Onderwerp is even aangepast… discussie over airco is niet meer nodig! Is onbegonnen werk begrijp ik. Aangezien de discussie al overging naar welke Xsara VTS jij zou willen rijden heb ik er maar even een poll van gemaakt….
((Even een vraagje waarop ik hoop hier antwoord te kunnen krijgen!
Is het mogelijk om achteraf een airco in te bouwen in een Xsara Vts? Stel dat ik op de sloop een aircopomp en het dashboard gedeelte uit een Xsara haal, kan ik dit dan inbouwen in een andere Xsara? En zo ja, is dit heel veel werk? Wat moet je allemaal vervangen van het bestaande koelsysteem? Of kan je dit ook door de dealer laten doen en hoeveel zou dit kosten? (Misschien weet Oldenhage dit!) Zitten er naast de kans op een krakend dashboard nog meer nadelen aan? ))
Alvast bedankt!
Benjamin
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
misschien even voor de duidelijkheid een xsara 1 of 2?
en welke motor type?
suc6
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Is het niet makkelijker om een vts met airco te zoeken? neem aan dat die wel geleverd zijn?
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
arjan_verkade schreef:misschien even voor de duidelijkheid een xsara 1 of 2?
en welke motor type?suc6
Een Xsara 1 (allereerste uit juni 1998) met een 1.8 16v motor (122 PK). Zit er verschil in de mogelijkheden voor het inbouwen bij verschillende motortypen?
En ja…. eentje met airco zoeken kan ook, maar heb er nu een gezien met heel weinig kilometers in de juiste kleur (geel) met de juiste opties…... alleen geen airco!
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
hey, leuke auto!
Ik denk dat je die op marktplaats bedoeld, of niet?
Op speurders.nl staat een 2.0 VTS, ook in geel, met slechts 90.000 km op de teller. Ook geen airco, maar wel een hele leuke en snelle auto!
En hier nog een 1.8 met airco:
Maar goed, airco achteraf inbouwen is dacht ik een kostbare bezigheid…
Succes iig met de keuze!
Xsara_Coupe
Re: Inbouwen airco
BXsport1986 schreef:Is het mogelijk om achteraf een airco in te bouwen in een Xsara Vts? Stel dat ik op de sloop een aircopomp en het dashboard gedeelte uit een Xsara haal, kan ik dit dan inbouwen in een andere Xsara? ......
Er zitten meer onderdelen in een Aircosysteem, dan alleen een compressor en dashboardgedeelte, hoor.
Re: Inbouwen airco
Bram schreef:BXsport1986 schreef:Is het mogelijk om achteraf een airco in te bouwen in een Xsara Vts? Stel dat ik op de sloop een aircopomp en het dashboard gedeelte uit een Xsara haal, kan ik dit dan inbouwen in een andere Xsara? ......
Er zitten meer onderdelen in een Aircosysteem, dan alleen een compressor en dashboardgedeelte, hoor.
Condensor, drogerpotje, bedrading, kachelhuis (met verdamper), bediening, elektronica, aanpassingen aan het koelsysteem van de motor (extra koelventilator).
Ik weet niet hoe goed de Xsara is voorbereid voor airco. Heb je bijv. een recirculatiestand? Ik zou haast wel zeggen dat sowieso het dash eruit moet om een verdamper te plaatsen (het radiateurtje dat de lucht afkoelt).
Behalve de compressor heb je mogelijk een alu carterpan nodig (als het nu een stalen is) met bevestigingsogen voor de pomp. En natuurlijk de extra span- en looprollen voor de multipomp etc, etc.
Reken uiteindelijk op 2000/2500 EUR.
Re: Inbouwen airco
Bram schreef:Er zitten meer onderdelen in een Aircosysteem, dan alleen een compressor en dashboardgedeelte, hoor.
Daarom vraag ik het ook! Maar ik begrijp al dat het heel veel werk is en behoorlijk wat zal kosten…. Kan beter wachten tot er een mooie VTS met airco voorbijkomt!
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
Re: Inbouwen airco
BXsport1986 schreef:Bram schreef:Er zitten meer onderdelen in een Aircosysteem, dan alleen een compressor en dashboardgedeelte, hoor.
Daarom vraag ik het ook!
Jij zei in je openingsbijdrage :
Stel dat ik op de sloop een aircopomp en het dashboard gedeelte uit een Xsara haal, kan ik dit dan inbouwen in een andere Xsara?
Dus ging ik er vanuit dat jij dacht, dat het alleen deze 2 waren die je nodig hebt voor een Airco
Dan had je beter kunnen vragen : wat heb ik allemaal nodig voor een Airco in mijn Xsara en hoeveel zou dat gaan kosten.
