Met pijn doe ik afscheid van mon petite cherie. Ze heeft me altijd gebracht waar ik heen wilde gaan. En ondanks ouderdom 241K op de teller en kleinigheden wel in de 2-3 jaar dat ik haar mocht hebben 6 keer naar Frankrijk en terug gebracht. Helaas zijn de kosten erg hoog om haar koppeling te laten maken en verder heeft ze ook wat verslipte benzineleidingen, maar verder rijdt ze nog steeds goed. Het is echter een beetje gevaarlijk als je de snelweg oprijd met 80 km/uur op korte invoegstroken de koppeling slipt als een glijbaan. Ik ga haar nu inruilen voor een andere petite cherie (natuurlijk weer een Citroen ZX)(En gelukkig weer rood), maar ik blijf haar altijd herinneren als mijn eerste petite cherie. Al met al is zij een ontzettend fijne auto geweest. Au revoir
Citroen ZX ‘92 1.4 reflex
Citroen ZX ‘95 1.4 reflex
Citroen ZX ‘96 1.8 advantage
Citroen AX ‘95 1.4 TGS
Citroen!! What else?
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Succes met je nieuwe ZX, maareuh….. Zoals ik altijd redeneer (en er vervolgens niet naar handel , een auto die je al een aantal jaren rijdt, ken je precies, je weet wat er aan mankeert, je weet wat er aan vervangen is en wat er evt. aan zit te komen.
Als je aan een ‘nieuwe’ ZX begint, tsja, waar begin je dan eigenlijk aan? In ieder geval een auto van min. 13 jaar oud.
Naja, het lijkt alsof je besloten hebt, dus ik kan je dus alleen maar veel plezier wensen met je nieuwe auto!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Die mening deel ik dus ook: wat kost nou helemaal een koppelingswissel bij een TU-tje?
Heb je voor dát geld weer een andere betrouwbare(!!) ZX…?
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Heb het idd ook eens laten doen en was incl alles nog geen 500 euro kwijt. Voor dat bedrag haal je misschien een nieuwe petit cherie maar toch. Je weet het he, voordat je een band hebt opgebouwd moet je er eerst geld in stoppen. Dan liever in je huidige liefje
Is dat een 1.4?
Zo’n koppeling kost een beetje ervaren monteur die zich even goed boos maakt nauwelijks een uur om te vervangen! En de frictieset is zo ongeveer de goedkoopste die er bestaat.
Dat moet met een beetje goede wil voor rond de €250 toch zeker te doen zijn?
Als’ie verder goed is kun je voor dat bedrag nooit iets vergelijkbaars kopen.
Op zoek naar een hokje voor erbij, met double chevron op de motorkap!
Als het idd een 1400 is dan is het nog goedkoper idd. Ik ging uit van mijn oude 1800.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
hydraufiel schreef:Is dat een 1.4?
Zo’n koppeling kost een beetje ervaren monteur die zich even goed boos maakt nauwelijks een uur om te vervangen!
Nou…als alles meewerkt en je vervangt meteen de belangrijkste keerringen (altijd doen..), ben je al gauw een uurtje of drie bezig.
Da’s nog niet veel…
En de frictieset is zo ongeveer de goedkoopste die er bestaat.
Dat moet met een beetje goede wil voor rond de €250 toch zeker te doen zijn?
Ja hoor..dat kan -> klikkertje
Met drie uurtjes werk à €50,- en drie keerringetjes voor pak-em-beet drie tientjes….
‘Spirit of avant-garde’
Ik zat met m’n oude ogen naar die foto’s te staren en dacht toch echt 1.4 te zien, vandaar.
Heb een paar jaar geleden live zo’n 1.4 koppelingswissel gezien terwijl mijn eigen AX op de brug ernaast hing voor APK en die (al iets oudere en kennelijk zeer ervaren) monteur na afloop op de klok keek en zei: “zo, da’s bijna een nieuw record in 47 minuten”.
Mijn APK duurde langer! (had afkeur op 2 voorbanden)
Op zoek naar een hokje voor erbij, met double chevron op de motorkap!
Afstand doen van een ZX is pijnlijk (spreek uit ervaring).
Succes.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
@ hydraufiel: ik zeg ook niet dat het niet kan, maar dan vervang je ook echt alleen de drukgroep.
da’s niet altijd even handig: de ervaring leert dat oude keerringen daarna vaak gaan lekken….kun je weer…
‘Spirit of avant-garde’
@Pascal: natuurlijk doe je dat dan ook gelijk als je slim bent.
Op zoek naar een hokje voor erbij, met double chevron op de motorkap!
@Erik Janszen
Zeg dat wel ja! Maar ja, hij koopt een andere terug, dan valt het wel mee.
Nou ik heb mijn nieuwe ZX en ben er heel erg blij mee. 136 km op de teller en hij rijd als een ware godin. Binnen twee tellen zit ik al over de 50 km/uur en dat vind ik snel. Zeker als je weer zowen Gestapo wagen (die duits gemerkte lelijke autootjes) naast je bij het stoplicht heb staan. Ik heb daar altijd een grafhekel aan gehad als ze je weer van de weg af gingen drukken, maar nu dus effe niet meer.
Ik zal denk ik ook wel een bonnetje krijgen voor te hard rijden, maar dat heb ik er wel voor over.
Het is een 1.8 advantage geworden, werkelijk een heerlijke auto.
Citroen ZX ‘92 1.4 reflex
Citroen ZX ‘95 1.4 reflex
Citroen ZX ‘96 1.8 advantage
Citroen AX ‘95 1.4 TGS
Citroen!! What else?
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
En…. stond de nieuwe aanwinst vanmiddag ergens op een Leeuwarder bedrijventerrein geparkeerd ??
Zag daar een mooi glimmende Avantage 3-deurs, met kenteken PD-, dus…...
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006
- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
.... die in Leeuwarden is dus de PD-HS-85. Exact dezelfde auto, één nummer verschil !!
Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55