
  [ # 6 ]

Daarmee bedoel ik dat die misschien lek is en daarom misschien door een vorige eigenaar buiten het koelcircuit gesloten is.

Profiel  
 
Henky
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 28-10-2009

Gepost: 05 november 2010 11:06 AM
  [ # 7 ]

Owzo, nee dit is niet het geval.
1. Dan zou het helemaal niet meer warm worden.
2. Als ik de slang in knijp voel ik een flow.

Moet er wel bij zeggen dat ik geen hoge flow voel, maar heb ook geen idee hoeveel er door zou moeten stromen. Ik geef bij het voelen aan de leiding wel gas, ivm met draaien kw pomp.

Grtz

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 05 november 2010 11:07 AM
  [ # 8 ]

Zoiets als “naar de eeuwige jachtvelden”...

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 05 november 2010 11:15 AM
  [ # 9 ]

In dit geval meer de eeuwige snelwegen.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 05 november 2010 01:34 PM
  [ # 10 ]

Een lekkende kachelradiator in een ZX merk je vrij vlot door dat de ramen gaan beslaan.

TS, werkt je ventilator wel ? Als je die op max zet, krijg je dan ook een luchtstroom uit de ventilatie gaten ? Als dat niet zo is zit daar je probleem vermoed ik. De warmte die je kachelradiator heeft moet namelijk wel het kachelhuis uitkomen en daar zorgt die ventilator voor. Waarom even op standje 4? Als de weerstand van de verwarming kapot is is de hoogste stand de stand die over het algemeen dan nog wel werkt.

Ventilator is vrij eenvoudig te vervangen via de been ruimte van de bijrijder. De weerstand is ook relatief eenvoudig te bereiken. Indien je toch en dfat verwacht ik niet, een kapotte radiator hebt dan kun je een dagje ervoor uittrekken als je er geen ervaring mee hebt. Het gehele dashboard moet er dan uit, het kachelhuis moet je demonteren en schoonmaken(!) en dan pas zie je welke van de 2 modellen radiatoren je in je zx hebt zitten….

Wat het zomer en winter verhaal betreft, dat kan stom toeval zijn.  De kachelradiator is een constant onderdeel van het koelsysteem en is dus in principe altijd warm De uitzondering is als men het heeft kortgesloten maar TS geeft aan dat dat niet zo is.
Ontluchten is iig wel de eerste stap want het hele koelsysteem valt of staat bij een goed ontlucht systeem. Ik hoor de TS echter niet over een schommelde temperatuur meter ( zit meen ik ook in een 1.4)

Profiel  
 
Worrum
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 22-08-2007

- ZX avoriaz 1,6 i
Gepost: 05 november 2010 11:20 PM
  [ # 11 ]

Heb het ook gehad, kachelradiateur was verstopt. Hoe harder je de ventilator zet, hoe kouder de lucht wordt. Je kan 2 dingen doen: Fittingen van het schutbord losmaken (O ringen bewaren) en de radiateur doorspoelen met een krachtige straal water voor een lange tijd. Dit maakte bij mij aardig wat zooi los, of kachelradiateur vervangen wat erg arbeidsintensief is (dashboard moet eruit).
Succes

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook