Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Mijn vrouw klaagde dat haar 1.4-tje koud zo hoog stationair liep, wel 2000 tpm.
Dus ik dacht: stappenmotor/ injectiehuisje vies.
Injectiehuis schoongemaakt, hier en daar wat slangetjes vernieuwd want erg verdroogd (valse lucht?) en spul weer gemonteerd.
Nu pendelt het koude stationair toerental tussen de 1500-2000 tpm heen en weer, terwijl warm de motor netjes op 700-750 tpm blijft lopen.
Toch de stappenmotor overleden.., of de gaskleppositiemeter kaduuk?
De gasklep gaat wel mooi dicht, dus er zit geen vuil ofzo tussen.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Niemand..?
Ik verdenk nu toch de TPS (gaskleppotentiometer), maar zeker weten doe ik het niet.
‘Spirit of avant-garde’
Het klinkt idd. als een sensor die onregelmatige waardes doorgeeft aan de computer, of evt. een defect van de computer zelf.
Gaskleppotmeter kan het zijn, maar ook de koelwatertemperatuursensor van de ECU kan dit evt. veroorzaken. Ook kan het nog de inlaatluchttemperatuursensor zijn, maar daar hoor ik eigenlijk nooit van dat deze kapot gaat.
Je kunt van de koelwatertemperatuursensor van de ECU de stekker lostrekken van het thermostaathuis. Er zitten 2 stekkers op het thermostaathuis, de andere is voor het dashboardmetertje/lampje, niet erg dus als je deze lostrekt.
Je kunt de sensor dan doormeten: Bij een koelwatertemperatuur van 20 graden moet er 2250-2750 Ohm weerstand (constant!) gemeten worden tussen de 2 polen v.d. sensor. Bij 50 graden is de weerstand constant 760-910 Ohm, bij 80 graden is ie constant 290-370 Ohm. Als de weerstandswaarde heel erg schommelt (buiten de bereiken die ik hierboven aangegeven heb) of constant een verkeerde waarde geeft, dan is ie kapot.
Is deze sensor wel goed, dan zou ik naar de gaskleppotmeter gaan kijken.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik heb nog maar eens gekeken naar de stekkeraansluiting van de TPS: die was van binnen helemaal groen van de oxydatie.
Zo goed als ik kon schoongemaakt en de stekker met een electro-contactspray ingespoten, en de stekkerkabel iets verlegd zodat er minder spanning op de stekker staat.
Ik heb mijn wederhelft niet meer horen klagen, dus waarschijnlijk gewoon slecht contact.
Bedankt voor je bijdrage iig.
‘Spirit of avant-garde’