Hallo allemaal,
Ik ben al enige tijd op zoek naar een set 15 inch velgen voor onder mijn zx. Nu heb ik een setje Xantia Activa velgen te koop zien staan met 195 60 banden. Nou is mijn vraag aan jullie past dit onder een 5-deurs zx?
Ik heb volgens mij ergens op dit forum gelezen dat 195 55 de maximale hoogte-breedte combinatie is en dat daarboven de banden in de achterwielkasten gaan aanlopen. Klopt dit?
Past 195 60 15 wel probleemloos op de voorwielen?
Als dat namelijk het geval is dan koop ik denk ik de set en monteer dan 195 55 banden achter.
Mag dit of geeft dit problemen tav de APK?
Met vriendelijke groet,
Lars
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007
- Xsara diffrence 2
hallo lars
gezien ik met het zelfde probleem loop en weet dat het niet alleen gaat om de breete maat/hoogte maat wat belangrijker is is dat de rolomtrek eenigsins gelijk blijft en met 195/60/15 is dat niet het geval.
en wat die activa velgen betrefd zijn dat die van het forum (advertentie ? stonden op marktplaats ook zelfde eigenaar en gereserveerd ? en hier niet wel mooie velgen ik gaan iniedergeval voor de 16v velgen.
sucsess
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
5,5% te langzaam, mwah tikje aan de hoge kant, maar moet net kunnen. Het is de hoogte van de band waar we het over hebben hier.
dit moet je echt passen, ik heb ook geprobeerd om xantiavelgen op mijn ex-ZX te schroeven, maar bij de achterwielkasten liepen die aan. dit was wel bij een break, kan zijn dat het bij een berline beter gaat. bij de velgen die ik had was de ET waarde te groot (velgen kwamen te ver naar binnen) ook moet je opletten dat bij t insturen niets geraakt wordt.
De ET waarde mag zowieso niet teveel afwijken, dan is je auto echt onveilig (grote reacties in t stuur als je iets raakt)
suc6
greetzzzzzzzzzzz
Rusty
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??
Bedankt voor de reacties. Ik ben gelukkig al 16v velgen tegengekomen, die zullen probleemloos passen neem ik aan.
groeten,
Lars
die 16v velgen passen inderdaad probleemloos
let wel even op dat je de wielbouten van de 16v velgen meeneemt! wielbouten horen namelijk bij velgen en niet bij je auto!
voor de bandenmaat zou ik gewoon 195-55-15 aanhouden en anders als je deze goedkoper kan krijgen 195-50-15… iets meer vermogen, iets lagere snelheid…
afwijking in je teller is niet heel boeiend, hoe precies is je teller? waarschijnlijk zit je sowieso al onder de werkelijke snelheid…
it never gets any easier!
Ik heb nu sinds een paar weken 16v velgen eronder liggen en het ziet er goed uit al zeg ik het zelf. De bandenmaat is 185 55 15. Als ik iets te hard over een verkeersdrempel ga dan hoor ik de banden de achterwielkasten raken (heb een vijfdeurs), zou dat afgelopen zijn als ik 185 50 15 banden monteer?
Wat de wielbouten betreft ik heb de standaard bouten die ook voor de stalen velgen werden gebruikt gemonteerd. Kan dit veel kwaad dan??
Nog een tweede vraagje. Ik kan voor 55 euro een nog nooit gebruikt Hollandia schuif/kanteldak kopen. Iemand ervaringen mee? Doen of niet doen? Weet iemand of het inbouwen veel werk is?
kleinere omloop loopt minder aan…
waarom geen 195?
en voor dakraam: zoek ff opt zx-forum int rond, heb er ook al eens naar gekeken en kan me herinneren dat er iemand was die er inmiddels al diverse heeft ingebouwd voor anderen…
zoekt en gij zult vinden
it never gets any easier!
Er zit 185 onder, ben ik wel tevreden mee. Kunnen die standaard wielbouten kwaad dan?
als ik me niet vergis zijn de wielbouten van de zx 16v velgen iets langer…
en dan krijg je het probleem dat stalen wielbouten het niet zo lekker doen op alluminium velgen… dat gaat corroderen enzo
maar als de lengte oke is en de bouten die je nu gebruikt waren ook van LM-velgen lijkt het me geen probleem
ik heb hier nog 16v bouten liggen, ik zal ze ff opmeten voor je
it never gets any easier!
Bouten die ik nu gebruik zaten al op de zx en werden gebruikt voor stalen velgen. Als je nog 16v bouten hebt en je gebruikt ze niet kan ik ze anders van je kopen?
Is mij altijd verteld dat je geen wielmoeren/bouten van staal op lichtmetalen velgen kan gebruiken,niet alleen het corroderen is een probleem maar ook dat de stalen bouten/moeren door het gat heen kunnen vreten wat natuurlijk gevaarlijke situaties kan opleveren….moet er niet aan denken dat er een wiel afloopt met 120 km/u…....
De bouten die voor de originele 16v velgen worden gebruikt zijn gelijk aan de bouten voor een stalen velg van een ZX. DIAM 12X125-53 (5405 59)
Op een gegeven moment is men echter ook een langere versie gaan gebruiken 12X125-68. Als je in service citroen kijkt zie je dat die dingen eigenlijk door elkaar gebruikt worden.
Het lijkt afhankelijk te zijn van het orga nummer. Zo op het eerste oog zie ik iig geen onderscheid in gebruik van boutlengte bij benzine en diesel.
Er is iig geen ander type bout gebruikt zoals bij een Xm die voor een stalen velg een heel andere bout heeft dan voor het lichtmetaal.
Anderhalve cm vind ik zelf nog best een behoorlijk verschil in lengte dus controleer het echt even goed.
@Fredo, er is maar 1 soort bout beschikbaar volgens service citroen die dan enkel in lengte verschilt.
Staal en Alu geeft idd een reactie, maar LM heeft een laklaag dus dat zou voorkomen moeten worden. In een motorblok kan het (eigen ervaring) idd minder leuk zijn.
Er doorheen gaan zal niet zo snel gebeuren hoor, dan heb je zelf zitten slapen.
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007
- Xsara diffrence 2
ik heb dus ook net 16v velgen gemonteerd onder mijn zx lars (zie ander draadje) echter ik kreeg de originele bouten erbij en die ging ik vergelijken met die van de stalen velgen op de 6kant dop gedeelte na waren de konus en draad lengte gelijk en ik bedoel met het langere 6 kant gedeelte = waar je de moer sleutel op zet verchroomd bij de mijne weet niet of je die ook hebt want dan lijkt mij.
dat je weer in de knoei komt met je naaf deksels.
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.