Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Het had wat voeten in de aarde, maar hij kan weer tot november 2010!
Vorige week een soort voorkeuring gehad. Remschijven en blokken achter, uitlaat lekte ongeveer op elke aansluiting, lekzak lek, achterverlichting had kerstboomtrekjes.
Afgelopen zaterdag maar weer de overall aangetrokken alles vervangen wat er nog vervangen moest worden. Uitlaat met bosal cement helemaal dichtgezet. De lekzak was niet lek, maargoed, heb hem toch maar vervangen om welles-nietes te voorkomen. Verder nog het massadraadje van de rechter achterlicht unit weer vastgezet.
Vandaag dus een check van de afgekeurde punten alles was weer in ordnung.
Tip bij de achterrem. Je moet nadat de blokjes eruit zijn weer die lange bout monteren. Daarna de twee grote bouten van de klauw loshalen. De onderste helemaal eruit en de bovenste net niet helemaal. Je kan dan de klauw iets naar voren halen, en ook iets verdraaien. Er is dan net genoeg ruimte om die schijf eruit te kunnen halen.
Tip van de Brezan man. De veerzuigers in de klauw moet je eerst goed schoonmaken met reiniger. Als je ze weer naar binnen drukt wil je liever niet al die prut mee de remcilinder indrukken.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Het is weer apk tijd. Het lijk rijdt nog, dus we gaan er maar weer tegen aan.
Gister alles weer even nagelopen. Via Bunny een nieuw setje koplampen en knippers gescoord. Nadeel van wonen in de binnenstad is dat je auto niet gespaard blijft. Mijn voorlampen en knippers waren dus helemaal gaar. Kapjes eraf, glas gebroken in de hoek. Het ziet er nu weer wat toonbaarder uit met een paar nieuwe lampen.
De retour van de HD pomp lekte, bij de aansluiting van de dikke slang naar het dubbele Tstuk, vlakbij het vat. Heb de slang doorgesneden, en er een buisjes ingestoken. Met slangenklemmen de zaak weer aangetrokken. Het lijkt weer lekvrij, maar toch maar even op zoek naar iets beters.
Toen nog een vreemde storing bij de achteruit-rijd-lichten. Eerst deden ze het wel, maar bij een tweede test niks meer. Alles gecheckt, de sensor uit de bak geschroefd, getest, stekkers schoongemaakt. Nog steeds geen verbetering. Uiteindelijk kom ik thuis, en doen ze het weer.
Ik hou het maar even in de gaten. Woensdag eens kijken wat de apk man zegt.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Achteruit-rij-lampen zijn (bij een BX) geen APK afkeurpunt. Ik denk dat de schakelaar inwendig stukkend is, trouwens. Verder goed bezig: hou ze op de weg!
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Serieus? Lijkt me best gevaarlijk als iemand achteruit rijdt zonder dat je dat kan zien. Heeft het te maken met bouwjaar dan, dat dit geen afkeur zou zijn?
Ik heb met de multimeter die sensor even gemeten. Niet ingedrukt was weerstand oneindig, en lichtjes indrukken was meteen weerstand nul. Lijkt me ok dan.
Vandaag nog even dat stuk brandstofslang vervangen. Dat heeft volgens mij nog flink te lijden van de motor hitte.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Op zeker dat het niet werken van de achteruit-rij-lichten geen afkeur is. Zelfs je mistlamp achter hoeft het niet te doen. Dat heeft inderdaad met bouwjaar te maken.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Ok, dikke bummer. Afgekeurd.
De fuseekogel was leurs, de stuurhuishoezen l+r, en de uitlaat lekt op de flens.
Die uitlaat zal het probleem niet worden. De stuurhuishoezen denk ik ook niet. Ik heb geen stuurbekrachtiging, dus ik neem aan dat ik zo’n spoorstang eruit schroef, hoes vervang, stang erop en klaar?
Maar dan die fuseekogels. Ik heb gekeken op citroenbx.nl. Daar wordt een compleet fuseestuk losgehaald, om vervolgens in de bankschroef die kogel eruit te schroeven. Is dat nodig, of kan je het ook loskrijgen met het fusee huis niet verwijderd? Ik heb eigenlijk geen idee. Ik zie dat je die borg randjes moet terugtikken, en dan met een hoop gekloot die kogels zien los te schroeven uit het fuseestuk? Wat zijn de ervaringen?
In mijn topic staat hoe ik het gedaan heb (is wel even zoeken).
Was op een half uur vervangen! Met een grote griptang (maar echt een grote) en een verlengstuk kan je de fuseekogel losdraaien zonder heel dat gedoe te demonteren.
Even uit mijn hoofd de werkwijze (is even geleden en heb niet alles zelf gedaan toen, heb eerder geholpen).
1) wiel demonteren
2) remblokken demonteren en schijf eraf halen
3) met fuseevork of -trekker de fusee loshalen
4) veerpoot opzij duwen zodat je mooi aan de fusee kan (oppassen dat je niet te hard aan de veerpoot trekt of de assen komen uit de bak en dan ligt je vloer vol bakolie
5) hittekapje van de fuseekogel demonteren (lukt niet altijd zonder beschadigen dus eventueel al zorgen dat je een nieuwe hebt klaarliggen)
6) grote griptang nemen, je kan die net klemmen op de rand van de fuseekogel, lange buis nemen en trekken /duwen tot hij los komt en dan kan je hem er gewoon uitdraaien (ow ja, vanboven wel die moer loshalen die de fuseekogel extra borgt in het triangel)
7) en nieuwe gelijkaardig monteren (en niet vergeten te borgen ! )
Let er wel op, de griptang waar ik het mee gedaan heb was bijna een meter lang en de metalen pijp was ook nog eens een meter ofzo (als het niet langer was).
Edit: en ow, blij dat je blij bent met je koplampen
Edit2: ik was in elk geval nog geen 50,- euro aan werkuren kwijt
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Ok bedankt. Dat wordt dus vloeken en rossen. We gaan het zien.
De spullen zijn in huis, nieuwe kogels, gelijk maar 2, nieuwe stuurhuishoezen en nieuwe afdichtring voor de flens. Zal ook een tube uitlaatcement meenemen om de boel goed af te sluiten.
Zaterdag de zaak erin klussen en dan maandag maar weer herkeuren.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
punt 6 snap ik geloof ik niet ( die moer) Ik zal de Haynes er eens bijpakken.
Heb je een foto van de fuseekogel? Want zit die niet met een extra moer geborgd? (is lang geleden hoor… als ik het zie dan komt het misschien wel weer terug)
naar mijn idee is het van boven naar onder: fusee - fuseekogel in fusee gedraaid en geborgd - draagarm - fuseekogelmoer - schroefdraad - lucht.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Ja dat zegt de haynes ook.
Ze hebben het over een tool 7103 om die fuseekogel los te krijgen. Jullie denken dat dat met zo’n pijpfitters tang ook gaat werken?
Ah, dan moet die moer onderaan dus los (uiteraard dus). Ik heb het in elk geval met zo’n griptang gedaan gehad, en ZONDER iets extra te demonteren of dat speciale gereedschap
Maar je hoeft me uiteraard niet te geloven… en ben uit mijn nek aan het lullen ::)
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Ok dan, morgen aan de bak. Dikke pijpfit tang gescoord. Hefboom van 2 meter kokerprofiel. Nog wat stripstaal als er gelast moet worden. Ik ben er klaar voor! Ik zal de bevindingen posten.