Beste,
Op mijn auto liggen er nu banden 205/65R15 . Vanmorgen heb ik nieuwe winterbanden geplaats maar blijkt dat vorige banden ergens tegenaan slipten!? Zie je ook aan de binnenkant van die wielen. (de wielen achteraan.)
Nu heel raar vind ik dat. Nu, ligt dit aan de soort velgen of maat van banden?
Het is nu natuurlijk weekend en vind dit ook vrij vervelend.
Graag wat raad en zo. Maandag ga ik naar de garage want die hebben mij die auto nieuw geleverd met deze velgen en maat van banden.
Alvast bedankt voor een reactie
Zou het kunnen dat daar spoorverbreders moeten zitten? En dat deze niet zijn geplaatst bij montage van de auto?
Ik heb deze middag eens rond gezien tijdens het winkelen en zag meerder modellen met wel deze maat van banden : 205/65R15
niemand? :s
Edit mod: Welkom op dit forum. Dit forum wordt gevuld door gebruikers, verwacht daarom niet altijd binnen tien minuten een antwoord op uw vraag. Het door u gereden model is nog vrij recent en daarom nog niet zo goed vertegenwoordigt. Het genoemde probleem heb ik nog niet eerder voorbij zien komen.
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De bandenmaat is gewoon standaard, spoorverbreders op een standaard auto zul je nooit tegenkomen, want er is geen enkele constructeur die zich stock met zulke onzin gaat bezighouden. Wat er wel aan de hand is? Geen idee.
Kan dus een velgenset zijn wat voor een ander model citroen gedacht is, en dan komt de ET waarde om de hoek kijken, E(inpress) T(iefe), is een getal dat iets zegt over de plaatsing van het hart van de velg ten opzichte van de velg zelf, als je dus velgen met een te grote ET waarde op je auto hebt zitten komen de velgen wat verder naar binnen en heb je kans dat de band of zelfs de velg ergens tegen aanloopt bij(diep) inveren.
Wat dus veel wordt gedaan als je een mooi setje ziet wat eigenlijk te ver naar binnen komt is een schijf tussen de velg en de naaf te monteren, daardoor compenseer je de te grote ET waarde, wel moeten je wielbouten soms langer zijn.
Spoorverbreders zijn nog extremer (lees Breder), die worden eerst op de naaf geschroeft, en daar de velg weer tegenaan.
Als je de Auto nieuw hebt gekocht met deze velgen, zonder op de mogelijke gevolgen te zijn gewezen is dat hoogst ernstig! een lapmiddel als een spacer zou ik niet accepteren, passende velgen en nieuwe banden is het minste wat ze kunnen bieden.
Marius
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Marius, in de topictitel staat duidelijk het bouwjaar en model. Dit is dus een Berlingo III en daarbij zijn deze wielen en bandenmaat wel degelijk standaard.
Vandaag naar de garage geweest.
Samen met de garagist en eigenaar gekeken naar de auto.(Op de brug)
Gemeten waar de band ergens zou tegen gegaan zijn.
Nu waar de band geslipt heeft is dus wel meer plaats dan ik dacht.
Er moet iets tussen de band gezeten hebben.
bij deze weet ik het.
De bandmaat is standaard maat.
Bij een XTR zit er zelfs een 215 standaard op