Onderweg naar huis merk ik dat de motortemperatuur van mijn XM veel te hoog is geworden en de rook komt onder de motorkap uit.
Nadat ik gestopt ben en zag dat het expansievat leeg was merkte ik op dat het controlelampje op het dashboard voor te weinig koelvloeistof niet doet.Na het bijgevuld te hebben dacht ik ,ik zet de verwarming in de auto vol open op de hoogste temperatuur om de motor iets te ontlasten maar deze werd helemaal niet meer warm. Alleen maar koude lucht.
Onder de motorkap gekeken en zag ik dat er ergens rechts naast het expansie vat(bezien vanuit de bestuurdrs stoel) stoom eruit kwam.
Heeft iemand enig idee? Het gaat om een 2.5 TD 1999
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het lijkt er in elk geval op dat je systeem goed leeg geweest is. Als de kachel ook niet meer warm wordt zit er flink wat lucht in je systeem. Twee dingen te doen dus, kijken waar de koelvloeistof naar toe gaat (zit er een lek, in- of uitwendig) en dan na reparatie goed afvullen en ontluchten.
GRaddus,maar dat neemt nog niet het probleem weg waarom de motor begon te koken (de ventilators gingen niet aan)en het controlelampje van het koelvloeitstof niveau deed het niet
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik ben niet bekend met de techniek van XM’s, maar ik heb nog nooit een auto gehad met een koelvloeistofniveauverklikkerlampje. Dat de motor oververhit omdat er niet voldoende koelvloeistof in zit lijkt me redelijk logisch. De radiateur wordt dan ook niet meer warm, omdat er geen hete vloeistof meer door loopt, dus zullen de ventilateurs ook niet aangestuurd worden. De motor werd dus wel te warm, maar vocht wat er niet is kan ook niet koken…
BEdankt. Ja klinkt logisch. Ik ga het lek opsporen,dichtmaken,bijvullen en ontluchten en dan maar zien.
Let op je thermostaat ook; als die niet open gaat wordt je radiateur zowieso niet meer warm en kookt de boel in no time .Je ventilatoren slaan dan ook niet aan ,je radiator is immers koel.
De KV loopt alleen nog door de motor, je kachel en voor een deel je expansievat.
Dat je kachel het niet deed is inderdaad een teken dat er wel heeeeel weinig KV over was.
Vreemd dat je geen waarschuwing van je niveaulampje van je expansievat kreeg , zal dan ook wel stuk zijn.
Succes,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Hoi Dirk,
Maar bij het starten doet het controlelampje het wel. Dat is het gekke.
Totaal aantal Berichten: 10368
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan zal de voeler/zender wel kapot zijn. Dat hij gaat branden als je het contact aan zet is alleen een controle op het functioneren van het lampje, niet het hele circuit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb het al gevonden. Een grote scheur in de slang die van de waterpomp afkomt.Laten we hopen dat dit door slijtage is gekomen en niet een andere oorzaak heeft:-(
Bedankt voor alle tips.
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 01-05-2005
- XM Break tct
- XM 2.0i 8v
- Xantia Break 1.8i 16v Pallas
- C5 C5 break difference 2 Ph1
Frankster schreef:Ik heb het al gevonden. Een grote scheur in de slang die van de waterpomp afkomt.Laten we hopen dat dit door slijtage is gekomen en niet een andere oorzaak heeft:-(
Bedankt voor alle tips.
Die gescheurde waterslang die van je waterpomp komt heb ik ook bij 2 XM’s gehad.
Meestal,ik hoop voor jou hetzelfde, kan je die slang inkorten tot net na de scheur en zet je deze weer op de waterpomp,wel de klem goed aanschroeven want die zit een beetje lastig!suc6!
C5 break ph1. 2004. Zilver. Orga:09599. Color:EZRC.
v/h:L300/Xantia HB’94/XM HB ‘91/XM break TCT ‘98/+ ongv.20 leasewagens
Misschien heb ik nog wel zo’n slang liggen. Hie hoek wordt altijd t meeste belast van de slangen volgens mij
Ouwe mopperkont