hoi ik heb net een xantia gekocht van 12/1996 met 29750km op de teller blanco gekeurd.
maar nu is mijn vraag wat ik best eens kan vervangen de vrouw wist het niemeer,hij is wel elk jaar naar de garage geweest, en op wat moet ik zoal letten
mvg bereke
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Hai Bereke,
Welkom op het forum en gefeliciteerd met je Xantia!
Het beste kan je even het type doorgeven hier op het forum, motortype, uitvoering van de wagen etcetera. Dan kan men je ook beter advies geven…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
waaw!
Een Xantia uit ‘96 die minder dan 30.000 km gereden heeft, gefeliciteerd!
Xantia Plus 1.8i 16v 2001 ORGA 8943
25trd schreef:Hai Bereke,
Welkom op het forum en gefeliciteerd met je Xantia!
Het beste kan je even het type doorgeven hier op het forum, motortype, uitvoering van de wagen etcetera. Dan kan men je ook beter advies geven…
het gaat om een 16, benziene met elck ruiten vooraan, auto airco. en antidiestal met cijferslot, zonder radio vel radio voorbereiding in. meer info heb ik eigenlijk niet van
Minder dan 30K is bijzoner, maar een luxe 1.6i, zie je ook niet vaak.
De 1.6i was het instapmodel, vaak zonder luxe als een airco enzo.
Ben benieuwd naar de fotos
bereke schreef:hoi ik heb net een xantia gekocht van 12/1996 met 29750km op de teller blanco gekeurd.
maar nu is mijn vraag wat ik best eens kan vervangen de vrouw wist het niemeer,hij is wel elk jaar naar de garage geweest, en op wat moet ik zoal letten
mvg bereke
Hallo,
Gefeliciteerd met je aankoop! Ik heb ook een 1.6i, van oktober 1994 en heb deze vanaf nieuw met inmiddels 388.000 kilometer op de teller
Als je de garage kan achterhalen (stempels in het onderboekje, zit hopelijk nog achter het klepje op kniehoogte tussen het stuur en het portier) kan je ze vragen om een uitdraai van de onderhoudshistorie. Wat in ieder geval erg belangrijk is, is de distributieriem die niet zozeer op kilometers, maar op tijd (tegenwoordig 10 jaar AFAIK) vervangen dient te worden. Als het goed is wordt de vervanging ook in de motorruimte aangegeven op een sticker.
Veel plezier met de auto!
JMWXantia
PS, als je wat meer wilt lezen over de Xantia, kijk eens op mijn site Archives Citroën Xantia op http://www.jmwxantia.multiply.com
morgen gaan we de xantia een grote beurd geven
nieuw olie
lucht filter
olie filter
pollen filter
benziene filter (maar waar zit deze?)
bougie’s
verder staat op de planning een nieuwe distributie riem en waterpomp is nog niet vervangen
Hallo Bereke,
Klinkt als een goed plan.Het benzinefilter dient om de 80.000 km vervangen te worden, maar na zoveel jaar kan het zeker geen kwaad. Het filter zie je als de auto op de brug staat, rechts achter onderaan de auto, tussen de achterband en het achterportier. De benzineleiding loopt vanaf de tankopening naar beneden en daar zit het flter in de slang opgenomen. Ben benieuwd hoeveel prut eruit komt…. Bij mijn Xantia is het per ongeluk overgeslagen bij de 240.000 en dat gaf later echt problemen met de brandstoftoevoer. Kijk ook eens naar de brandstofslang die vanaf achter langs het blok omhoog komt naar de injectoren. Die heb ik ook al eens vervangen om problemen door uitdroging te voorkomen.
Succes,
JMWXAntia
Vergeet de versnellingsbak olie niet, die is inmiddels ook wel verouderd.
Sinds een paar jaar is er een hogere klasse olie (GL5), welke een stuk soepeler schakelt, zeker als het straks winter is. Er gaat 2 Liter in, bij het differentieel zit een plug om af te tappen, via de ontluchting (plastic zeskant) aan de bovenkant op de bak, giet je er 2L in.
Je heb nodig 2L 75W80, kost bij de Peugeot 18 euro voor 2 flesjes van 1L.
Neem geen Total, elk ander merk is goed, Total heeft blijkbaar nog een hele berg van de oude olie over, welke een klasse lager is (GL4+), ik heb nog geen flessen van Total gezien met GL5 erop.
net alle filter vervangen en bougies nu is het wel dat de auto hikt en wa inhoud, maar heb nogal hard moeten trekken aan de bougiekabels dus denk dat deze beschadigt zijn morgen nieuwe halen en hopelijk is het probleem dan opgelost
of heb ik mss de verkeerde bougies mee gekregen deze kwamen er uit (foto) en die ik heb gehad zijn met 1 pinnetje
Hallo Bereke,
Het juiste type bougies is de Bosch FR7DC9, deze staan op mijn factuur van de 360.000-beurt begin 2009.
Succes ermee,
JMWXantia
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Vele Xantia rijders zweren bij de NGK BKR7EK bougies. Deze blijken veel beter te werken dan de genoemde Bosch exemplaren. Zie Xantia forum.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
na het vervangen van de bougiekabels was er lichtjes een verbetering, maar toch andere bougies gestoken en nu rijd hij perfect niet hikken en beter trekken
er steken nu ngk BKR5EK bougies in
Goed om te horen dat de motor nu goed loopt. Ik heb me altijd door mijn Citroëngarage laten adviseren over de juiste onderdelen en dat gaat altijd goed. ik zal eens vragen wat hun ervaringen met de NGK’s zijn.
Prettig weekend,
JMWXantia
het eenigste wat kwam van een citroen garage waren de bopugies en die waren mis, al de rest kwam van brezan en geen problemen mee