Re: Inbouwen airco
BXsport1986 schreef:
Daarom vraag ik het ook! Maar ik begrijp al dat het heel veel werk is en behoorlijk wat zal kosten…. Kan beter wachten tot er een mooie VTS met airco voorbijkomt!
is de vts die ik eerder noemde geen optie?
139000 is nou niet echt een schokkende kilometerstand…
En die heeft wel airco
Xsara_Coupe
Re: Inbouwen airco
Xsara_Coupe schreef:BXsport1986 schreef:
Daarom vraag ik het ook! Maar ik begrijp al dat het heel veel werk is en behoorlijk wat zal kosten…. Kan beter wachten tot er een mooie VTS met airco voorbijkomt!
is de vts die ik eerder noemde geen optie?
139000 is nou niet echt een schokkende kilometerstand…
En die heeft wel aircoXsara_Coupe
Maar is € 2500 duurder dan die andere…. maar zeker een mooi ding!
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
2500 euro is veel geld, maar als je dan bedenkt dat, zoals hier gezegd wordt, een airco achteraf al iets van 2000 euro is, en dan nog maar hopen op een kraakvrij dashboard, dan valt het volgens mij wel mee.
Bovendien krijg je op die duurdere auto waarschijnlijk ook nog eens garantie omdat ie bij een garagebedrijf staat!
Maarja, ik ben het helemaal met je eens, 2500 euro is een stapel geld. Je koopt er zo een tweede auto voor (misschien wel een bx met airco om Bram jaloers te maken )
Xsara_Coupe
Xsara_Coupe schreef:2500 euro is veel geld, maar als je dan bedenkt dat, zoals hier gezegd wordt, een airco achteraf al iets van 2000 euro is, en dan nog maar hopen op een kraakvrij dashboard, dan valt het volgens mij wel mee.
Bovendien krijg je op die duurdere auto waarschijnlijk ook nog eens garantie omdat ie bij een garagebedrijf staat!Maarja, ik ben het helemaal met je eens, 2500 euro is een stapel geld. Je koopt er zo een tweede auto voor (misschien wel een bx met airco om Bram jaloers te maken )
Xsara_Coupe
Haha! Die laatste staat bij Auto Ok in Zwolle…. op zich volgens mij geen verkeerd bedrijf maar ik denk dat je niet op veel garantie hoeft te rekenen. Prijs die zij stellen is sowieso exclusief, komt nog zeker € 500 bij! Veel exlease auto’s en dan weet je wel hoe het staat met het onderhoud…. eerste 100.000 km goed, maar die laatste 30.000 zal er niet veel meer gebeurd zijn!
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
BXsport1986 schreef:arjan_verkade schreef:misschien even voor de duidelijkheid een xsara 1 of 2?
en welke motor type?suc6
Een Xsara 1 (allereerste uit juni 1998) met een 1.8 16v motor (122 PK).
laat je ook niets wijsmaken een 122 pk sterke 1.8 16v bestaat niet
112 pk dus
denk overigens dat de 1.8 en de 2.0 wel totaal verschillende auto’s zijn.
zowel in kosten en als in rijgedrag.
2.0 VTS is volgens mij stukken strakker afgeveerd.
arjan_verkade schreef:
denk overigens dat de 1.8 en de 2.0 wel totaal verschillende auto’s zijn.
zowel in kosten en als in rijgedrag.
2.0 VTS is volgens mij stukken strakker afgeveerd.
De 2.0 VTS staat laag. Op slechte frannse bergweggetjes liep de bestuurder (mijn vakantiemaat) continu te mopperen op de kwaliteit van de weg. Daar hadden we het jaar daarvoor geen last van met mijn BX + comfortbollen
112 pk en 167 pk scheelt ook nogal. Tot nu toe vind ik die 2.0 uit de VTS toch wel het leukte benzineblok uit het PSA concern waar ik mee heb mogen rijden. Lekker soepel, ook onderin maar wat een power als je vermogen aanspreekt (=toeren laten draaien).
Ik krijg na al deze verhalen zelfs zin om mijn auto dr op in te ruilen
Niet dat ik dat ga doen Ik ben veel te veel gehecht aan mn eigen autootje. Bovendien weet ik gewoon dat er met deze auto nix mis is en straks na het overspuiten is het helemaal een topwagentje
Maar BXsport1986, als ik jou was zou ik het wel weten, de 2.0 VTS als je het geld er voor hebt!
Xsara_Coupe