Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Volgens mij is een 19TRi een multipoint met 105 of 110pk. Lijkt wel op een D6A, maar toch net even anders. Maar ik zou me kunnen vergissen.
Eveneens ben ik tevens ook.
wyedema schreef:19 TRi heeft motorcode D6A. Heeft net wat meer pk dan een DFZ motor.
Een originele 19 tri heeft een multipoint injectiesysteem met 3 weg kat. Blok lijkt het meest op een DKZ, inlaatspruitstuk en injectiesysteem zijn (grotendeels) hetzelfde. Het is in ieder geval geen D6A.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Kom je dan bij D6B terecht? Maar daarbij lijkt het inlaatspruitstuk niet echt op een DKZ en hij heeft geen LMM na het luchtfilterhuis.
In Engeland is een D6B in een GTi geleverd. Is dat de code van de 19TRi?
Volgens mij moet de motorcode van de multipoint injectie TRI inderdaad DFZ zijn zoals RB al eerder melde. D6B is ook in België geleverd in de type 3 GTi dacht ik, maar zeker niet in de TRI.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Om de Prutsert (weer terug? ) nog even aan te vullen:
D6A = 1.9 125pk ‘vuil’ LE-jetronic; zat in BX GTI / 405 SRi.
Deze motor heeft in o.m. Frankrijk en Engeland ook in 19 TRi’s gezeten (berline / break).
DFZ = 1.9 104pk ‘schoon’ LU-Jetronic + 3wegkat; zat in de Nederlandse / Duitse / Zwitserse ‘19TRi’.
D6B = 1.9 130pk ‘vuil’; zat in 205 / 309 GTI 1.9.
In Engeland is een D6B in een GTi geleverd.
Citroën heeft de D6B niet origineel geleverd in de BX, ook niet voor de Engelse markt IIRC.
D6C = 1.9 16v met 160pk
DFW = 1.9 16v met 148pk
D6D = 1.9 125pk ‘vuil’; noem het een D6A met Motronic injectie i.p.v. LE-Jetronic. Vanaf 1990 of ‘91 geleverd als vervanger van de D6A.
DKZ = 1.9 122pk ‘schoon’ Motronic + 3 weg kat.
D6D, was het idd. Niet de D6B. En ik ben inderdaad weer in de lage landen
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Om even in te haken op het milieu en Umweltplakette…
Ik woon een kleine 250km boven Berlijn en heb naast de Berlingo ook nog een Golf I cabriolet uit ‘86 staan. Deze heeft GEEN geregelde kat. en komt gewoon in aanmerking voor een GROENE Umweltplakette!
Het enige nadeel is dat je een klap meer belasting moet betalen. Nou ja, wat heet klap…..betaal nu ongeveer 256 € p.j voor de Golf (1.8 carb. 90pk)
Je kan een zogenaamde ‘Kaltlaufregler’ kopen die ervoor zorgt dat de auto een D3 norm krijgt en je dus maar € 121 p.j hoeft te betalen….
Even een voorbeeldje van een 19 TRI MET groene sticker:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?__lp=1&scopeId=C&sortOption;.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption;.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1;.makeId=5900&makeModelVariant1;.modelId=6&makeModelVariant1;.searchInFreetext=false&makeModelVariant2;.searchInFreetext=false&makeModelVariant3;.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&fuels=PETROL&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString;=&lang=de&id=11222007&pageNumber=1
Dus er is best wel wat mogelijk. Of het zich loont bij deze BX waag ik te betwijfelen…
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
Totaal aantal Berichten: 278
Geregistreerd: 10-06-2004
- C3 Pluriel C3 Pluriel
PrutsyLJ schreef:wyedema schreef:19 TRi heeft motorcode D6A. Heeft net wat meer pk dan een DFZ motor.
Een originele 19 tri heeft een multipoint injectiesysteem met 3 weg kat. Blok lijkt het meest op een DKZ, inlaatspruitstuk en injectiesysteem zijn (grotendeels) hetzelfde. Het is in ieder geval geen D6A.
Het systeem met die motorcodes lijkt haast ondoorgrondelijk. Ik snap er eventjes niks meer van. Als ik bougies zou willen bestellen moet ik die met motorcode DKZ hebben. Op een andere site kwam ik D6a tegen.
Dat multipoint en singlepoint ben ik wel nieuwsgierig eigenlijk wat ik nu heb? Kan ik dat ergens checken? Het lijkt erop dat ik volgens de autoweek een singlepoint moet hebben.
———————————————————
http://www.yedema.dds.nl/
Jij hoort een DFZ in je BX te hebben liggen. Lijkt heel veel op een DKZ. De DFZ heeft dus zoals RB al zei een LU Jetronic multipoint injectiesysteem die iets tammer is dan de DKZ met 104 pk. Maak anders eens wat foto’s van onder de kap. Dat zou er bijna hetzelfde uit moeten zien als bij een DKZ motor.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 278
Geregistreerd: 10-06-2004
- C3 Pluriel C3 Pluriel
Ik had nog even foto’s gemaakt van de motor. En daar zag ik ook een type plaatje zitten. Het is dus een DFZ motor.
———————————————————
http://www.yedema.dds.nl/
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wat lollig, dat rode plaatje. Zelfs de klepspeling en CO-waardes staan erop. Nog niet eerder gezien.
Ik heb die in het geel, maar bij mij zit hij over mijn kleurnummer geplakt…