Voor mijn Xantia Diesel uit 1995 (type 1b) zoek ik een compleet klokkenpaneel.
Heb namelijk het beruchte probleem dat de teller op 60 a 70km/u blijft plakken en de sensor is al vervangen.
Ik heb een klokkenpaneel met een elektronische teller.
Het liefst eentje met een olie-temp meter erop.
Als de elektrische aansluitingen kloppen mag het ook van een Type-2 zijn.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
als je je teller een paar dagen kunt missen zou je m ook op kunnen sturen naar Bart Ebben, hij kan m repareren.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Kunnen die tellers gerepareerd worden
Wat doet hij dan precies :
Misschien wikkeld hij handmatig het spoeltje van het (servo)motortje wel opnieuw…
Test
Valt me op dat met een klap op het dashbord, de teller opeens weer normaal doet.
Ik ga binnenkort dat ding maar eens uitelkaar trekken.
Ik verplaatst dit draadje naar het Xantia gedeelte omdat het toch een technisch draadje met tips begint te worden. Volgens mij zijn er meer mensen met dit probleem, op XC is het al eens besproken, maar daar kan ik niet echt een bevredigend antwoord vinden.
Klinkt als hetzelfde probleem dat op onderstaand draadje wordt beschreven, ik heb het overigens zelf ook, maar nog geen zin gehad de klokken eruit te halen. Op het dashboard tikken werkt inderdaad, hoewel de klok ook wel eens last heeft van terugval
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=163603&highlight=kilometerteller
CirofielNl:
C5 Break 2.0 HDI 110Pk, 200k uit ‘02
Xm V6 Ambiance 325k uit ´92,
HY 72 uit´78
Denk dat ik me morgen maar eens boos ga maken en het klokkenpaneel eruit haal en de brander, eh ik bedoel soldeerbout erop.
Ook weer voor elkaar, straks effe een testrit maken.
In de soldeer verbindingen (4 pennen toch??) zaten duidelijke barsten.
Heb een paar leuke foto’s gemaakt, zal ze straks hier posten.
Kun je de foto’s nog eens posten ik moet ook aan het werk zelfde probleem, even een vaarje tussendoor heb je er totaal geen last meer van anders denk er een andere op te zetten. vandaar
Xantia 19 TD 1997
BX 16 TZI 1990
http://klokjerond.prit.biz/xanemo/xanspring.gif
http://www.xantiaclub.net
De teller doet het perfect nu, helemaal geen hapering meer
Een paar dingen die mij opvielen, het lampje van de stadslichten is wel aanwezig maar brand niet, er loopt wel een printspoor naar dat lampje, maar er zit op de connector geen draad mee verbonden. Ik dacht dat het lichten-aan zoemertje hiermee verbonden was, dus niet . Nu kan ik op zoek gaan naar dat zoemertje, want dat werkt nog steeds niet, heeft wel gewerkt.
Ruimte/printbanen voor een olietemp.meter zijn aanwezig, het is makkelijk te volgen en ik weet nu welke pin ik moet hebben, aangezien de bedrading hiervoor niet aanwezig is. Nu nog zo een metertje scoren op de sloop.
Foto’s volgen nog zodra ik dat kl@!#$te kabeltje van de camera heb gevonden.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
ZX1.4i schreef:Een paar dingen die mij opvielen, het lampje van de stadslichten is wel aanwezig maar brand niet, er loopt wel een printspoor naar dat lampje, maar er zit op de connector geen draad mee verbonden.
Klopt, ontbreekt bij Xantia’s, hoewel er inderdaad wel voorbereiding in de printplaat zit. Is ‘normaal’ dus.
Ben benieuwd naar de foto’s, moet zelf ook aan de slag. Bij mij valt de verlichting ook vaak voor 50% uit, meestal tegelijk met de teller. Zou dat aan dezelfde pinnen/solderingen liggen?
Kan aan de pinnen liggen, misschien zijn er bij jouw wel meer pinnen die doorgesoldeerd moeten worden dan alleen die 4 van de teller. Aan de andere kant, kunnen het ook de lampjes zijn die rot zijn, bij mijn Xsara viel ook af en toe de helft uit, alle lampjes vervangen en het was over.
meestal gaan lampjes ongeveer op hetzelfde moment kapot, worden gemaakt met een bepaald aantal branduren.
Nou waar blijven die foto’s ben namelijk erg tech toch niet weet je
Xantia 19 TD 1997
BX 16 TZI 1990
http://klokjerond.prit.biz/xanemo/xanspring.gif
http://www.xantiaclub.net
Yessss, het kabeltje is terecht samen met een hoop andere troep achter mijn PC
Een trieste blik zo zonder klokkenpaneel
De 4 soldeerpinnen van de teller, ze zijn makkelijk te herkennen, het zijn namelijk de grootste soldeerpunten op de printplaat.
@Rene, jouw printplaat is bruin, deze is groen, past beter bij de kleur van de veerbollen/LHM
Naast de koelvloeistoftemp.meter is nog ruimte voor een olietemp.meter.
Contactpunten voor een olietemp.meter, het meest rechtse contactpunt is voor het “signaal” van de sensor.
De optionele stekkers:
Deze zat achter het zekeringenkastje:
Onder het stuur:
Wellicht voor de radiobediening via het stuur, er zitten namelijk 2 of 3 draden in de bundel achter de radio die ik niet kan plaatsen.
Deze zal wel voor de mistlichten voor zijn :
Deze zit onder de stoel, zij-airbags?, gordelspanners?, stoelverwarming?
Dus als ik het goed begrepen hebt moet je die 4 puntjes gewoon even een nieuwe soldeer geven of even de soldeerbout er op zetten en klaar is kees :
Xantia 19 TD 1997
BX 16 TZI 1990
http://klokjerond.prit.biz/xanemo/xanspring.gif
http://www.xantiaclub.net