Totaal aantal Berichten: 182
- BX Break 1.9 TRI
- Berlingo 1.6
Inmiddels alles uitgetest ; startmotor is inderdaad kapot ; heb inmiddels een andere, maar nu nog verwisselen ; zijkant motorblok helemaal leeggehaald (accu, luchtfilter etc allemaal eruit), ik die oude startmotor losdraaien ; wat blijkt ; zit er aan de achterkant vd startmotor, dus precies midden onder de carbs, een soort van afschermplaatje, waardoor ik de startmotor niet naar achter kan duwen om te verwisselen…
Kortom, die moet er dus ook af, maar ja, daar kun je niet bij….wat ik kan doen, is de complete carbs loshalen bij t spruitstuk, dan heb ik van bovenaf genoeg ruimte.
Wat ik me afvraag ; zit daar een soort pakking tussen ? Spul is natuurlijk al 25 jaar niet los geweest, dus ik kan t hele pakket wel losschroeven, maar verknal ik dan geen pakking of zoiets ? Iemand met ervaring ??
Ik hoor t graag !
Don Pedro
Have a break ...
Totaal aantal Berichten: 6168
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Een inlaatspruitstuk-pakking is nog wel te krijgen, de carb-pakking NIET!!!!
Schroef dus bij voorkeur je spruitstuk eraf, je voorkomt zo ook dat je per ongeluk de carbs ontregeld.
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
bij mij is het wel gelukt om ook dat scherm plaatje er eraf te halen.
Die hoeft er ook niet weer op.
Carbs demonteren zou ik proberen voor te waken.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
- BX Break 1.9 TRI
- Berlingo 1.6
McDean schreef:bij mij is het wel gelukt om ook dat scherm plaatje er eraf te halen.
Die hoeft er ook niet weer op.Carbs demonteren zou ik proberen voor te waken.
Hoe heb je dat gedaan dan ?? Dat plaatje zit direct achter de startmotor, dus die kun je niet naar achter duwen om ‘m los te krijgen. Ik zie, als ik vanaf de bijrijderskant onder de carbs doorkijk, 1 schroef zitten van dat plaatje, maar ik neem aan dat die met meerdere vast zit ??
Have a break ...
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik meende dat hij aan het blok zelf vast zat. Het is even klungelen maar nooit meer werk dan de carbs demonteren.
Ik weet zo 1 2 3 niet meer hoe het percies zat.
- BX Break 1.9 TRI
- Berlingo 1.6
die schroef die ik zag zitten zat inderdaad aan het blok ; kortom ; eerst heb de dat plaatje losgemaakt, daarna kon je dan de startmoter eruit wippen ?
Have a break ...
- BX Sport MK2
- AX GT chic
daar komt het wel op neer. En met monteren van de nieuwe niet weer gemonteerd. vroeger waren die startmotoren zo lomp. tegenwoordig niet meer.
- BX Sport MK2
- AX GT chic
trouwens, luchtfilterbak van de carbs los gemaakt?
- BX Break 1.9 TRI
- Berlingo 1.6
YEP, alles ligt ernaast, luchtfilter, accu etc .
Ik heb de kapotte startmotor nu los erin zitten, 3 bouten zijn eruit (ook dat was hard werken trouwens, wat zaten die vast zeg…), dus ja, ik dacht er te zijn, totdat dat plaatje erachter niet meegaf….
Have a break ...
Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dat plaatje zit met 2 boutjes vast op het onderblok (sleutel 13 volgens mij), en met 2 kleine moertjes op de startmotor. 1 Bout onder, en één richting de cilinderkop.
Totaal aantal Berichten: 6168
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
En volgens mij houden die boutjes in het blok ook je HD leiding vast, dus de boutjes moeten (met de beugeltjes van de HD leiding) wel weer terug gemonteerd worden.
Ik heb het gisteren bij mijn TZi nog gedaan, starter wisselen. De nieuwe starter heeft inderdaad geen plaat aan de achterzijde, zit alleen aan de bak gemonteerd. Overigens moest ik ook prutsen om het ding tussen alle slangen en onder het monopointhuis door te loodsen. Zo’n nieuwe, smallere starter is wat dat betreft een hele vooruitgang
- BX Break 1.9 TRI
- Berlingo 1.6
Hallo !
dank voor de tips en het meedenken , het is gelukt ! Simpel was het niet, de startmotor die ik als vervanger had , die paste niet lekker, beetje groot model ook . Uiteindelijk via via een ander geregeld en hij loopt weer als een speer !
Heerlijk vanochtend , lekkere stevige wind in de rug, en rijden maar !
Don Pedro
Have a break ...