Ik heb een klein probleem met m`n ABS (XM 3.0V6 serie 1).
Als ik stop krijg ik de waarschuwing dat de ABS buiten gebruik is; na een paar metertjes rijden verdwijnt die waarschuwing weer. Dat de ABS tijdens het rijden werkt heb ik gemerkt (godzijdank en niet dank zij die Slopel rijder).
Enig idee ???
Zelf denk ik aan een te lage druk in het hydraulisch systeem bij staionair toerental; maar heeft dit invloed op het ABS systeem of dien ik de fout ergens anders te zoeken ?
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Dit is weer eens zo’n typisch probleem waar ik ook niet veel raad mee weet. Ik verdenk namelijk het elektrisch systeem van de auto. Als je remt, dimt (in mijn geval vrij duidelijk) de verlichting.
Ook wordt de interne weerstand in de bedrading onder de motorkap bij warme motor hoger (daarom heb ik meestal een ABS OUT OF USE als ik een warme motor start) Leuk voor de APK-keurmeester…...
Het ABS-deel zit ook vrij onbeschermd, hierdoor kunnen de stekkers op het blok vuil worden. Als je deze schoonmaakt, is meestal de melding voor een tijdje weg.
Kortom, de melding ABS OUT OF USE komt in mijn geval door de te lage spanning
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Te lage spanning; dat was m`n 2e idee; ondanks dat m`n dynamo begin dit jaar gereviseerd is geeft ie weer probleempjes (massaproblemen naar ik vermoed) met het laden van de accu (controlelampje brandt heel zwak bij gebruik van veel zware electronische toepassingen).
Bedankt Willem; ga ik me concentreren op het electronisch gedeelte.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Totaal aantal Berichten: 43297
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: ABS probleempje
JustShootMe schreef:Zelf denk ik aan een te lage druk in het hydraulisch systeem bij staionair toerental; maar heeft dit invloed op het ABS systeem of dien ik de fout ergens anders te zoeken ?
Het Abs systeem is een los staande unit. Dat wil zeggen dat er aleen druk op komt te staan als je remt. Er staat dus geen permanente druk op het regelblok. De druk van de pomp staat op het remservo( hoofdremcilinder), en wordt pas aan de ABS unit doorgegeven als je op je rempedaal trapt.
90% van alle ABS problemen bij de XM worden veroorzaakt door slechte contacten, soms gaat er een sensor stuk. je kan ze heel makkelijk doormeten met een multimeter. Vergelijk de waarden die je aan de sensor meet gewoon met de andere sensoren die je hebt gemeten, dan zie je snel genoeg welke er stuk is. Heel soms gaat het regelblok kapot, maar als ik je storing hoor denk ik aan een electrische fout.
Ga dus niet zoeken in het hyraulisch circuit voordat je alle aansluitingen en sensors hebt gechecked! veel succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Idd, dikke kans op gecorrodeerde contacten. Even dikke connector op ABS unit(Bendix) schoonmaken. Connectors op sensors ook niet te vergeten. Stuur draaien en je ziet ze zitten. Àchter is wat lastiger…
Voorzichtig loshalen en schoonmaken. Alle contacten weer insmeren met zuurvrije vaseline.
Grote kans dat de melding nu weg is.
Groeten Ruben
See, buy, fly C5 V6