Hallo,
Ik heb een probleem met de verwarming van mijn citroen zx 1.4 uit 1992 In de zomer werkt de kachel wel
maar gaan we naar de winter dan wordt het steeds minder en als het vriest doet het helemaal
niet meer Iemand enig idee wat dit kan zijn? Hoe op te lossen.
Alvast bedankt Grtz
Reageer nu wel, hoop dat ik ook reacties krijg.
Grtz
is je kachelradiateur niet gewoon hemelen?
Of is ie hemelen en daarom buiten het koelcircuit gesloten?
thermostaat maar eens bekijken en misschien goed ontluchten
Groetjes Harry
Ga vandaag de boel ontluchten, dmv vaccuum trekken, dus ben benieuwd…..
En wat bedoel je met hemelen?
Daarmee bedoel ik dat die misschien lek is en daarom misschien door een vorige eigenaar buiten het koelcircuit gesloten is.
Owzo, nee dit is niet het geval.
1. Dan zou het helemaal niet meer warm worden.
2. Als ik de slang in knijp voel ik een flow.
Moet er wel bij zeggen dat ik geen hoge flow voel, maar heb ook geen idee hoeveel er door zou moeten stromen. Ik geef bij het voelen aan de leiding wel gas, ivm met draaien kw pomp.
Grtz
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Zoiets als “naar de eeuwige jachtvelden”...
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
In dit geval meer de eeuwige snelwegen.
Een lekkende kachelradiator in een ZX merk je vrij vlot door dat de ramen gaan beslaan.
TS, werkt je ventilator wel ? Als je die op max zet, krijg je dan ook een luchtstroom uit de ventilatie gaten ? Als dat niet zo is zit daar je probleem vermoed ik. De warmte die je kachelradiator heeft moet namelijk wel het kachelhuis uitkomen en daar zorgt die ventilator voor. Waarom even op standje 4? Als de weerstand van de verwarming kapot is is de hoogste stand de stand die over het algemeen dan nog wel werkt.
Ventilator is vrij eenvoudig te vervangen via de been ruimte van de bijrijder. De weerstand is ook relatief eenvoudig te bereiken. Indien je toch en dfat verwacht ik niet, een kapotte radiator hebt dan kun je een dagje ervoor uittrekken als je er geen ervaring mee hebt. Het gehele dashboard moet er dan uit, het kachelhuis moet je demonteren en schoonmaken(!) en dan pas zie je welke van de 2 modellen radiatoren je in je zx hebt zitten….
Wat het zomer en winter verhaal betreft, dat kan stom toeval zijn. De kachelradiator is een constant onderdeel van het koelsysteem en is dus in principe altijd warm De uitzondering is als men het heeft kortgesloten maar TS geeft aan dat dat niet zo is.
Ontluchten is iig wel de eerste stap want het hele koelsysteem valt of staat bij een goed ontlucht systeem. Ik hoor de TS echter niet over een schommelde temperatuur meter ( zit meen ik ook in een 1.4)
Heb het ook gehad, kachelradiateur was verstopt. Hoe harder je de ventilator zet, hoe kouder de lucht wordt. Je kan 2 dingen doen: Fittingen van het schutbord losmaken (O ringen bewaren) en de radiateur doorspoelen met een krachtige straal water voor een lange tijd. Dit maakte bij mij aardig wat zooi los, of kachelradiateur vervangen wat erg arbeidsintensief is (dashboard moet eruit).
Succes