Hallo,
ik reed een tijdje naar volle tevredenheid rond met mijn XM 2.5TD. Helaas is daar nu een beetje een einde aan gekomen omdat hij niet meer wil starten. Startmotor draait nog wel rondjes alleen gloeit hij volgens het dashbord lampje niet meer. Nu las ik ergens in een topic dat het gloeien werd aangestuurd door een relais dat aan de voorzijde van de accu bak geschroeft zat, dit was echter informatie welke over de 2.1TD ging. Is dit bij de 2.5TD hetzelfde ?
Ik had al even een blik geworpen en zag inderdaad een klein zwart relais op de accu bak geschroeft zitten met daaraan onwijs dunne draaitjes als het relais 30A kan verwerken. Nu is deze aardig, lees behoorlijk, verroest. Dat wil zeggen de pootjes en aansluitingen. Ik vraag me af hoe het dan gesteld is met het binnenwerk van deze ? Ik durf er nu niet aantezitten, bang dat ik hem echt stuk maak (beyond repair) en dus een andere moet gaan regelen. Dus vandaar is dit het relais dat de gloeipluggen hun spanning geeft ?
Status update :
Kleine wijziging na een PM. Het was inderdaad niet de goede, inmiddels de goede gelocaliseerd. En getest of deze werkte. Hij schakelt wel en valt ook na x seconden weer af echter vind ik de spanning over de gloeipluggen wat laag, 11Volt tov 12,35 Volt van de accu. Nu heb ik al aardig wat start pogingen ondernomen. Wat echter wel opvalt is dat ondanks het relais schijn te werken nog steeds niet het gloeilampje brand.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
het lampje kan natuurlijk ook gewoon stuk zijn. Voor zover ik zie in de elektrische schema’s heeft het werken van het lampje geen invloed op het gloeien en andersom. Als de gloeiers prik krijgen zou het goed moeten zijn
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Goh, ik heb vorige week ook nog ergens bij een pompstation gestaan met andermans 2.5. Wat ramp als zo’n ding niet start. Bij mij was het dus uiteindelijk duidelijk de code die hem blokkeert. Ik had er al mee gereden en zelfs na een uur stilstaan ging ie nog niet voor gloeien. Hij is vreselijk snel start klaar als je dit vergelijkt met mijn bx diesel. Ik hoor nog de eigenaar over de telefoon schreeuwen: “Potverdrieduizend bommen en granaten, wel voorgloeien!!”
De ANWB man kreeg bijvoorbaat al een nachtmerrie hij het openen van de motorklep. Zijn oplossing: een poging alle computers te resetten, dus accupolen eraf en koffie drinken maar.
TJa die code was het bij mij. Ik had dus 2 keer de code verkeert ingetypt en 10 tallen keren geprobeerd te starten na gebruikt van de sleutel icm deurvergrendeling (model 2000). 30 seconden krijg je dan he, om hem te starten, en het moet in 1 keer raak. De 2e keer is ie geloof ik alweer blokkeert. Het lijkt net of je dan een serieuze startpoging doet het, maar ai je krijgt geen diesel helaas.
De ANWB wou hem al bijna wegslepen toen de laatste keer, nadat de accu echt bijna helemaal leeg was van het starten, met hulp, de motor aansloeg en als een zonnetje liep alsof er nooit wat gebeurt was. (Als mijn bx niet start is dat wel anders )
Succes! Een xm 2.5 td fanaat met een bx 19 tzd, helaas
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic